Korzár logo Korzár

FIA pritvrdila presadzuje ďalšie zmeny!

Ako sme vám už minule avizovali, vedenie Medzinárodnej automobilovej federácie na čele s Maxom Mosleyom sa 15. januára opäť stretlo so šéfmi tímov F1

a navrhlo razantné zmeny pravidiel kráľovskej disciplíny. Svoj krok odôvodňuje tým, že vlani zanikli dva stajne a neustály nárast nákladov už ohrozuje existenciu aj ďalších tímov. V zásade však ku zmene pravidiel nemôže dôjsť bez jednotného súhlasu všetkých tímov a tak sa FIA rozhodla, že využije svoje zadné dvierka. Pomôcť jej v tom má napríklad článok 61 Športových pravidiel, ktorý vraví, že "pretekár musí auto riadiť sám a bez cudzej pomoci.". Vďaka tejto jednoduchej formulácii môže teda FIA pokojne zakázať všetky podporné systémy. Ak by sa tak stalo, znovu by sa zvýšila miera nepredvídateľnosti a preteky by sa stali divácky príťažlivejšie. Nevraviac už o tom, že náklady by podstatne klesli. S čím teda Mosley na schôdzku prišiel?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už v tejto sezóne (2003) chce FIA zakázať obojstrannú komunikáciu a prenos akýchkoľvek informácií z auta do boxov. Povolené za víkend majú byť iba dva race monoposty, čo znamená zákaz náhradného vozidla. Zaviesť by sa mali niektoré spoločné komponenty, ako brzdy, apd.. Vozidlo by malo byť po kvalifikácii tímu odobraté a vrátené až tesne pred pretekmi. Prípadné práce iba vo výnimočných prípadoch a za prísneho dozoru komisárov, čím sa má eliminovať možnosť používať špeciálne kvalifikačné motory a iné diely. No a pochopiteľne sa majú zrušiť všetky elektronické pomôcky ako trakčná kontrola, štartovací systém, či automatická prevodovka. V tomto prípade by sa odstránenie elektroniky malo robiť postupne v priebehu sezóny 2003 a iba v prípade, že tímy dokážu, že náklady na odstránenie budú vyššie ako náklady na realizáciu systémov, tak sa zákaz presunie až na rok 2004.

SkryťVypnúť reklamu

Celý návrh okyptenia techniky f1 je však rozvrhnutý na niekoľko rokov a po sezóne 2003 bude ďalej pokračovať zavedením jednotných zadných krídiel, používaním niektorých dielom (napr. motor) na celý víkend a zvýšiť životnosť čo najväčšieho počtu komponentov. Dodávatelia motorov by potom mali za povinnosť dodávať motory minimálne dvom tímom a za maximálnu čiastku 10 mil. dolárov ročne. To všetko v sezóne 2004. Pre rok 2005 potom FIA chce predlžiť životnosť motorov a vybraných komponentov aspoň na dva preteky a uplatniť nové sankcie pre nedodržanie. Celé to teda smeruje k tomu, aby životnosť komponentov (hlavne motorov) dosiahla minimálne šesť pretekov a mohli sa zakázať drahé materiály (rok 2006).

Šéfovia tímov síce chápu dôvody, ktoré FIA vedú k tak radikálnym krokom, no väčšina z nich zo zmenami a už vôbec nie s ich tempom nesúhlasí. O dva dni neskôr, teda 17.januára, nasledovala schôdzka technických riaditeľov tímov a technických komisárov FIA, no tá sa podľa očakávania skončila rezolútnym NIE od technických riaditeľov. Podľa dôverných správ (oficiálne sa zatiaľ jedná za zatvorenými dverami) sú tímy ochotné pristúpiť dosiať iba na požiadavku štandardných komponentov. FIA je však neoblomná a tak sa už v tomto týždni (v utorok) konala tretia chôdza, ktorá mala celé jednanie posunúť ďalej. Do akej miery sa jej to podarilo, to si povieme nabudúce.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 036
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 884
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 082
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 861
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 154
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 768
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 474
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 557
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 005
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 169
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 585
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 557
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 005
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 169
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 585
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu