Pripomíname si významné objavy, vynálezy a technické novinky spred 100 a 50 rokov

Zdá sa, že vedecký a technický pokrok sa neustále zrýchľuje, takže tí z nás, ktorí do školských lavíc naposledy zasadli už pred nejakými tými

desiatkami rokov, sa v škole nedozvedeli nič o vedeckých objavoch a technických vynálezoch, ktoré dnes v rôznej podobe ovplyvňujú náš každodenný život. Veď napríklad len pred päťdesiatimi rokmi neexistovali žiadne cedéčka, žiadne satelitné televízne vysielanie (a u nás vlastne ešte žiadne televízne vysielanie), žiadne mikrovlnové rúry, žiadne lekárske tomografy, žiadne osobné počítače a ani žiadne mobilné telefóny (ako sme to, preboha, bez tých mobilov mohli vydržať...). Pokrok sa však málokedy uskutočňuje v skokoch a mnohé z toho, čo je dnes pre nás samozrejmosťou, má svoje korene vo vedeckých objavoch, vynálezoch a nových technických princípoch, ktoré sa zrodili z umu, talentu a húževnatej práce vedcov a inžinierov pred mnohými a mnohými desiatkami rokov. Začiatok nového roka môže byť dobrou príležitosťou na to, aby sme si pripomenuli niektoré významné objavy z oblasti prírodných vied i niektoré nové technické a technologické riešenia, ktoré boli úplnými novinkami pred 100 a 50 rokmi.

Čo teda bolo vedeckou a technickou "bombou" v roku 1903? Britský fyzik J.J.Thomson navrhol tzv. statický model atómu, podľa ktorého predstavuje atóm guľovitý útvar so spojito rozloženým kladným elektrickým nábojom, pričom negatívny náboj je nesený elektrónmi, rozloženými tak, aby celá sústava bola elektricky neutrálna a stabilná (tento model bol však čoskoro nahradený presnejším Rutherfordovým modelom). Nobelovu cenu za fyziku udelili v uvedenom roku H.A.Becquerelovi, P.Curieovi a M.Curieovej-Sklodowskej, a to za objav prirodzenej rádioaktivity. Nobelovu cenu za chémiu dostal švédsky chemik a fyzik S.A.Arrhenius, a to najmä za vypracovanie teórie elektrolytickej disociácie a za vytvorenie základov elektrochémie. Britský fyzik A.Rutherford naznačil, že žiarenie alfa je vlastne tvorené prúdom iónov hélia (čo sa v roku 1909 podarilo preukázať). Rutherfordov spolupracovník G.Moseley stotožnil Mendelejevom zavedené atómové číslo s nábojom atómového jadra. Ruský fyziológ I.P.Pavlov zavádza na základe experimentálnych fyziologických pozorovaní pojem "podmienený reflex". Dánsky lekár N.R.Finsen dostal Nobelovu cenu za fyziológiu a medicínu, a to za objav špeciálneho spôsobu liečenia niektorých chorôb (osobitne kožnej tuberkulózy) pomocou koncentrovaných lúčov svetla. Rok 1903 bol aj významným medzníkom v motorizme, letectve, ba dokonca aj v - zatiaľ síce len teoretickej - kozmonautike. V uvedenom roku zakladá Henry Ford svoju firmu Ford Motor Company, ktorá podstatnou mierou prispela k počiatočnému rozvoju a takpovediac "zľudoveniu" motorizmu v USA (k tomu prispel najmä mimoriadne úspešný model T) a ktorá je dnes druhým najväčším výrobcom automobilov na svete. Bratia Wilbur a Orville Wrightovci vykonali prvé úspešné lety so svojím už pomerne dobre riaditeľným dvojplošníkom a stali sa jednými z najvýznamnejších priekopníkov praktického rozvoja letectva. K praktickej realizácii letov do vesmíru bolo síce pred sto rokmi ešte pomerne ďaleko, ale v máji roku 1903 uverejňuje ruský vedec K.E.Ciolkovskij v časopise Vedecký obzor svoj článok s názvom Výskum vesmírnych priestorov reaktívnymi prístrojmi, v ktorom už navrhuje použiť na lety do vesmíru rakety poháňané kvapalným palivom. V roku 1903 postavil český vynálezca F.Křižík prvú elektrifikovanú železničnú trať na českom území a v Nemecku dosiahla elektrická lokomotíva rýchlosť 203 km/h. Američan F.W.Taylor vydal svoju prácu Shop management (Manažment dielne), ktorá z neho urobila zakladateľa moderného manažmentu. Americkí farmári začínajú v uvedenom roku používať prvé motorové pluhy. Nemožno ale spomenúť to, že v roku 1903 vychádza kniha Parné turbíny a ich možné využitie ako tepelné stroje, ktorej autorom nie je nik iný než slovenský fyzik a technik Aurel Stodola, pôsobiaci vtedy ako profesor na známej technickej univerzite v Zürichu. Možno poznamenať, že už v druhom vydaní Stodolovej knihy je dodatok o teoretických základoch procesov, prebiehajúcich v spaľovacích turbínach - tie sa stali základom prúdových motorov, poháňajúcich moderné lietadlá Mimochodom, napadlo mi - možno vôbec ako prvému - že po Aurelovi Stodolovi, ktorého práce majú bezprostredný vzťah k modernému letectvu a ktorý maturoval v Košiciach, by mohlo byť pomenované medzinárodné letisko v Košiciach.

Prenesme sa teraz v čase o 50 rokov dopredu, do roku 1953, ktorý tí starší z nás majú možno ešte v živej pamäti. V tomto roku, v ktorom z celosvetového hľadiska hádam najdôležitejšou udalosťou bolo úmrtie veľkého Stalina (a krátko nato i o čosi menšieho Gottwalda), bola založená naša najvyššia vedecká inštitúcia - Slovenská akadémia vied. Americká firma Bell vyrobila prvé prakticky použiteľné slnečné články na výrobu elektrickej energie a na univerzite MIT (Massachusetts Institute of Technology) vyrobili prvé feritové pamäte pre počítače. Sovietsky zväz vykonal - rok po USA - prvý pokusný výbuch vodíkovej bomby. Nemecký fyzik W.Heisenberg (ktorý už v roku 1932 dostal Nobelovu cenu za základné práce v kvantovej mechanike) sa neúspešne pokúsil vytvoriť všeobecnú teóriu elementárnych častíc. Úspešnejší boli J.D.Watson a F.Crick, ktorí - s využitím výsledkov práce M.Wilkinsa - rozšifrovali štruktúru dezoxyribonukleovej kyseliny (DNA) a vytvorili jej model (ide o dnes už všeobecne známu dvojitú skrutkovicu). Tento objav, za ktorý spomenutí traja vedci dostali v roku 1962 Nobelovu cenu, otvoril novú etapu rozvoja biologických vied. Nobelovu cenu za fyziku dostal v roku 1953 holandský fyzik F.Zernike, a to za vypracovanie metódy fázového kontrastu, najmä za zhotovenie fázovo-kontrastného mikroskopu. Nobelov cena za chémiu bola udelená nemeckému chemikovi H.Staudingerovi, a to za objavy v oblasti makromolekulárnej chémie, ktoré stáli na počiatku búrlivého rozvoja priemyslu na výrobu umelých makromolekulových látok Dnes už temer v každej domácnosti používané CD prehrávače (ich hlavnou časťou je laser) vďačia za svoju existenciu najmä teoretickým prácam ruských (vtedy ešte sovietskych) fyzikov N.G.Basova a A.M.Prochorova a Američana C.H.Townesa, ktorí práve v roku 1953 sformulovali základné princípy kvantového molekulového generátora. Tieto práce viedli k zhotoveniu kvantových zosilňovačov mikrovlnového žiarenia (maserov) a svetelného žiarenia (laserov). Za tieto priekopnícke práce, ktoré preznamenali vznik kvantovej rádiofyziky, dostali spomenutí traja fyzici v roku 1964 Nobelovu cenu za fyziku. V roku 1953 dokončil švajčiarsky fyzik a konštruktér Auguste Piccard stavbu špeciálneho podmorského plavidla (tzv. batyskafu) Trieste, s ktorým sa v Tyrrhenskom mori ponoril do hĺbky 3 150 metrov. V spomenutom roku bol vo Veľkej Británii po prvý raz použitý počítač pre civilné hospodárske potreby. Novovyvinutá metóda zónovej rafinácie polovodičových materiálov umožnila zefektívniť, zrýchliť a skvalitniť výrobu tranzistorov, ktoré začali postupne vytláčať klasické vákuové elektrónky. Začínajú sa vyvíjať aj tzv. množivé jadrové reaktory, schopné produkovať nové jadrové palivo (v praxi sa však tieto reaktory nie veľmi uplatnili). O tom, ako ťažko sa dá predvídať vývoj vedy a techniky i na najbližšie dve-tri desaťročia, svedčí prognóza A.V.Cleavera, ktorú predniesol na zasadaní Britskej medziplanetárnej spoločnosti v roku 1953. Cleaver vtedy odhadoval, že prvá umelá družica Zeme bude vypustená v roku 1865 (stalo sa tak už v roku 1957, keď Sovietsky zväz vypustil prvú umelú družicu Sputnik 1), že prvý človek poletí do vesmíru v roku 1975 (v skutočnosti sa tak stalo o 14 rokov skôr - 12. apríla 1961 uskutočnil jeden oblet Zeme sovietsky kozmonaut Jurij Gagarin) a že prví ľudia pristanú na Mesiaci v roku 2000 (v tomto prípade tromfli Rusov Američania, keď sa ich kozmonauti Neil Armstrong a Edwin Aldrin stali prvými ľuďmi, ktorí vstúpili na povrch Mesiaca - stalo sa tak 21 .júla 1969, teda o 31 rokov skôr, než to predpovedal Cleaver). A aj keď by sme na tejto strane mali hovoriť najmä o výdobytkoch vedy a techniky, nemožno tu nespomenúť jeden úspech z roku 1953, ktorý bol síce najmä dielom ľudskej húževnatosti, trénovanosti, vytrvalosti, vôle a odhodlania, ale ku ktorému isto prispel i dokonalý technický výstroj. Možno ste na to už prišli - 29.mája 1953 po prvý raz v histórii vystúpili ľudia na najvyššiu horu sveta, na 8 848 metrov vysoký Mount Everest. O výstup na Mt.Everest sa už od roku 1921 pokúšalo 15 expedícií, ale podarilo sa to až N

