vozidlo, ktorého pohonnú jednotku tvorí Wankelov motor, teda motor s krúživými piestami. Tento motor predstavil v roku 1954 dnes už nežijúci nemecký inžinier Felix Wankel, pričom spočiatku sa tomuto motoru predpovedala - najmä vďaka jeho pokojnému chodu bez akýchkoľvek vibrácií - veľká budúcnosť. Napokon sa ale ukázalo, že tento motor má aj rad nevýhod, z ktorých za najpodstatnejšie možno považovať nevhodný tvar spaľovacieho priestoru (to má za následok vyššiu tvorbu škodlivých emisií a čiastočne aj vyššiu spotrebu) a problémy s utesnením rotujúceho (lepšie povedaného krúžiaceho) piestu. V Nemecku napokon používala tento motor len dnes už neexistujúca firma NSU, a to napríklad na pohon avantgardne tvarovanej limuzíny Ro 80. V súčasnosti je jedinou firmou na svete, ktorá do svojich sériovo vyrábaných vozidiel montuje motor s krúživými piestami, japonská firma Mazda. Tá od roku 1978 vyrába malé kupé RX-7, ktoré sa však predáva už len na japonskom trhu. Novinkou tejto firmy je športový automobil RX-8, ktorý je odvodený od koncepčného vozidla RX-EVOLV a ktorý sa v tomto roku objaví aj na európskych cestách. Na pohon tohto vozidla slúži dvojrotorový motor, ktorý vznikol ďalším vývojom Wankelovho motora a ktorý firma Mazda označuje názvom Renesis. Motor sa do modelu RX-8 montuje v dvoch výkonových verziách - slabšia vyvíja výkon 141 kW pri 7 000 ot/min, výkonnejšia má výkon 177 kW pri 8 200 ot/min. Rôzne výkonové charakteristiky motora sa pritom dosiahli len zmenou softvéru riadiacej jednotky motora. Okrem unikátneho motora sa Mazda RX-8 vyznačuje aj ďalšou zvláštnosťou, a to relatívne úzkymi zadnými dverami, ktoré sa ale otvárajú proti smeru jazdy. Vozidlo preto nemá medzi dverami žiaden stĺpik, čo prispieva k pohodlnému nastupovaniu na zadné sedadlá. Istou nevýhodou tohto riešenia je, že zadné dvere možno otvoriť až po otvorení predných dverí (to môže byť trochu nepríjemné pre vzadu sediacich cestujúcich). V interiéri vozidla sú štyri pohodlné samostatné športové sedadlá. Mazda RX-8 je postavená na podvozku s rázvorom 2 700 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvoch trojuholníkových ramenách, zadné na viacprvkových závesoch. Vozidlo je dlhé 4 435 mm, široké 1 770 mm a vysoké 1 340 mm. Niektoré časti karosérie (blatníky, predná kapota) sú zhotovené z hliníka resp. plastov. V zadnej časti vozidla je pomerne malý batožinový priestor (jeho objem je 280 litrov). S výkonnejším motorom, kombinovaným so šesťstupňovou prevodovkou, zrýchli nová Mazda z 0 na 100 km/h za šesť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 240 km/h. Budúcnosť ukáže, či v Európe vyvinutý Wankelov motor bude pri predaji novej Mazdy RX-8, ktorú možno považovať za akéhosi kríženca limuzíny a kupé, európskym motoristom zohrávať nejakú úlohu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.