- so Stanislavom ŠVÁBYM, učiteľom autoškoly Grendel
In:
- Ešte pred príchodom zimy je potrebné prezuť pneumatiky, v žiadnom prípade sa nemá jazdiť na letných gumách.
Out:
- Takzvané celoročky, hoci môžu byť aj úplne nové, nie sú adekvátnou náhradou zimných pneumatík. Zimné gumy majú totiž mäkšiu konzistenciu, čo je vhodnejšie pre jazdu na snehu.
- Pred prvým snežením a mrazmi treba skontrolovať celé auto, najmä olej, chladiacu zmes, náplň do ostrekovača a tiež je potrebné skontrolovať akumulátor.
- Ak celú noc snežilo, určite nestačí vstať na poslednú chvíľu, sadnúť do auta a ísť. Autu treba totiž pred výjazdom z parkoviska venovať určitý čas. Prvé, čo treba urobiť po príchode k odstavenému autu, je naštartovať ho a zapnúť kúrenie na okná. Ak okolo auta navialo sneh, nepomôže iné, ako zobrať do rúk lopatu a odhrabať ho. Potom treba metličkou pozmetať z auta sneh, tu chcem však zdôrazniť, že ho treba odstrániť z celého auta, nielen z okien. Ľad odstránime, pokiaľ to ide, škrabkou.
In:
- V zime by sme mali sadať do auta, ako hovorím ja, zadkom. Teda posadíme sa na sedadlo, oklepeme nohy od snehu a až tak ich vsunieme do auta. Po jazde je dobré špongiou vysať vodu z koberčekov, aby nestuhla na ľad.
Out:
- V každom prípade nesmieme zo zamrznutých stieračov odstraňovať nános ľadu nasilu. Poškodili by sme tým gumičky a stierače by už nemohli plniť svoju funkciu.
- Ak sme sa dostali s autom do záveja a nevieme sa pohnúť, pracujeme s väčším plynom, pričom so spojkou narábame mierne. Keď nás sneh brzdí, treba viackrát zacúvať a pohnúť sa dopredu, teda vlastne rozhojdať auto, až kým si nevyjazdíme dráhu.
Out:
- Ak sme dostali šmyk, to najhoršie, čo môžeme spraviť, je dupnúť v panike na brzdu. Musíme sa snažiť šmyk vyrovnať volantom, tam, kde šmýka zadok auta, na tú stranu treba točiť volantom. Väčšinou však ide o stotiny sekundy, takže analyzovať situáciu sa nedá.
In:
- Kto nezažil ešte šmyk na vlastnej koži, mal by si vyskúšať reakcie auta aj svoje vlastné na odľahlom parkovisku, kde sa nemôže nič stať.
Out:
- Je nesprávne vyraziť na zimné cesty bez zimnej výbavy, ktorou sú zimné reťaze, lopata a vrece s pieskom. Piesok nám pomôže pohnúť sa na zasnežených a zľadovatených úsekoch, kde nám prešmykujú kolesá auta.
- Ak sme nútení zastaviť v kopci na zľadovatenom teréne a nevieme sa pohnúť dopredu, je dobré trochu zacúvať a opäť skúsiť pohnúť sa s ručnou brzdou. Ak to ani tak nepôjde, pri miernejších kopcoch pomôže piesok, pri strmších asi pomôžu už len snežné reťaze.
Out:
- Jazdiť v zime štýlom podobným, aký je nám vlastný v letných mesiacoch, je hazardérstvo. Na zasnežených cestách treba automaticky znížiť rýchlosť a zmeniť štýl brzdenia, jemne pracovať s plynom, brzdou aj spojkou. Spomaľujeme najmä podraďovaním, v prípade šmyku treba brzdiť prerušovane.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.