Korzár logo Korzár

Viem, že teraz ma už niečo len tak nerozhádže...

Staré porekadlo hovorí, že jablko nepadne ďaleko od stromu. V prípade rodiny Engeovcov to platí do bodky. Břetislav Enge patril v ére predošlého

režimu k jedným z najlepších automobilových pretekárov východnej Európy. Po dvoch desaťročiach sa jeho syn Tomáš stal prvým Čechom, ktorý sa predstavil v kolotoči najslávnejších pretekov sveta Formuly 1.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rodák z Liberca sa síce v detstve začal venovať zimným športom, no netrvalo dlho, aby pochopil, že jeho srdce je až príliš naplnené dojmami z útlych rokov, keď ako dieťa sprevádzal svojho otca na pretekoch. Akonáhle dovŕšil vek umožňujúci viesť motorové vozidlá, začal pretekať. V šestnástich sa prvýkrát zúčastnil Ford Fiesta Cupu, dvadsaťtriročný už testoval vozidlo formuly 1 a na jeseň minulého roka sa ako prvý Čech vôbec predstavil v najprestížnejšom seriáli F 1 za tím Prost, a ak by nebol kvôli finančým problémom tím skrachoval, pravdepodobne by Tomáš jazdil tieto preteky dodnes.

SkryťVypnúť reklamu

Posledné roky si Tomáš Enge veľmi dobre počína v medzinárodnej súťaži Formula 3000, ktorá sa vo všeobecnosti považuje za neoficiálnu vstupnú bránu do veľkého sveta F 1. Tento rok jazdil vynikajúco, odolával bočným psychickým tlakom, stabilne podával vyrovnané výkony, umiestňoval sa na stupni víťazov a zdalo sa, že v získaní celkového prvenstva mu nič nemôže zabrániť. Žiaľ, prišiel dopingový škandál a z titulu sa stal iba sen...

* * *

Údajne ste sa nechceli stať automobilovým pretekárom, ale skokanom na lyžach a hokejistom...?

"Na každý šport potrebujete určitý vek. V tom období nebolo bežné, aby pretekali pomerne malé deti. Otec bol vynikajúcim pretekárom a ja som ho vždy túžil raz nasledovať. Aby som ale mohol sadnúť za volant, musel som dorásť do určitého veku. Navyše je rodný Liberec v blízkosti hôr, takže zimné športy boli v nižšom veku prirodzenou voľbou. Preto som v detstve skúšal športy, všeobecná športová zdatnosť nie je nikdy na škodu."

SkryťVypnúť reklamu

V septembri 2001 ste absolvovali premiéru v preslávenej Formuly 1. Za tím Prost ste odjazdili niekoľko Veľkých cien. Prečo táto spolupráca stroskotala, nie je ťažké uhádnuť. Tím Prost zanikol. Vrátite sa ešte niekedy do F1?

"Áno, dôvod bol jednoduchý tím Prost pre finančné problémy ukončil svoju činnosť. Inak, bola veľká šanca, aby som v ňom pretekal aj v nasledujúcej sezóne. Návrat do F 1 je mojim cieľom a robím všetko preto, aby sa mi to podarilo. Nie je to však jednoduché, pretože voľných miest je málo a nie stále rozhoduje len jazdecké umenie."

Ako vnímate tlak niektorých ľudí na zmeny pravidiel v F1, napríklad, že jazdci si budú po istom období meniť stajne?

"Pre divákov by to bolo zaujímavé, ale dopredu bolo zrejmé, že niečo také nie je v súčasnosti možné. Každý tím má zmluvy so svojimi jazdcami a sponzormi, tým by sa to určite nepáčilo."

SkryťVypnúť reklamu

Počas účinkovania v kolotoči F1 ste sa istotne spoznali s mnohými špičkovými jazdcami. S kým ste si rozumeli najlepšie? Nevládnu v zákulisí intrigy, neprajnosť a závisť?

"Na pretekoch F1 nie je na nejaké zoznamovanie veľa času, pretože je tam neuveriteľne množstvo práce. Nejde len o samotné preteky či tréningy, ale tiež o technické porady, rozhovory s novinármi, takže každý jazdec sa stará hlavne o seba. Pri rozpravách som sa stretol so všetkými jazdcami, ale počas tohoto krátkeho obdobia nemôžem povedať, že by som s niekým vychádzal dobre alebo naopak zle."

Ako dobre sa poznáte so slovenským jazdcom Jirkom Malchárkom? Pretekali ste niekedy spolu? Čo sa vám na jeho štýle jazdenia páči a čo by ste mu naopak vytkli? Čo poviete na jeho krátke účinkovanie v F1 v pozícii skušobného jazdca tímu Minardi?

"S Jirkom Malchárkom sa poznám pomerne dobre, pretekali sme spolu v rokoch 1993 a 1994 vo Fiesta cupe a boli to tuhé súboje. Potom sme sa dlhšie obdobie na jazdeckej dráhe nestretli, až minulý rok v Brne na pretekoch GT. Vzhľadom k tomu, že pre neho je pretekanie iba koníčkom, jazdí veľmi dobre, ale menej odjazdených súťažných kilometrov je vždy poznať. Jazdením v F1 bol nadšený a jeho pocity sa veľmi podobali tomu, čo som prežíval ja pri prvej jazde s vozom F1. Určite to pre neho bola zaujímavá skúsenosť."

V slovenských médiách prednedávnom prebehla správa, že ste boli pozitívne testovaný na istú zakázanú látku. Môžete uviesť o akú látku išlo? Ako k celému incidentu došlo? Ako je možné, že ste nedostali okamžite dištanc?

"V mojom moči bol objavený Cannabis. Nemám najmenšie tušenie, ako sa niečo také mohlo dostať do môjho tela. Vedome som určite neužil žiadnu zakázanú látku. Záležitosť riešila Medzinárodná automobilová federácia FIA a zasadnutie sa konalo až po skončení sezóny. Naviac i analýza B vzorky bola hotová až po sezóne. Taktiež FIA nemá konkrétny sadzobník za takéto prehrešky, bol som vypočutí pred Svetovou radou motoristického športu a tá potom vyniesla verdikt. A tým bolo odobratie 10 bodov z Maďarska a podmienečný ročný zákaz činnosti."

O zisk titula majstra Formuly 3000 ste teda prišli kvôli trestu. Nemrzí...?

"Samozrejme ma strata titulu veľmi mrzí. Na jednu stranu je to tvrdý verdikt, ale na druhú stranu môžem ďalej pretekať a to je veľmi dôležité. To bol tiež dôvod, prečo som sa neodvolal. Pretože neoddiskutovateľným faktom bolo, že som mal zakázanú látku v tele. FIA sa nepýta, či bola užitá zámerne alebo nie, dôležitý pre nich je výsledok testu. Eventuálne odvolanie by mi mohlo ešte viac uškodiť."

Ako ste vnímali celý ten dopingový škandál počas záveru súťaže?

"Myslím si, že som sa dosť zmenil. Samozrejme nie vzhľadovo, ale ide o vnútornú premenu. Pretekom v Monze i v Lagúne, ktorý sa šiel ešte pred zasadnutím FIA, som si potvrdil, že i v tých psychicky najvypätejších situáciach dokážem ísť na hranici svojich možností a nerobiť pritom chyby. Viem, že teraz ma už niečo len tak nerozhádže. Určite som teraz psychicky silnejší."

Čo predstavuje vo vašej bohatej jazdeckej kariére doterajší vrchol? Čo by ste ešte chceli dokázať? Nakoľko ste spokojný s tohtoročnou sezónou Formuly 3000?

"Za svoj najväčší úspech považujem štarty v F1 a tiež tohtoročnú sezónu vo Formuly 3000. Aj keď som o titul nakoniec prišiel kvôli pozitívnemu testu, na dráhe to bola výborná sezóna. Jazdil som rýchle a podával som stabilne dobré výkony. Naviac som si dokázal, že viem jazdiť aj pod obrovským tlakom, čo bol prípad posledných pretekov v Monze tesne pred nimi bol totiž oznámený výsledok môjho testu. Mojim snom je návrat do Formuly 1, to je sen naprostej väčšiny jazdcov. Či sa to podarí, ukáže čas. Viem, že teraz ma už niečo len tak nerozhádže. Nezáleží však len na mne, je to ako skladanie puzzle mnoho dielov musí do seba presne zapadnúť."

Zmeňme tému. O čom rozmýšľate, keď v noci nemôžete spať? Alebo spíte ako dudok?

"So spánkom nemám problémy, naopak spím veľmi rád a dlho."

Ste agresívny?

"Mimo pretekárskej dráhy určite nie. Na trati ide o určitú zdravú agresivitu, bez nej by ste nemohli súťažiť. Predtým som útočil možno až príliš, s pribúdajúcimi skúsenosťami som sa naučil, kedy je na útok vhodná doba."

Keď raz budete mať syna, budete ho viesť k automobilizmu?

"To je ešte ďaleko (smiech). Nechcel by som ale svoje deti do niečoho nútiť. Bude na nich, aký šport si vyberú. Nikde nie je napísané, že to musia byť športovci, možno ich zaujme hudba alebo niečo iné. Chcel by som, aby z mojich detí vyrástli dobrí ľudia a boli spokojní so svojim životom."

Každý z nás prichádza na svet s nejakým poslaním, iba ho musíme vedieť objaviť a napĺňať. Vo vašom prípade je to automobilový šport. Viete si predstaviť aj inú cestu životom?

"Ako som sa už zmienil, otec patril medzi najlepších pretekárov východnej Európy, takže som sa okolo pretekov motal od malička. A či si dokážem predstaviť niečo iné? Myslím, raz budem robiť niečo inšie, ťažko môžem pretekať do šesťdesiatky. Sú rôzne možnosti, ktoré by ma asi bavili, ale zatiaľ si ich nechám pre seba. Momentálne chcem pretekať a tomu podriaďujem všetko."

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 946
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 950
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 776
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 906
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 687
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 583
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 892
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu