vývoja, ale aj konkurenčných snáh výrobcov vzniklo viacero systémov usporiadania koľají a s tým súvisiacich elektrických napájacích systémov. Každý z nich mal svoje prednosti i nedostatky. Najmodelovanejší a u nás najrozšírenejší je dvojkoľajnicový systém s napájaním jednosmerným prúdom.
Od začiatku nám teda musí byť známe, s akým systémom chceme pracovať. Niektorí európski výrobcovia (napr. Märklin) využívajú svoj tradičný systém troch koľajníc. V prípade, ak by sme si model takého systému zaobstarali a chceli ho využívať na dvojkoľajnicovom systéme, musíme počítať s jeho pomerne náročnou prestavbou. Uvedení výrobcovia však postupne menia svoj výrobný program práve v prospech dvojkoľajnicového systému.
Jednou zo základných požiadaviek na trakčné vozidlo je jeho spoľahlivý chod. Pri kúpe posudzujeme, či je rušeň mechanicky a elektricky v poriadku. Pri výrobe, ale najmä v súvislosti s dopravou a skladovaním sa môže vyskytnúť veľa porúch. Model podľa možností vyskúšame priamo v predajni a to tým, že ho necháme niekoľko ráz prejsť plnou rýchlosťou po skúšobnej trati (kvôli zahriatiu ložísk a maziva) a následne najmenšou možnou rýchlosťou v obidvoch smeroch. Jazda musí byť plynulá, nesmie sa objaviť nerovnomernosť chodu, ktorá sa pravidelne môže vyskytovať za každou obrátkou dvojkolesia. Táto porucha sa často vyskytuje pri rušňoch so spriahnutými nápravami. Aj jazda dopredu a dozadu nemá mať väčšie rozdiely v rýchlosti. Lokomotívu nenúťme násilím k pohybu, možno ju ale ľahko posotiť, aby sme vylúčili možnosť, že koľaj je znečistená.
Vozne majú na skúšobnej koľaji premávať po posotení ľahko a rovnomerne s určitou zotrvačnosťou, ktorá je väčšia pri ťažších a väčších vozňoch. Vozne vybavené vnútorným osvetlením, alebo koncovým svetlom majú trecie kontakty na zberanie prúdu, ktoré spôsobujú väčší jazdný odpor a menšiu zotrvačnosť. Na týchto vozňoch nezabudnime skontrolovať osvetľovacie zariadenie. Prípadné blikanie osvetlenia pri skúšobnej jazde možno považovať skôr za zábeh vozidla, ako poruchu.
Z mechanických prehliadok je dôležitá prehliadka funkčnosti a úplnosti spriahadiel, ktoré môže doprava poškodiť. Model si vyberme až vtedy, ak sa presvedčíme, že pracujú ľahko a vlastnou váhou sa ich pohyblivé časti vracajú do základnej polohy.
Z uvedených informácií vyplýva, že aj nakupovanie patrí k činnostiam železničného modelára a je vhodné si tento fakt neustále pripomínať. V opačnom prípade sa s najväčšou pravdepodobnosťou začneme zásobovať často nepotrebným i nefunkčným materiálom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.