Korzár logo Korzár

Historické modely lietadiel

Pred dvomi týždňami sme sa oboznámili s kategóriami klasických leteckých modelov, ktorým sa venuje prevažná väčšina leteckých modelárov. Ich

spoločnou charakteristickou črtou je to, že sa zrodili v hlavých svojich konštruktérov nie tak dávno. V snahe získať s nimi čo najlepšie športové výkony ich konštrukcia odzrkadľuje súčasný stupeň technického pokroku. Keďže každá akcia vyvoláva aj reakciu, tak okrem týchto nazvime ich klasických modelov sa zrodili tiež modely historické. Už z ich pomenovania je zrejmé, že ide o letecké modely veľmi staré, ktoré boli skonštruované v dobe od začiatku modelovania až po polovicu päťdesiatich rokov minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vyznávači týchto leteckých modelov na celom svete si za onoho času založili Medzinárodnú spoločnosť priateľov historických modelov - The society of antique modelers (SAM). Má sídlo v USA a vedie ju sekretár tohoto hnutia pán Woody Woodman.

Aj Slovenská republika sa v roku 2000 prihlásila k tomuto hnutiu po vzore iných krajín. Po obdržaní certifikátu zo dňa 10. 5. 2000 bolo zrejmé, že slovenskí vyznávači historických leteckých modelov vstúpili oficiálne na scénu pod skratkou SAM 119. Republikový výbor vedie pán Ing. Dušan Sedlár, Tamaškovičová 13, 917 00 Trnava (tel. 033-5536563). Členom výboru pre východné Slovensko sa stal pán Jozef Fill, Jenisejská 12, 040 01 Košice (tel. 055 6744445), kde záujemcovia o historické modely môžu obdržať bližšie informácie. S týmito modelmi sa organizujú tiež stretnutia (zlety), ako aj modelárske súťaže.

SkryťVypnúť reklamu

K tomuto účelu boli schválené stavebné a súťažné pravidlá SAM 119. Podľa nich je historický model, alebo jeho replika taký model, ktorý je postavený podľa pôvodného stavebného výkresu, dokumentácie, alebo vzoru. Musí byť postavený v merítku 1:1 v tvarovej zhodnosti vrátane zachovania profilu nosných plôch a prierezu trupu. Výnimku tvoria modely v kategóriách CRC-Atom a Texaco, ktoré môžu byť postavené aj v inom merítku.

Pre všetky súťažné kategórie, ktoré si neskôr pripomenieme platia tieto stavebné podmienky:

- najväčší priemet celkovej nosnej plochy 150 dm2

- najväčšia vzletová hmotnosť modelu 5000 gramov

- najmenšie plošné zaťaženie modelu 12 kg/dm2

Toto obmedzenie neplatí pre modely, ktoré podľa pôvodnej dokumentácie mali plošné zaťaženie menšie ako 12 gr/dm2.

SkryťVypnúť reklamu

Pre kategóriu Texaco je najmenšie plošné zaťaženie 24,4 gr/dm2.

Aké môžu byť úpravy a odchýlky od pôvodnej konštrukcie modelu?

U modelov riadených rádiom možno ovládať jedine smerové a výškové kormidlo. Výnimka: netýka sa samokrídiel a špeciálnych konštrukcií.

U motorových modelov je možné ovládať otáčky motoru a jeho zastavenie.

Invertne uložený motor môže byť nahradený uložením v normálnej polohe, vrátane nutnej úpravy výrezu v kryte motora.

Nie je povolené používať ladený výfuk.

U modelov na gumu, modelov zo spaľovacím motorom a v elektromotorov musí byť použitá vrtuľa rovnakého druhu, tvaru a charakteru, ako mal pôvodný model, alebo ako je na pôvodnej dokumentácii t.j. pevná, sklopná, voľnobežná, jednolistá, dvojlistá.

Je povolené použitie komerčnej vrtule, pokiaľ svojím charakterom a konštrukciou vyhovuje pôvodnej konštrukcii.

U modelov na gumu musí byť gumový zväzok rovnaký ako u pôvodného modelu, alebo ako je na pôvodnej dokumentácii (t.j. prierez, dĺžka a hmotnosť).

U modelov so spaľovacím pohonom môže byť použitý motor najväčšieho zdvihového objemu podľa pôvodnej dokumentácie, alebo menší.

Výnimka: v kategóriách CV-2 a CRC-2 môžu byť použité motory iba do obsahu 2,5 ccm dvojtakt, alebo 5 ccm štvortakt. U modelov, ktoré majú podľa pôvodnej dokumentácie použitý motor menšieho obsahu, je nutné použiť motor rovnakého objemu alebo menší.

Nie je povolené meniť druh a charakter pohonnej jednotky u modelov na gumu a u modelov zo spaľovacími motormi. Spaľovacie motory je možné nahradiť elektromotormi do veľkosti speed 600, ale tieto modely potom lietajú iba v samostatnej kategórii CRC-E.

Umiestnenie, veľkosť podvozku a podvozkových kôl musí súhlasiť s originálnym modelom, alebo s pôvodnou dokumentáciou.

Na vyzvanie usporiadateľa je povinný súťažiaci predložiť ako doklad originál stavebného výkresu, alebo jeho overenú kópiu (môže byť v zmenšenom merítku), alebo iný doklad (fotografiu), alebo dôkaz, že model lietal, alebo bol skonštruovaný pred 31. 12. 1954 pokiaľ nejde o výnimku.

Súťažiaci môže do jednej kategórie prihlásiť dva modely rozdielneho typu.

V každej kategórii má právo na tri súťažné lety z ktorých dva najlepšie sa započítavajú do celkového hodnotenia.

Lieta sa podľa pokynov usporiadateľa buď v časovo určených kolách, alebo voľne z určenou dobou ukončenia súťaže.

Modely vzlietajú z ruky, alebo zo zeme. Pri odpadnutí akejkoľvek časti modelu v priebehu letu sa tento hodnotí nulou.

V ďalšom pokračovaní vás oboznámime so základným rozdelením historických leteckých modelov a s jeho jednotlivými kategóriami.

Autor: lv

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 746
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 150
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 541
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 482
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 015
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 700
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 415
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 582
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 378
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 979
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 924
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 928
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 591
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 790
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 719
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 669
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 378
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 979
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 924
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 928
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 591
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 790
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 719
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 669
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu