kozmické dopravné prostriedky. Pravda, nosná raketa je mimoriadne komplexný a tepelne veľmi namáhaný systém, ktorého takpovediac stopercentné fungovanie nemôže zaručiť nikto - a tak sa občas stane, že dôjde k zlyhaniu rakety, resp. k takej odchýlke od jej plánovanej dráhy, že raketu treba (aj s drahými družicami na palube) úmyselne zničiť. Svoj nateraz posledný čierny deň zažila spoločnosť Arianespace, vyrábajúca rakety Ariane, 11. decembra minulého roka, keď po štarte z kozmodrómu Kourou (vo Francúzskej Guayane) došlo k nepravidelnej činnosti jedného raketového motora, v dôsledku čoho sa celá raketa Ariane 5 ECA vymkla kontrole a musela byť riadiacim centrom "odstrelená". Stalo sa tak asi tri minúty po štarte, keď raketa bola vo výške približne 120 kilometrov nad Atlantickým oceánom. Neúspešný štart bol pritom prvým štartom, pri ktorom mala raketa Ariane 5 vyniesť na obežnú dráhu okolo Zeme rekordný náklad celkovej hmotnosti 10 ton. Náklad tvorili dve družice, z ktorých jedna (Hot Bird 7) mala slúžiť na prenášanie televíznych programov. Celkové škody, spôsobené nevydareným štartom, boli vyčíslené na 600 miliónov dolárov. Neúspešný štart bol zatiaľ len štvrtým zlyhaním rakety Ariane 5 počas jej 14-ročného používania. Celkovo išlo o 157. štart nosnej rakety ariane (existuje niekoľko typov týchto rakiet) a o ôsmy neúspešný štart počas celej doterajšej 21-ročnej histórie európskeho kozmického programu.
Vyšetrovacia komisia nedávno predložila správu o pravdepodobnej príčine decembrovej havárie rakety Ariane 5. Komisia analyzovala všetky dostupné záznamy parametrov letu č.157 i dokumentáciu, týkajúcu sa výroby a kvality rakety Ariane 5 ECA i všetkých doterajších letov Ariane 5. Záver komisie bol taký, že všetky prípravné práce i samotné predštartové odpočítavanie prebehli normálne. Vyšetrovacia komisia však identifikovala výskyt trhliny v chladiacom okruhu dýzy raketového motora Vulcain 2 v prvej fáze letu. Táto trhlina viedla k zníženiu chladiaceho účinku a ku kritickému prehriatiu dýzy, čo napokon spôsobilo jej dezintegráciu (rozpad). Výsledkom bol mimoriadne nevyvážený ťah motorov, takže let rakety nemohol byť ďalej riadený a raketa musela byť povelom zo zeme zničená. Za najpravdepodobnejšiu príčinu zlyhania rakety Ariane 5 ECA považuje teda komisia tepelnú degradáciu dýzy v dôsledku trhlín v chladiacich rúrkach. Komisia preto odporúča, aby dýzy motorov Vulcain 2 boli modifikované, pričom by sa mali vziať do úvahy dobré skúsenosti s dýzami motorov Vulcain 1, ktoré sa používajú v základnej verzii nosiča Ariane 5 a ktoré absolvovali už 12 úspešných letov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.