Korzár logo Korzár
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Posledná lokomotíva 1.002 je v múzeu

Zvýšenie predpísanej rýchlosti jazdy na trase do Luxemburgu z 90 na 120 km/h, bolo pre belgické dráhy SNCB príležitosťou dať do prevádzky nový typ

rýchlikovej parnej lokomotívy nesúcej jednoduché označenie 1.

Jej úlohou bolo nahradiť parné rušne starého typu, ktoré boli v prevádzke už 25 rokov. Hlavné parametre obidvoch typov sa však neodlišovali. Štvorcylindrový parný motor s jednotlivým rozvodom pary, priemer kolies, plocha predhrievača pary aj hmotnosť lokomotívy sa vôbec nezmenila. Klasický kotol so širokým ohniskom bol čiastočne obostavaný z prednej časti. Dýza ústiaca do dymovodu sa vyrábala v dvoch prevedeniach - v systéme Lemaitre a systéme Kylchap. Všetky štyri cylindre mali svoje miesto v priečnom opláštení na nosnej konštrukcii podvozku. Vnútorné cylindre poháňali prepojenú prvú os, vonkajšie zase druhú. Mechanizmus parného rozdeľovača typu Heusinger bol síce vonkajší, ale súčasne sa dal pomocou reťazového prevodníka ovládať rozvod pary do vnútorných cylindrov. Valivé ložiská slúžili pre uloženie osí prednej otočnej nápravy i zadnej typu Delta. Lokomotívy pri rýchlosti 120 km/h nesmeli prekračovať predpísanú záťaž 600 t. Ich vlastná hmotnosť bez tendra bola pritom 126 t a osové zaťaženie predstavovalo 24 t. Jednalo sa o najťažšie stroje s usporiadaním kolies 2'C1'v Európe.

Aj napriek celkovo vydarenému projektu sa ich do roku 1938 vyrobilo iba 35. Z prevádzky sa vyradili pred rokom 1962. Posledná lokomotíva 1.002 ostala zachovaná pre muzeálne účely.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 116
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 102
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 273
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 245
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 054
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 586
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 488
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 106
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 787
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obsah ampulky sa musí vystrieknuť, ale mimo, aby bol dôkaz, že je prázdna, opisuje zdroj Korzára, ako sa to môže diať.

Lekárka: Robí sa to. Zisťovali sme ako.


a 2 ďalší 15 h
Termín začatia rekonštrukcie Slaneckej nepozná zatiaľ ani verejnosť a ani DPMK. Magistrát informoval Košičana o termíne od 4. októbra.

Primátor čaká s termínom na Remišovú.


15 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu