nafty. Ani v USA však už nie je nafta obrazne povedané zadarmo a preto sa armáda obrátila na automobilky s požiadavkou vyvinúť úspornejšie úžitkové vozidlá pre vojenské použitie. Nové vozidlá by sa mali vyvíjať v rámci programu COMBATT, ktorý predpokladá, že základom vojenských verzií by boli už existujúce civilné nákladné automobily, čím by sa znížili náklady na vývoj. Jeden z prototypov nových armádnych vozidiel predstavil nedávno koncern General Motors. Tento prototyp je postavený na báze civilného pikapu Chevrolet Silverado s predĺženou kabínou a jeho najzaujímavejšími technickými prvkami sú pohonná sústava a pomocný zdroj elektrickej energie. Prototyp vojenského pikapu sa totiž vyznačuje hybridnou pohonnou sústavou, pričom hlavnou pohonnou jednotkou je osvedčený 6,6-litrový turbodieselový motor Duramax, ktorého maximálny výkon je 155 kW pri 2 750 ot/min. Kvôli zníženiu škodlivých emisií (najmä pri jazde v meste) i zníženiu spotreby môžu s týmto spaľovacím motorom spolupracovať hnacie striedavé elektromotory. Zdrojom elektrickej energie pre tieto elektromotory je sústava batérií NiMH (nikel - metalhydrid) s celkovým napätím 300 V. Vozidlo je vystrojené systémom riadenia všetkých štyroch kolies Quadrasteer, pričom riadenie zadných kolies možno zablokovať. Nezávisle zavesené predné kolesá sú odpružené skrutnými tyčami, tuhá zadná náprava je odpružená poleliptickými pružinami, doplnenými vzduchovými pružinami, ktoré umožňujú zachovať konštantnú výšku karosérie nad vozovkou, a to bez ohľadu na zaťaženie vozidla. Tlmiče s plynovou náplňou sú výrobkom nemeckej firmy Bilstein. Brzdová sústava s kotúčovými brzdami na všetkých kolesách je vystrojená antiblokovacím systémom. Dieselelekrický hybridný pohonný systém môže pri stojacom vozidle slúžiť aj ako generátor elektrickej energie so špičkovým výkonom až 30 kW.
Najinovatívnejším technickým prvkom nového prototypu vojenského pikapu je však jeho pomocný zdroj elektrickej energie. Tieto zdroje boli doteraz tvorené malými stacionárnymi generátormi, poháňanými spaľovacím motorom. Nový prototyp je však vystrojený zdrojom na báze palivových článkov (na jednej zo snímok), vyvinutým firmou Hydrogenics Corp, ktorá je strategickým partnerom koncernu General Motors pri vývoji palivových článkov. Palivové články generujú elektrickú energiu fúziou vodíka a kyslíka, takže vozidlo musí niesť zásobu vodíka, resp. musí byť vystrojené zariadením na prípravu vodíka zo zlúčenín, obsahujúcich tento plyn (kyslík sa získava zo vzduchu). Firma Hydrogenics obišla tento problém elegantným spôsobom, a to použitím tzv. reverzibilných palivových článkov. Tie môžu pracovať aj ako elektrolyzér, ktorý rozkladá vodu na kyslík a vodík. V praxi to vyzerá tak, že počas jazdy vyrába spaľovacím motorom poháňaný generátor elektrickú energiu na činnosť elektrolyzéra, pričom produkovaný vodík sa uchováva viazaním na hydrid kovu (ide o tuhý materiál, takže nehrozí žiaden výbuch). Pri vlastne činnosti palivoých článkov vzniká ako vedľajší produkt opäť voda, takže celý cyklus je uzavretý a nie je potrebné žiadne doplňovanie zdrojov vodíka. Palivové články môžu po dobu troch hodín produkovať špičkový výkon 5 kW, alebo po dobu piatich hodín priemerný výkon 3 kW. Výhodou palivových článkov je aj to, že pracujú prakticky úplne bezhlučne a pri nízkej teplote, takže vozidlo môže pracovať v móde tzv. "tichého pozorovania" (to je dôležité pri prieskumných akciách), pričom ho nepriateľ akustickými a tepelnými snímačmi len veľmi ťažko odhalí. Vodotesná karoséria vojenského prototypu je zhotovená zo sklolaminátu. Vozidlo je vystrojené najmodernejšou riadiacou a komunikačnou technikou, vrátane jednotiek na satelitné spojenie a videospojenie, systému virtuálneho mapovania okolia a virtuálneho modelovania počasia i satelitného navigačného systému. Do ďalšieho výstroja patrí klimatizačná jednotka (na streche), chladnička a infračervená kamera na nočné videnie. Zo strechy možno pneumaticky vysunúť stožiar výšky 15 metrov, na vrchole ktorého sú výkonné reflektory. Tlak v pneumatikách možno meniť aj za jazdy. Prototyp vojenského pikapu zrýchli z 0 na 100 km/h za 24 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 150 km/h. Spoločnosť General Motors tvrdí, že jej vojenský prototyp s hybridným pohonm má približne o 20 % nižšiu spotrebu ako terajšie porovnateľné vozidlá s klasickým vznetovým motorom. Americká armáda podrobí tento prototyp dôkladným skúškam, pričom predpokladá, že do konca tohto desaťročia by do svojich služieb mohla zaradiť až 30 000 vozidiel s hybridným pohonom.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.