Korzár logo Korzár

FIA avizuje ďalšie zmeny v F1

Po skrachovaní tímu Arrows zostalo v šampionáte formuly jeden už iba desať tímov a prezident Medzinárodnej automobilovej federácie si uvedomuje, že

kozmetické zmeny pravidiel (systém bodovania, forma kvalifikácie) situáciu nevyriešia. Treba však konať rýchlo, pretože záveru novej sezóny by sa nemuseli dožiť ani ďalšie malé tímy.

Podstatou celého problému sú nesmierne vysoké náklady na účasť v šampionáte. Zatiaľ čo niekedy (a nie tak dávno) sa konkurencieschopný tím dal postaviť asi za päťdesiat miliónov dolárov, dnes táto suma stačí ledva na živorenie na konci štartového poľa. Súčasné špičkové tímy totiž disponujú rozpočtom pohybujúcim sa okolo štvrť miliardy dolárov! Pochopiteľne, že takúto čiastku môže nazbierať iba niekoľko top tímov a ostatní v hre zostávajú iba do počtu. Týmto žiaľ zaniká pôvodná podstata tohoto športu! Ešte donedávna sa však mnohí oháňali argumentmi, že F1 je pojazdným laboratóriom automobilového priemyslu a zvyšujúce sa náklady sa vracajú vo forme zvyšujúceho sa štandardu a bezpečnosti v cestnej doprave. Omyl! Možno to fungovalo do určitého štádia vývoja, no dnes už aj samotní inžinieri z F1 priznávajú, že percento technológií používaných na tratiach Grand prix a prenesených do bežných podmienok je nízke. Ak teda FIA chce, aby formula jeden zostala aspoň z polovice športom a nie sterilným prostredím pre vyvolených, tak musí prijať radikálne zmeny. No a jedinou schodnou cestou je zníženie nákladov na vývoj a prevádzku samotných monopostov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý krok bol urobený koncom minulého roka v Londýne, kde sa šéfovia F1 a FIA dohodli na postupnom prechode na jeden motor na víkend, či obmedzení nákladných testov. Samozrejme, že to nestačí, no treba to vnímať ako prvú lastovičku nových zásadných reforiem. Atmosféra na zmienenom zasadaní bola vraj relatívne pokojná, no veľkú konštruktívnosť jej priznať určite nemožno. Napokon je to však logické. Po mimoriadne vysokých investíciách, ktoré špičkovým tímom pomohli k veľkému technologickému náskoku predsa nemôžeme očakávať, že sa ho dobrovoľne vzdajú. Mosley si uvedomuje, že tímy budú vždy sledovať iba svoj vlastný profit a tak sa už v kuloároch nechal počuť, že mu došla trpezlivosť a v záujme športu je odhodlaný použiť "bočnú" klauzulu v stanovách FIA, ktorá mu umožní presadiť technické zmeny aj bez jednotného súhlasu šéfov tímov. Čo konkrétne? V zásade ide o obmedzenie všelijakých technických pomôcok, akými sú trakčná kontrola, obojsmerná komunikácia s boxami, či pomocný štartovací systém. Vedľa toho by sa mala pozornosť presunúť aj na predlžovanie životnosti jednotlivých komponentov ako motor, prevodovka, či brzdy, respektíve v čo najväčšom rozsahu by sa mala obmedziť aj elektronika. To všetko sa ale celkom určite stretne s tvrdým odporom špičkových tímov a Mosley vie, že ho čaká dlhý a ťažký zápas. Dobrou správou pre nás je, že v tomto boji nebude osamotený, pretože na jeho strane stojí aj samotný Bernard Ecclestone. Prvé kolo týchto jednaní bolo naplánované na včera (8. januára) a my vás o jeho priebehu budeme informovať hneď, len čo získame presné informácie.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom k celej téme sa nedávno zaujímavo vyjadril aj stále populárny Alex Zanardi (bývalý pilot F1 a ex-šampión CART, ktorý v septembri 2001 pri havárii na Lausitzringu prišiel o obe dolné končatiny) a práve jeho slova nám dnes môžu poslúžiť ako bodka: "Áno, F1 je v kríze, no skutočnú krízu zažíva Amerika. NASCAR je iba obyčajná šou, ktorá nestojí na pevných nohách a stará INDY stratila vojnou medzi CART a IRL. Naviac americký divák je zvláštny, pretože nesleduje viac ako jednu sériu. Ak je fanúšikom NASCAR, tak už nesleduje CART. F1 je na tom lepšie, pretože v zásade nemá rovnocennú konkurenciu. Po majstrovstvách sveta vo futbale je to najsledovanejší šport na svete. A to všetko zásluhou mimoriadne inteligentného Bernie Ecclestona, ktorý formulu jeden nielenže skvelo propaguje, ale tiež sa postaral o zničenie akejkoľvek vážnejšej konkurencie. Súčasnej situácii v F1 by však rozhodne prospela zmena technických predpisov, ktoré by obmedzili význam techniky a zvýšili význam pretekárov."

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 914
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 942
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 758
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 883
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 734
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 570
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 878
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu