Korzár logo Korzár
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Historické modely lietadiel

Pred dvomi týždňami sme sa oboznámili s kategóriami klasických leteckých modelov, ktorým sa venuje prevažná väčšina leteckých modelárov. Ich

spoločnou charakteristickou črtou je to, že sa zrodili v hlavých svojich konštruktérov nie tak dávno. V snahe získať s nimi čo najlepšie športové výkony ich konštrukcia odzrkadľuje súčasný stupeň technického pokroku. Keďže každá akcia vyvoláva aj reakciu, tak okrem týchto nazvime ich klasických modelov sa zrodili tiež modely historické. Už z ich pomenovania je zrejmé, že ide o letecké modely veľmi staré, ktoré boli skonštruované v dobe od začiatku modelovania až po polovicu päťdesiatich rokov minulého storočia.

Vyznávači týchto leteckých modelov na celom svete si za onoho času založili Medzinárodnú spoločnosť priateľov historických modelov - The society of antique modelers (SAM). Má sídlo v USA a vedie ju sekretár tohoto hnutia pán Woody Woodman.

Aj Slovenská republika sa v roku 2000 prihlásila k tomuto hnutiu po vzore iných krajín. Po obdržaní certifikátu zo dňa 10. 5. 2000 bolo zrejmé, že slovenskí vyznávači historických leteckých modelov vstúpili oficiálne na scénu pod skratkou SAM 119. Republikový výbor vedie pán Ing. Dušan Sedlár, Tamaškovičová 13, 917 00 Trnava (tel. 033-5536563). Členom výboru pre východné Slovensko sa stal pán Jozef Fill, Jenisejská 12, 040 01 Košice (tel. 055 6744445), kde záujemcovia o historické modely môžu obdržať bližšie informácie. S týmito modelmi sa organizujú tiež stretnutia (zlety), ako aj modelárske súťaže.

K tomuto účelu boli schválené stavebné a súťažné pravidlá SAM 119. Podľa nich je historický model, alebo jeho replika taký model, ktorý je postavený podľa pôvodného stavebného výkresu, dokumentácie, alebo vzoru. Musí byť postavený v merítku 1:1 v tvarovej zhodnosti vrátane zachovania profilu nosných plôch a prierezu trupu. Výnimku tvoria modely v kategóriách CRC-Atom a Texaco, ktoré môžu byť postavené aj v inom merítku.

Pre všetky súťažné kategórie, ktoré si neskôr pripomenieme platia tieto stavebné podmienky:

- najväčší priemet celkovej nosnej plochy 150 dm2

- najväčšia vzletová hmotnosť modelu 5000 gramov

- najmenšie plošné zaťaženie modelu 12 kg/dm2

Toto obmedzenie neplatí pre modely, ktoré podľa pôvodnej dokumentácie mali plošné zaťaženie menšie ako 12 gr/dm2.

Pre kategóriu Texaco je najmenšie plošné zaťaženie 24,4 gr/dm2.

Aké môžu byť úpravy a odchýlky od pôvodnej konštrukcie modelu?

U modelov riadených rádiom možno ovládať jedine smerové a výškové kormidlo. Výnimka: netýka sa samokrídiel a špeciálnych konštrukcií.

U motorových modelov je možné ovládať otáčky motoru a jeho zastavenie.

Invertne uložený motor môže byť nahradený uložením v normálnej polohe, vrátane nutnej úpravy výrezu v kryte motora.

Nie je povolené používať ladený výfuk.

U modelov na gumu, modelov zo spaľovacím motorom a v elektromotorov musí byť použitá vrtuľa rovnakého druhu, tvaru a charakteru, ako mal pôvodný model, alebo ako je na pôvodnej dokumentácii t.j. pevná, sklopná, voľnobežná, jednolistá, dvojlistá.

Je povolené použitie komerčnej vrtule, pokiaľ svojím charakterom a konštrukciou vyhovuje pôvodnej konštrukcii.

U modelov na gumu musí byť gumový zväzok rovnaký ako u pôvodného modelu, alebo ako je na pôvodnej dokumentácii (t.j. prierez, dĺžka a hmotnosť).

U modelov so spaľovacím pohonom môže byť použitý motor najväčšieho zdvihového objemu podľa pôvodnej dokumentácie, alebo menší.

Výnimka: v kategóriách CV-2 a CRC-2 môžu byť použité motory iba do obsahu 2,5 ccm dvojtakt, alebo 5 ccm štvortakt. U modelov, ktoré majú podľa pôvodnej dokumentácie použitý motor menšieho obsahu, je nutné použiť motor rovnakého objemu alebo menší.

Nie je povolené meniť druh a charakter pohonnej jednotky u modelov na gumu a u modelov zo spaľovacími motormi. Spaľovacie motory je možné nahradiť elektromotormi do veľkosti speed 600, ale tieto modely potom lietajú iba v samostatnej kategórii CRC-E.

Umiestnenie, veľkosť podvozku a podvozkových kôl musí súhlasiť s originálnym modelom, alebo s pôvodnou dokumentáciou.

Na vyzvanie usporiadateľa je povinný súťažiaci predložiť ako doklad originál stavebného výkresu, alebo jeho overenú kópiu (môže byť v zmenšenom merítku), alebo iný doklad (fotografiu), alebo dôkaz, že model lietal, alebo bol skonštruovaný pred 31. 12. 1954 pokiaľ nejde o výnimku.

Súťažiaci môže do jednej kategórie prihlásiť dva modely rozdielneho typu.

V každej kategórii má právo na tri súťažné lety z ktorých dva najlepšie sa započítavajú do celkového hodnotenia.

Lieta sa podľa pokynov usporiadateľa buď v časovo určených kolách, alebo voľne z určenou dobou ukončenia súťaže.

Modely vzlietajú z ruky, alebo zo zeme. Pri odpadnutí akejkoľvek časti modelu v priebehu letu sa tento hodnotí nulou.

V ďalšom pokračovaní vás oboznámime so základným rozdelením historických leteckých modelov a s jeho jednotlivými kategóriami.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 592
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 807
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 172
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 237
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 799
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 687
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 585
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 486
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 464
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 335
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný aktivista Slávik sa zapojil aj do povoľovacieho procesu k modernizácii cesty na Slaneckej.

Trestné oznámenie Sulíka spustilo lavínu.

8 h
Centrálne parkovisko na Štrbskom Plese si obec Štrba prenajíma od eseročky Mesta Vysoké Tatry. Návštevník tam zaplatí menej ako napríklad v Tatranskej Lomnici či v Starom Smokovci.

Mesto chce motivovať ľudí a odľahčiť premávku.

8 h
Kto si vyšiel do lesa na prechádzku, neľutoval.

Navštívte spolu s nami zasnežený lesopark nad Sídliskom Ťahanovce.

8 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

12 h

Lipšic dostal pomoc od politikov.

9 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop