Korzár logo Korzár

Koncern GM vyvinul prototyp vojenského nákladného vozidla

Americká armáda používa takmer 250 000 úžitkových vozidiel rôznych kategórií a veľkostí, pričom väčšina týchto automobilov je poriadnym "hltačom"

nafty. Ani v USA však už nie je nafta obrazne povedané zadarmo a preto sa armáda obrátila na automobilky s požiadavkou vyvinúť úspornejšie úžitkové vozidlá pre vojenské použitie. Nové vozidlá by sa mali vyvíjať v rámci programu COMBATT, ktorý predpokladá, že základom vojenských verzií by boli už existujúce civilné nákladné automobily, čím by sa znížili náklady na vývoj. Jeden z prototypov nových armádnych vozidiel predstavil nedávno koncern General Motors. Tento prototyp je postavený na báze civilného pikapu Chevrolet Silverado s predĺženou kabínou a jeho najzaujímavejšími technickými prvkami sú pohonná sústava a pomocný zdroj elektrickej energie. Prototyp vojenského pikapu sa totiž vyznačuje hybridnou pohonnou sústavou, pričom hlavnou pohonnou jednotkou je osvedčený 6,6-litrový turbodieselový motor Duramax, ktorého maximálny výkon je 155 kW pri 2 750 ot/min. Kvôli zníženiu škodlivých emisií (najmä pri jazde v meste) i zníženiu spotreby môžu s týmto spaľovacím motorom spolupracovať hnacie striedavé elektromotory. Zdrojom elektrickej energie pre tieto elektromotory je sústava batérií NiMH (nikel - metalhydrid) s celkovým napätím 300 V. Vozidlo je vystrojené systémom riadenia všetkých štyroch kolies Quadrasteer, pričom riadenie zadných kolies možno zablokovať. Nezávisle zavesené predné kolesá sú odpružené skrutnými tyčami, tuhá zadná náprava je odpružená poleliptickými pružinami, doplnenými vzduchovými pružinami, ktoré umožňujú zachovať konštantnú výšku karosérie nad vozovkou, a to bez ohľadu na zaťaženie vozidla. Tlmiče s plynovou náplňou sú výrobkom nemeckej firmy Bilstein. Brzdová sústava s kotúčovými brzdami na všetkých kolesách je vystrojená antiblokovacím systémom. Dieselelekrický hybridný pohonný systém môže pri stojacom vozidle slúžiť aj ako generátor elektrickej energie so špičkovým výkonom až 30 kW.

Najinovatívnejším technickým prvkom nového prototypu vojenského pikapu je však jeho pomocný zdroj elektrickej energie. Tieto zdroje boli doteraz tvorené malými stacionárnymi generátormi, poháňanými spaľovacím motorom. Nový prototyp je však vystrojený zdrojom na báze palivových článkov (na jednej zo snímok), vyvinutým firmou Hydrogenics Corp, ktorá je strategickým partnerom koncernu General Motors pri vývoji palivových článkov. Palivové články generujú elektrickú energiu fúziou vodíka a kyslíka, takže vozidlo musí niesť zásobu vodíka, resp. musí byť vystrojené zariadením na prípravu vodíka zo zlúčenín, obsahujúcich tento plyn (kyslík sa získava zo vzduchu). Firma Hydrogenics obišla tento problém elegantným spôsobom, a to použitím tzv. reverzibilných palivových článkov. Tie môžu pracovať aj ako elektrolyzér, ktorý rozkladá vodu na kyslík a vodík. V praxi to vyzerá tak, že počas jazdy vyrába spaľovacím motorom poháňaný generátor elektrickú energiu na činnosť elektrolyzéra, pričom produkovaný vodík sa uchováva viazaním na hydrid kovu (ide o tuhý materiál, takže nehrozí žiaden výbuch). Pri vlastne činnosti palivoých článkov vzniká ako vedľajší produkt opäť voda, takže celý cyklus je uzavretý a nie je potrebné žiadne doplňovanie zdrojov vodíka. Palivové články môžu po dobu troch hodín produkovať špičkový výkon 5 kW, alebo po dobu piatich hodín priemerný výkon 3 kW. Výhodou palivových článkov je aj to, že pracujú prakticky úplne bezhlučne a pri nízkej teplote, takže vozidlo môže pracovať v móde tzv. "tichého pozorovania" (to je dôležité pri prieskumných akciách), pričom ho nepriateľ akustickými a tepelnými snímačmi len veľmi ťažko odhalí. Vodotesná karoséria vojenského prototypu je zhotovená zo sklolaminátu. Vozidlo je vystrojené najmodernejšou riadiacou a komunikačnou technikou, vrátane jednotiek na satelitné spojenie a videospojenie, systému virtuálneho mapovania okolia a virtuálneho modelovania počasia i satelitného navigačného systému. Do ďalšieho výstroja patrí klimatizačná jednotka (na streche), chladnička a infračervená kamera na nočné videnie. Zo strechy možno pneumaticky vysunúť stožiar výšky 15 metrov, na vrchole ktorého sú výkonné reflektory. Tlak v pneumatikách možno meniť aj za jazdy. Prototyp vojenského pikapu zrýchli z 0 na 100 km/h za 24 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 150 km/h. Spoločnosť General Motors tvrdí, že jej vojenský prototyp s hybridným pohonm má približne o 20 % nižšiu spotrebu ako terajšie porovnateľné vozidlá s klasickým vznetovým motorom. Americká armáda podrobí tento prototyp dôkladným skúškam, pričom predpokladá, že do konca tohto desaťročia by do svojich služieb mohla zaradiť až 30 000 vozidiel s hybridným pohonom.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu