spoločnou charakteristickou črtou je to, že sa zrodili v hlavých svojich konštruktérov nie tak dávno. V snahe získať s nimi čo najlepšie športové výkony ich konštrukcia odzrkadľuje súčasný stupeň technického pokroku. Keďže každá akcia vyvoláva aj reakciu, tak okrem týchto nazvime ich klasických modelov sa zrodili tiež modely historické. Už z ich pomenovania je zrejmé, že ide o letecké modely veľmi staré, ktoré boli skonštruované v dobe od začiatku modelovania až po polovicu päťdesiatich rokov minulého storočia.
Vyznávači týchto leteckých modelov na celom svete si za onoho času založili Medzinárodnú spoločnosť priateľov historických modelov - The society of antique modelers (SAM). Má sídlo v USA a vedie ju sekretár tohoto hnutia pán Woody Woodman.
Aj Slovenská republika sa v roku 2000 prihlásila k tomuto hnutiu po vzore iných krajín. Po obdržaní certifikátu zo dňa 10. 5. 2000 bolo zrejmé, že slovenskí vyznávači historických leteckých modelov vstúpili oficiálne na scénu pod skratkou SAM 119. Republikový výbor vedie pán Ing. Dušan Sedlár, Tamaškovičová 13, 917 00 Trnava (tel. 033-5536563). Členom výboru pre východné Slovensko sa stal pán Jozef Fill, Jenisejská 12, 040 01 Košice (tel. 055 6744445), kde záujemcovia o historické modely môžu obdržať bližšie informácie. S týmito modelmi sa organizujú tiež stretnutia (zlety), ako aj modelárske súťaže.
K tomuto účelu boli schválené stavebné a súťažné pravidlá SAM 119. Podľa nich je historický model, alebo jeho replika taký model, ktorý je postavený podľa pôvodného stavebného výkresu, dokumentácie, alebo vzoru. Musí byť postavený v merítku 1:1 v tvarovej zhodnosti vrátane zachovania profilu nosných plôch a prierezu trupu. Výnimku tvoria modely v kategóriách CRC-Atom a Texaco, ktoré môžu byť postavené aj v inom merítku.
Pre všetky súťažné kategórie, ktoré si neskôr pripomenieme platia tieto stavebné podmienky:
- najväčší priemet celkovej nosnej plochy 150 dm2
- najväčšia vzletová hmotnosť modelu 5000 gramov
- najmenšie plošné zaťaženie modelu 12 kg/dm2
Toto obmedzenie neplatí pre modely, ktoré podľa pôvodnej dokumentácie mali plošné zaťaženie menšie ako 12 gr/dm2.
Pre kategóriu Texaco je najmenšie plošné zaťaženie 24,4 gr/dm2.
Aké môžu byť úpravy a odchýlky od pôvodnej konštrukcie modelu?
U modelov riadených rádiom možno ovládať jedine smerové a výškové kormidlo. Výnimka: netýka sa samokrídiel a špeciálnych konštrukcií.
U motorových modelov je možné ovládať otáčky motoru a jeho zastavenie.
Invertne uložený motor môže byť nahradený uložením v normálnej polohe, vrátane nutnej úpravy výrezu v kryte motora.
Nie je povolené používať ladený výfuk.
U modelov na gumu, modelov zo spaľovacím motorom a v elektromotorov musí byť použitá vrtuľa rovnakého druhu, tvaru a charakteru, ako mal pôvodný model, alebo ako je na pôvodnej dokumentácii t.j. pevná, sklopná, voľnobežná, jednolistá, dvojlistá.
Je povolené použitie komerčnej vrtule, pokiaľ svojím charakterom a konštrukciou vyhovuje pôvodnej konštrukcii.
U modelov na gumu musí byť gumový zväzok rovnaký ako u pôvodného modelu, alebo ako je na pôvodnej dokumentácii (t.j. prierez, dĺžka a hmotnosť).
U modelov so spaľovacím pohonom môže byť použitý motor najväčšieho zdvihového objemu podľa pôvodnej dokumentácie, alebo menší.
Výnimka: v kategóriách CV-2 a CRC-2 môžu byť použité motory iba do obsahu 2,5 ccm dvojtakt, alebo 5 ccm štvortakt. U modelov, ktoré majú podľa pôvodnej dokumentácie použitý motor menšieho obsahu, je nutné použiť motor rovnakého objemu alebo menší.
Nie je povolené meniť druh a charakter pohonnej jednotky u modelov na gumu a u modelov zo spaľovacími motormi. Spaľovacie motory je možné nahradiť elektromotormi do veľkosti speed 600, ale tieto modely potom lietajú iba v samostatnej kategórii CRC-E.
Umiestnenie, veľkosť podvozku a podvozkových kôl musí súhlasiť s originálnym modelom, alebo s pôvodnou dokumentáciou.
Na vyzvanie usporiadateľa je povinný súťažiaci predložiť ako doklad originál stavebného výkresu, alebo jeho overenú kópiu (môže byť v zmenšenom merítku), alebo iný doklad (fotografiu), alebo dôkaz, že model lietal, alebo bol skonštruovaný pred 31. 12. 1954 pokiaľ nejde o výnimku.
Súťažiaci môže do jednej kategórie prihlásiť dva modely rozdielneho typu.
V každej kategórii má právo na tri súťažné lety z ktorých dva najlepšie sa započítavajú do celkového hodnotenia.
Lieta sa podľa pokynov usporiadateľa buď v časovo určených kolách, alebo voľne z určenou dobou ukončenia súťaže.
Modely vzlietajú z ruky, alebo zo zeme. Pri odpadnutí akejkoľvek časti modelu v priebehu letu sa tento hodnotí nulou.
V ďalšom pokračovaní vás oboznámime so základným rozdelením historických leteckých modelov a s jeho jednotlivými kategóriami.
Autor: lv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.