motoristickom športe radi toto nepísané pravidlo porušíme. Istotne aj preto, že automobilový šport má svoje osobité stránky, a talenty v ňom nerastú doslova na každom strome. A keď už narastú, zaslúžia si pozornosť verejnosti, tým skôr, že oba z tých súčasných v rallye či už je to Tibor Cserhalmi alebo Jozef Béreš junior, majú svoje domovské právo na východe republiky. Na nitrianskom vyhlásení tých najlepších, ktorí jazdia a víťazia v rámci slovenských súťaží, Tibor Cserhalmi tentoraz síce chýbal, nechýbal však debradský talent Jozef Béreš junior, pre ktorého bola sezóna 2002 nanajvýš zlomová. Tá svojím spôsobom začala realizovať sny osemnásťročného mladíka, ktorému okrem vrodeného talentu dopriali aj nanajvýš priaznivé okolnosti…
Projekt "Junior" sa začal asi pred dvoma rokmi. Ako podobnú myšlienku prípravu mladého pretekára na svetovú rallye - vnímal vtedy ešte len šestnásťročný mládenec?
"Oslovil ma vlastne Peter Kočí, ktorý bol otcom celého projektu a sám sa kedysi aktívne venoval rallye. Pomáhal mi však ešte aj vtedy, keď som jazdil autokros, pričom bez jeho pomoci by som ani svoju poslednú sezónu v tejto disciplíne nedokončil. Dodnes som mu za to veľmi vďačný. No a potom prišla otázka, či by som nechcel za jeho tím jazdiť. Celé to odštartovalo v októbri roku 2001 s tým, že pokiaľ nebudem mať osemnásť rokov a vodičský preukaz, budem jazdiť preteky do vrchu, kde je veková hranica nižšia a vlani v októbri po dovŕšení osemnástky som presedlal na disciplínu, ktorá je aj mojou srdcovou záležitosťou rallye. Kvôli nej som sa napríklad aj aktívne začal učiť anglicky."
Ako z tvojho pohľadu teda vyzerala sezóna 2002, v ktorej si získal titul práve na kopcoch - v skupine A a triede do 2000 cm3?
"Vlastne celý rok sme odjazdili preteky do vrchu a bol som s ňou spokojný, pretože v podstate to mal byť pre mňa tréning a možnosť vychytať všetky muchy na Seate Ibiza Kit car, kým nedostanem vodičský preukaz. Ten som dostal 4. októbra a vzápätí som štartoval na Mikona rally."
Ešte v časoch svojej autokrosovej kariéry si raz vyhlásil, že je to občas nuda. Ako sa na to pozeráš dnes?
"Pravdu povediac, veľmi si tieto svoje slová už nepamätám, ale na druhej strane niektoré víťazstvá v autokrose prišli akosi veľmi ľahko, ťažšie bolo presadiť sa v konkurencii, kde boli napríklad aj českí a maďarskí jazdci."
Dnes je autokros už minulosťou, pripomínajú ho len poháre za tituly. V novej kapitole svojej pretekárskej kariéry si už mal aj prvú skúsenosť s automobilom WRC. Aký to bol pocit?
"Neopísateľný… Dovtedajší Seat som stále pokladal za super auto, ktoré sa veľmi dobre ovláda a na ceste "počúva", ale keď som prešiel do wéercéčka, boli to doslova až neskutočné pocity. Predchádzajúcu sezónu mám za sebou, v tomto období sa aktívnejšie venujem angličtine a už sa veľmi teším na budúci ročník, ktorý zrejme opäť absolvujem na Slovensku i v Čechách so Seatom."
Prvá kapitola sa teda pre Béreša juniora skončila. Podľa posledných informácií by mal v sezóne 2003 odjazdiť so Seatom Ibiza Kit Car celý český šampionát rallye aj s podporou spoločnosti Matador, ale v prípade akceptácie prihlášky organizátormi ho už začiatkom februára uvidia priaznivci tejto disciplíny vo Švédsku na Uddeholm Swedish Rallye (5. 9. 2.) s Toyotou Corolla WRC. Jeho navigátorom bude aj v nastávajúcej sezóne skvelý český copilot Petr Starý.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.