Bola charakteristická zmiešanou prevádzkou - adhéznou a ozubnicovou.
Trať priemyselnej zubačky viedla z Tisovca do Pohronskej Polhory. Jej vznik je spojený s postupnou výstavbou prvých úsekov Pohronskej železnice: zo Zvolena do Podbrezovej, neskôr v roku 1895 do Brezna nad Hronom. O rok neskôr sa vybudovala odbočka z Podbrezovej po svahoch Rudohoria až do Pohronskej Polhory na rieke Rohožná, v nadmorskej výške 617 metrov. Tam na ňu v roku 1896 nadviazala ozubnicová železnica vedúca cez horský hrebeň (v nadmorskej výške až 725 metrov) do Tisovca na rieke Rimava, zásobujúca oceliarne v Podbrezovej železnou rudou. Celková dĺžka trate predstavovala 41,2 km. Zvláštnosťou trate bolo, že v úseku Pohronská Polhora - Bánovo (Gömörvég) so stúpaním až 50 ‰ sa v dĺžke 15,777 km prvý raz v Uhorsku použil Abtov ozubnicový systém s oceľovými podvalmi Heindl a pomerne ťažký zvršok s koľajnicami 34,5 kg/m, dovoľujúci osové zaťaženie až 14 t. Na trati slúžili 4 ozubnicovo-adhézne rušne triedy T Vib (od roku 1911 rad 41 MÁV, ČSD 403.5), vyrobené v lokomotívke Floridsdorf roku 1896 (výr. č. 1014 až 1016) a roku 1900 (výr. č. 1430), ktoré tu dopravovali osobné i nákladné vlaky. V tej dobe patrili medzi najťažšie stroje Abtovej sústavy na svete. K výbave patrili dva parné motory, adhézne dvojkolesie bolo poháňané jedným z nich. Druhý motor bol určený pre pohon ozubnicového dvojkolesia so štyrmi ozubenými kolesami. Rýchlosť vlaku v adhéznych úsekoch nepresahovala 25 km/h, v ozubnicových zase 15 km/h.
Zubačka Tisovec - Pohronská Polhora sa využívala sedemdesiat rokov. I keď vynikala spoľahlivosťou, kapacitne už nepostačovala. Rok 1965 sa stal pre všetkých milovníkov ozubnicových železníc nešťastným. Práve vtedy sa totiž skončila éra priemyselných ozubníc. Jediným zadosťučinením bola znovuvýstavba zubačky Štrba - Štrbské Pleso. Rušne radu 403.5 pracujúce v Slovenskom Rudohorí nezískali modelovú podobu, ale ich neobvyklá konštrukcia sa stala námetom pre výboru rôznych ďalších modelov. Často sa nimi zaoberali aj rozličné monografie. V súčasnosti sa uvažuje o znovuobnovení historickej prevádzky na Tisoveckej železnici s podobnými rušňami dovezenými z Rumunska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.