Možno bude - najmä pre mladších čitateľov - aspoň trochu zaujímavé zarámovať spomenuté vedecké objavy a technické novinky spred 50 rokov do všeobecnejšieho politicko-hospodárskeho kontextu. Ako sme už spomenuli, v roku 1953 zomrel J.V.Stalin a jeho nástupcom vo funkcii prvého tajomníka ÚV KSSZ sa stal Nikita Chruščov, ktorý do dejín vošiel najmä ako kritik kultu osobnosti. Takpovediac výmena stráží sa udiala aj v USA, keď namiesto demokrata H.S.Trumana nastúpil do funkcie prezidenta republikán Dwight D.Eisenhower (ten viedol v oku 1944 úspešnú inváziu spojeneckých vojsk do Normandie, čo významne prispelo k porážke hitlerovského Nemecka i ku skráteniu druhej svetovej vojny). Dňa 27. júla sa prímerím, uzavretým v Pchanmundžone, skončila kórejská vojna, ktorá hrozila prerásť do jadrového konfliktu. Zmluva o prímerí určila za hranicu medzi Severnou a Južnou Kóreou 38. rovnobežku. Vo Westminsterskom opátstve v Londýne sa 2. júna uskutočnila pompézna korunovácia Alžbety II. za kráľovnú Veľkej Británie a Severného Írska. Alžbeta ale de facto vládla už od 6. februára 1952, keď zomrel jej otec Juraj VI. Dnešný vládca Kuby Fidel Castro utrpel pred 50 rokmi porážku, keď 26. júla stroskotal útok skupiny kubánskych revolucionárov pod jeho vedením na kasárne Moncada (Castro sa ale nevzdal a po zvrhnutí Batistovho korupčného režimu sa 1.januára 1959 postavil na čelo Kuby). Pomerne málo známou skutočnosťou je, že 17.júna došlo vo východnom Berlíne k štrajku stavebných robotníkov proti zvyšovaniu pracovných noriem. Štrajk sa rozšíril aj do ďalších východonemeckých miest (Halle, Erfurt a Magdeburg) a napokon prerástol do nepokojov a zrážok s políciou a sovietskou okupačnou mocou. Povstanie sa v tej dobe nemohlo skončiť inak než sa skončilo - potlačili ho sovietske tankové jednotky. Medzi ďalšie významné udalosti roku 1953 patrí prehlásenie Egypta za republiku (kráľ Faruk abdikoval už rok predtým). Hlavnou udalosťou domácej, československej politickej scény v roku 1953 bola smrť Klementa Gottwalda, ktorého vo funkcii prezidenta ČSR nahradil Antonín Zápotocký. Predsedom vlády sa stal Viliam Široký, prvým tajomníkom ÚV KSČ Antonín Novotný. Nespokojnosť obyvateľstva - ba vyskytli sa aj štrajky - vyvolala menová reforma, ktorá sa uskutočnila 30. Mája a pri ktorej sa ceny a mzdy zmenili v pomere 1:5. V tomto pomere si občania mohli zmeniť aj našetrené peniaze, ale len do výšky 300 Kčs - nad touto sumou sa peniaze menili vo veľmi nevýhodnom pomere 1:50, čím mnohí občania vlastne prišli o svoje úspory (oficiálne sa tento krok zdôvodňoval potrebou likvidácie "špekulantov", ktorí vraj hromadením finančných prostriedkov ohrozovali stabilitu národného hospodárstva). Vráťme sa ale späť do oblasti techniky. Zopár