Korzár logo Korzár

KOMENTÁR - Mediálna scéna v r. 2002

Riekanka o médiách ako siedmej veľmoci už dávno stratila na aktuálnosti (veľmoc je len jedna, USA). Pravdou ale naopak je, že v demokratických

systémoch sa tlač, televízia i rádiá považujú za neformálny pilier moci - popri legislatíve, exekutíve a justícii. Preto sú pluralita, pôsobnosť a sila médií ostro sledovaným faktorom, ktorý sa spolupodpisuje na celkovom stave tej-ktorej spoločnosti. Nie je preto vôbec od veci aspoň telegraficky sa pozrieť, ako sme vyzerali na Slovensku v r. 2002.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navzdory tomu, že najviac sú vždy v rečiach najsilnejšie televízie, a určite nie bez dôvodu, slovenský mediálny priestor definovali pred rokom dve podstatnejšie úchylky než STV, Markíza a JOJ. Prvou bola neexistencia takých bulvárnych denníkov, aké sú bežné nielen na všetkých západných trhoch, ale už dlho napr. aj v Maďarsku či Česku. To čiastočne skončilo výraznou profilovou zmenou v Novom Čase. Realizácia projektu je zatiaľ úbohá, ale ak sa dotiahne do konca, pôjde o prelomový moment, ktorý zatiaľ nevieme doceniť. Dôsledkom absencie bulváru totiž bola znížená rozlišovacia schopnosť čitateľskej verejnosti medzi tzv. bulvárnym a serióznym obsahom. Na Západe je napr. nevídané, aby sa ako relevantný zdroj citoval anglický Sun alebo nemecký Bild - v SR sa tejto pocty dostávalo NČ celkom bežne.

SkryťVypnúť reklamu

Druhá deformácia prežila rok 2002 a nevidieť perspektívu zlepšenia. Je ňou defenzívna pozícia regionálnej tlače v porovnaní s centrálnou. Na vyspelých scénach porážajú regionálne tituly, v okruhu svojej distribúcie, celoštátne denníky na hlavu. Ich súhrnné republikové náklady sú násobne vyššie, ako predané kusy tlače centrálnej. Na Slovensku je jediným regionálnym kráľom Korzár, všade inde, mimo Košického kraja, ovládajú trh Nové Časy, v konkurencii Pravdy a SME. Je príjemné to z tohto miesta prízvukovať - KE s Korzárom sú svetlou európskou výnimkou na inak totálne deformovanom slovenskom trhu printov.

Zo slabosti bulváru a regionálnych novín vyplýva tretia deformácia - dvestotisícový náklad slabého spoločenského týždenníka, ktorý na inzertnom trhu doslova ničí denníkovú konkurenciu. Neexistuje štát v Európe, kde by týždenník tohto typu, s polovicou obsahu opísanou zo zahraničnej tlače, porážal najväčšie denníky. (Aj) dôsledkom toho je podfinancovanie redakcií, násobené obavou vydavateľov púšťať sa do investícií. To je kliatba a základná črta slovenského trhu printov, ktorý má ďalekosiahle konzekvencie. Drvivá väčšina novinárov centrálnych médií nie je "strážnym psom demokracie", ale nájomnou silou, ktorej ťažiskovou motiváciou je udržať si relatívne slušne platené zamestnanie. Úroveň tzv. mienkotvornej tlače je - azda na jednu výnimku - hlboko podpriemerná. Treba to pre "vyváženosť" asi povedať, už len preto, lebo milovanou novinárskou témou napríklad je, že akí nedokonalí a podkupní sú slovenskí politici.

SkryťVypnúť reklamu

Mediálnou udalosťou i sklamaním roka bol štart novej súkromnej televízie, ktorá je spektakulárnym manažérskym zlyhaním. Obmedzené zdroje na výrobu sa dajú pochopiť, nie však totálne nekompetentné obsadenie tých zopár relácií vlastnej výroby. Mesačné straty idú do desiatok miliónov (údajne až tridsať), hovorí sa o fúzii s TA 3, ktorá je ďalším omylom. Na Slovensku neexistuje trh ani na podstatne kvalitnejšiu spravodajskú televíziu - otázka je, kedy to nových majiteľov v jednom i druhom prípade prestane baviť.

Absolútna dominancia Markízy je v týchto reáliách pochopiteľná. Neškodí jej ani do očí bijúce a v štandardnejších pomeroch asi zničujúce podfajčievanie jednej politickej strane. Zhubnosť tejto väzby sa však preháňa, dostatočnou neutralizáciou je chuť všetkých ostatných médií na toto prepojenie (dnes už však iba neformálne - Rusko podiely predal) poukazovať. Aj po r. 2002 takto Slovensko čaká na druhú kvalitnú televíziu, ktorá by spustila skutočný konkurenčný boj o diváka.

SkryťVypnúť reklamu

Takou nie je, samozrejme, ani verejnoprávna STV. Čo je dôležitejšie vedieť a pochopiť - ani nikdy nebude. Momentálne práve beží procedúra voľby nového riaditeľa, to je však zástupná téma - história sa môže len reprízovať. Potrebujeme ešte niekoľko rokov - politici i verejnosť - aby sme nazreli, že verejnoprávnosť je z podstaty nefunkčný systém. Západné vzory nie sú prenosné, tam sú zdroje na dotovanie VP TV omnoho tučnejšie a iba preto nie je problém taký vypuklý.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  5. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  7. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 18 141
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 16 298
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 174
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 729
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 293
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 994
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 068
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 016
  1. Miro Broniš: Nevýchovná učebnica výchovy? Ján Danek (JD): Výchova v teórii a praxi (VTP). UCM Trnava 2022
  2. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 2
  3. Dávid Polák: Palestína rozmenená na drobné
  4. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (3)
  5. Monika Albertiová: Hanba sa nenosí: Čo nám prezrádzajú úsmevy mladých poslancov s influencermi
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 34. „Užitoční idioti I.“
  7. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  8. Marian Letko: Valí sa na nás ďalšie zvyšovanie DPH. A čo my riešime?
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 439
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 13 806
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 217
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 11 278
  5. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 272
  6. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 173
  7. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 5 593
  8. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 585
  1. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  2. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  3. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  4. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  5. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  6. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  7. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  8. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu