kozmetické zmeny pravidiel (systém bodovania, forma kvalifikácie) situáciu nevyriešia. Treba však konať rýchlo, pretože záveru novej sezóny by sa nemuseli dožiť ani ďalšie malé tímy.
Podstatou celého problému sú nesmierne vysoké náklady na účasť v šampionáte. Zatiaľ čo niekedy (a nie tak dávno) sa konkurencieschopný tím dal postaviť asi za päťdesiat miliónov dolárov, dnes táto suma stačí ledva na živorenie na konci štartového poľa. Súčasné špičkové tímy totiž disponujú rozpočtom pohybujúcim sa okolo štvrť miliardy dolárov! Pochopiteľne, že takúto čiastku môže nazbierať iba niekoľko top tímov a ostatní v hre zostávajú iba do počtu. Týmto žiaľ zaniká pôvodná podstata tohoto športu! Ešte donedávna sa však mnohí oháňali argumentmi, že F1 je pojazdným laboratóriom automobilového priemyslu a zvyšujúce sa náklady sa vracajú vo forme zvyšujúceho sa štandardu a bezpečnosti v cestnej doprave. Omyl! Možno to fungovalo do určitého štádia vývoja, no dnes už aj samotní inžinieri z F1 priznávajú, že percento technológií používaných na tratiach Grand prix a prenesených do bežných podmienok je nízke. Ak teda FIA chce, aby formula jeden zostala aspoň z polovice športom a nie sterilným prostredím pre vyvolených, tak musí prijať radikálne zmeny. No a jedinou schodnou cestou je zníženie nákladov na vývoj a prevádzku samotných monopostov.
Prvý krok bol urobený koncom minulého roka v Londýne, kde sa šéfovia F1 a FIA dohodli na postupnom prechode na jeden motor na víkend, či obmedzení nákladných testov. Samozrejme, že to nestačí, no treba to vnímať ako prvú lastovičku nových zásadných reforiem. Atmosféra na zmienenom zasadaní bola vraj relatívne pokojná, no veľkú konštruktívnosť jej priznať určite nemožno. Napokon je to však logické. Po mimoriadne vysokých investíciách, ktoré špičkovým tímom pomohli k veľkému technologickému náskoku predsa nemôžeme očakávať, že sa ho dobrovoľne vzdajú. Mosley si uvedomuje, že tímy budú vždy sledovať iba svoj vlastný profit a tak sa už v kuloároch nechal počuť, že mu došla trpezlivosť a v záujme športu je odhodlaný použiť "bočnú" klauzulu v stanovách FIA, ktorá mu umožní presadiť technické zmeny aj bez jednotného súhlasu šéfov tímov. Čo konkrétne? V zásade ide o obmedzenie všelijakých technických pomôcok, akými sú trakčná kontrola, obojsmerná komunikácia s boxami, či pomocný štartovací systém. Vedľa toho by sa mala pozornosť presunúť aj na predlžovanie životnosti jednotlivých komponentov ako motor, prevodovka, či brzdy, respektíve v čo najväčšom rozsahu by sa mala obmedziť aj elektronika. To všetko sa ale celkom určite stretne s tvrdým odporom špičkových tímov a Mosley vie, že ho čaká dlhý a ťažký zápas. Dobrou správou pre nás je, že v tomto boji nebude osamotený, pretože na jeho strane stojí aj samotný Bernard Ecclestone. Prvé kolo týchto jednaní bolo naplánované na včera (8. januára) a my vás o jeho priebehu budeme informovať hneď, len čo získame presné informácie.
Mimochodom k celej téme sa nedávno zaujímavo vyjadril aj stále populárny Alex Zanardi (bývalý pilot F1 a ex-šampión CART, ktorý v septembri 2001 pri havárii na Lausitzringu prišiel o obe dolné končatiny) a práve jeho slova nám dnes môžu poslúžiť ako bodka: "Áno, F1 je v kríze, no skutočnú krízu zažíva Amerika. NASCAR je iba obyčajná šou, ktorá nestojí na pevných nohách a stará INDY stratila vojnou medzi CART a IRL. Naviac americký divák je zvláštny, pretože nesleduje viac ako jednu sériu. Ak je fanúšikom NASCAR, tak už nesleduje CART. F1 je na tom lepšie, pretože v zásade nemá rovnocennú konkurenciu. Po majstrovstvách sveta vo futbale je to najsledovanejší šport na svete. A to všetko zásluhou mimoriadne inteligentného Bernie Ecclestona, ktorý formulu jeden nielenže skvelo propaguje, ale tiež sa postaral o zničenie akejkoľvek vážnejšej konkurencie. Súčasnej situácii v F1 by však rozhodne prospela zmena technických predpisov, ktoré by obmedzili význam techniky a zvýšili význam pretekárov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.