šťastlivcov už mohlo sledovať televíziu - pražské televízne štúdio začalo 1. mája 1953 skúšobné vysielanie. Rok 1953 bol aj rokom zrodu dvoch našich automobilov, ktoré ešte aj dnes môžeme občas stretnúť na našich cestách. Jeden z nich vďačí za svoj zrod najmä vtedajšej studenej vojne a s ňou súvisiaceho neustáleho zdokonaľovania a modernizovania výzbroje v oboch proti sebe stojacich táboroch - socialistickom a kapitalistickom. Tejto modernizácii sa nevyhla ani naša armáda, ktorá v tej dobe potrebovala nový terénny nákladný automobil. Úlohu vyvinúť takýto automobil dostal podnik AZKG, čiže Automobilové závody K.Gottwalda (predtým Praga). Nové vozidlo s tromi poháňanými nápravami dostalo označenie V3S, čo vlastne bola skratka pre "vojenský třítunový speciál". Tento automobil, ktorý u nás snáď nikto nenazýva inak ako "vétrieska", bol poháňaný 7,4-litrovým radovým vznetovým šesťvalcovým motorom výkonu 72 kW, ktorý bol odvodený z dvanásťvalcového motora legendárnej Tatry 111. Vétriesky sa napokon stali neoceniteľným pomocníkom aj v priemysle, stavebníctve a poľnohospodárstve a vyvážali sa okrem Poľska, Maďarska a Vietnamu aj do Rakúska, Holandska, Francúzska a Pakistanu. Druhým autom, ktorého prototyp bol dokončený tesne pred záverom roka 1953, bol osobný automobil, dodnes známy medzi našimi motoristami ako Spartak. Mladoboleslavská automobil

Pokúsme sa aspoň stručne zhodnotiť čo z toho, čo sa v rámci vedeckého a technického pokroku udialo v roku 1903 resp. v roku 1953, najviac ovplyvnilo náš dnešný život. Nebudeme asi ďaleko od pravdy ak povieme, že práve pred sto rokmi sa kládli základy našej dnešnej "pohyblivosti" - vďaka Fordovi sa automobil začínal stávať čoraz bežnejším dopravným prostriedkom a vďaka bratom Wrightovcom sa z nepredvídateľne sa správajúcich lietajúcich strojov začali vyvíjať dobre riaditeľné lietadlá. No a pred 50 rokmi sa pomaly začali presadzovať prvé počítače a vďaka tranzistorom začala nová éra elektroniky, spojená s miniaturizáciou rádioprijímačov a iných elektronických zariadení. Ani pred sto ani pred päťdesiatimi rokmi však nikto nemohol ani len tušiť existenciu čohosi, čo práve teraz máte v ruke a pravdepodobne aj poruke - existenciu nášho denníka a mobilného telefónu. Budúcnosť je - či už sa to vedcom páči alebo nie- jednoducho nepredvídateľná....

Komerčné články

1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 141
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 441
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 650
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 458
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 370
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 288
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu