Korzár logo Korzár

Aj nakupovať treba vedieť

Názor, že nakupovanie patrí k jednoduchším činnostiam v prípade železničného modelárstva neplatí. Dôvod je celkom prozaický. Výsledkom technického

vývoja, ale aj konkurenčných snáh výrobcov vzniklo viacero systémov usporiadania koľají a s tým súvisiacich elektrických napájacích systémov. Každý z nich mal svoje prednosti i nedostatky. Najmodelovanejší a u nás najrozšírenejší je dvojkoľajnicový systém s napájaním jednosmerným prúdom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od začiatku nám teda musí byť známe, s akým systémom chceme pracovať. Niektorí európski výrobcovia (napr. Märklin) využívajú svoj tradičný systém troch koľajníc. V prípade, ak by sme si model takého systému zaobstarali a chceli ho využívať na dvojkoľajnicovom systéme, musíme počítať s jeho pomerne náročnou prestavbou. Uvedení výrobcovia však postupne menia svoj výrobný program práve v prospech dvojkoľajnicového systému.

SkryťVypnúť reklamu

Jednou zo základných požiadaviek na trakčné vozidlo je jeho spoľahlivý chod. Pri kúpe posudzujeme, či je rušeň mechanicky a elektricky v poriadku. Pri výrobe, ale najmä v súvislosti s dopravou a skladovaním sa môže vyskytnúť veľa porúch. Model podľa možností vyskúšame priamo v predajni a to tým, že ho necháme niekoľko ráz prejsť plnou rýchlosťou po skúšobnej trati (kvôli zahriatiu ložísk a maziva) a následne najmenšou možnou rýchlosťou v obidvoch smeroch. Jazda musí byť plynulá, nesmie sa objaviť nerovnomernosť chodu, ktorá sa pravidelne môže vyskytovať za každou obrátkou dvojkolesia. Táto porucha sa často vyskytuje pri rušňoch so spriahnutými nápravami. Aj jazda dopredu a dozadu nemá mať väčšie rozdiely v rýchlosti. Lokomotívu nenúťme násilím k pohybu, možno ju ale ľahko posotiť, aby sme vylúčili možnosť, že koľaj je znečistená.

SkryťVypnúť reklamu

Vozne majú na skúšobnej koľaji premávať po posotení ľahko a rovnomerne s určitou zotrvačnosťou, ktorá je väčšia pri ťažších a väčších vozňoch. Vozne vybavené vnútorným osvetlením, alebo koncovým svetlom majú trecie kontakty na zberanie prúdu, ktoré spôsobujú väčší jazdný odpor a menšiu zotrvačnosť. Na týchto vozňoch nezabudnime skontrolovať osvetľovacie zariadenie. Prípadné blikanie osvetlenia pri skúšobnej jazde možno považovať skôr za zábeh vozidla, ako poruchu.

Z mechanických prehliadok je dôležitá prehliadka funkčnosti a úplnosti spriahadiel, ktoré môže doprava poškodiť. Model si vyberme až vtedy, ak sa presvedčíme, že pracujú ľahko a vlastnou váhou sa ich pohyblivé časti vracajú do základnej polohy.

Z uvedených informácií vyplýva, že aj nakupovanie patrí k činnostiam železničného modelára a je vhodné si tento fakt neustále pripomínať. V opačnom prípade sa s najväčšou pravdepodobnosťou začneme zásobovať často nepotrebným i nefunkčným materiálom.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 841
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 167
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 543
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 434
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 065
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 666
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 426
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 535
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 390
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 982
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 929
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 933
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 187
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 851
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 306
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 390
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 982
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 929
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 933
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 187
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 851
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 306
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu