ktorých môžu bojové - stíhacie či bombardovacie - lietadlá doplňovať palivo priamo počas letu. Základ flotily tankovacích lietadiel USAF tvoria už niekoľko desaťročí lietadlá typu KC-135 Stratotanker. Celkovo bolo vyrobených 724 týchto lietadiel, ktorých základom je štvormotorové dopravné lietadlo Boeing 707 (to sa ale v civilnej leteckej doprave prakticky už nepoužíva). Prvý tankovací Stratotanker bol USAF dodaný už v júni 1957. Aj keď v súčasnosti prebieha rozsiahly a dlhodobý proces modernizácie, v rámci ktorého sú na Stratotankery inštalované výkonnejšie a úspornejšie dvojprúdové motory, bude v bližšej či vzdialenejšej budúcnosti nevyhnutné nahradiť tieto lietadlá modernejšími strojmi. Preto začala firma Boeing vyvíjať nové tankovacie lietadlo, ktorého základom opäť úspešné civilné dvojmotorové dopravné lietadlo typu 767-200ER. O novom lietadle nie sú zatiaľ známe žiadne technické podrobnosti, ale jeho hlavná podlaha (oddeľujúca horný nákladový priestor od spodného priestoru s palivovými nádržami) má byť zhotovená z ľahkých kompozitných materiálov. Zaujímavé pritom je, že prvou krajinou, ktorá si nové tankovacie lietadlá objednala, je Taliansko. To si pre svoje vojenské letectvo objednalo štyri nové lietadlá, ktoré dostali oficiálne označenie KC-767A. Prvý z nových tankovacích Boeingov bude dodaný v roku 2005, ostatné postupne do prvej polovice roka 2008.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.