vstup do školy, aby bolo úspešné, malo radosť z poznávania a nových zážitkov.
Vývin detí predškolského veku neprebieha vždy rovnako. Všetky nie sú rovnako psychicky vyspelé. Sú medzi nimi značné individuálne rozdiely, najmä v pripravenosti na školskú prácu. O väčšine detí môžem povedať, že sú zrelé na vstup do školy po dovŕšení šiesteho roku, pre niektoré by však bolo výhodnejšie, keby nastúpili do školy až v siedmom roku, ďalšie pred dovŕšením šiesteho roku. O tom však možno najlepšie rozhodnúť na základe psychologického vyšetrenia školskej pripravenosti.
Dieťa považujeme za pripravené na vstup do školy, keď má takú úroveň telesného, rozumového, citového a sociálneho vývinu, ktorá mu umožní bez problémov spĺňať požiadavky školy.
Aké by malo mať schopnosti a vlastnosti, aby zvládlo zaškolenie a vytvorilo si tak predpoklady na ďalšie vzdelávanie?
Okrem fyzickej vyspelosti (dobrého zdravotného stavu, dobrej funkcie zmyslových orgánov a pohybovej obratnosti) musí byť aj primerane psychicky vyspelé: dieťa sa zaujíma o všetko nové, chce sa naučiť čítať, písať, vie sa orientovať v prostredí, v ktorom žije, má dobrú slovnú zásobu, dokáže plynule a čisto rozprávať, ale aj sústredene počúvať a podriadiť sa príkazom dospelého.
Dieťa by malo vedieť používať aj ceruzku, správne ju držať, nakresliť postavu človeka, napodobniť základné geometrické tvary podľa predlohy.
Veľmi dôležitá je schopnosť dieťaťa systematicky pracovať a mať radosť z dobrého výkonu. Školská činnosť vyžaduje od neho značnú námahu, neraz sa musí vyrovnať aj s neúspechom, za ktorý ho rodičia častejšie trestajú ako pochvália.
Doma potrebuje mať dieťa dobré vzťahy, aby si vedelo vytvoriť dobrý vzťah aj k učiteľovi a spolužiakom. Malo by si zvyknúť plniť určité drobné povinnosti v domácnosti (uložiť veci, vyniesť smeti a podobne).
Niekedy ani rozumovo bystré dieťa nemusí byť spôsobilé na školu. Rodičia sa často domnievajú, že zvýšenou starostlivosťou v prvom ročníku prekonajú ťažkosti vyplývajúce z jeho nezrelosti. Neuvedomujú si, že priveľká snaha urýchliť vývin dieťaťa nebýva vždy úspešná, častejšie vedie k poruchám. Nepripravenosť sa zvyčajne prejavuje ako hravosť, nepozornosť, vyrušovanie, neschopnosť dokončiť prácu, odmietanie písať domáce úlohy, zvýšená únava, strach zo školy, musí vynakladať na učenie priveľa námahy, a pritom často zle prospieva. Pod tlakom rodičov a školy sa môžu u dieťaťa vyvinúť aj rôzne neurotické prejavy ako plačlivosť, vzdor, ohrýzanie nechtov, ceruziek a podobne.
Rodičia by mali vedieť, že pracovníci pedagogicko - psychologickej poradne každý rok prešetria testom školskú zrelosť detí v materských školách, ktoré do 31. augusta príslušného roku dovŕšia šesť rokov veku.
Rodičia, ktorí chcú vedieť, či ich dieťa je zrelé a dobre pripravené do prvého ročníka, môžu požiadať o posúdenie pedagogicko - psychologickú poradňu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.