- s detskou psychiatričkou MUDr. Teréziou ROSENBERGEROVOU
Ako by sa mali zachovať rodičia, keď ich ratolesť prinesie domov nie práve najlepšie vysvedčenie? Keďže tie polročné sa budú na základných a stredných školách rozdávať už v piatok, porozprávali sme sa s detskou psychiatričkou MUDr. Teréziou Rosenbergerovou
In:
- v prvom rade je dieťa, až potom žiak. Preto naše dieťa uistíme, že ho máme napriek všetkému radi a nič s ana našom vzťahu nemení. Polročné vysvedčenie sa predsa dá na konci roka ešte opraviť
Out:
- krik a výčitky, teraz keď je už neskoro a bitka, ktorá už vlastne nič nerieši a známky na vysvedčení nezmení
In:
- s dieťaťom sa pokojne porozprávať, prečo k takejto situácii došlo, zistiť, či sa vie samo správne učiť, či nemá problémy a ako mu môžete pomôcť vy
Out:
- vyžadovanie nápravy formou trestov, zákazov, príkazov, domáceho väzenia, negatívnou motiváciou. Len tým zvyšujete traumu dieťaťa zo školy a nechuť k učeniu
In:
- spoločné učenie či doučovanie ako prevencia pred zlými výsledkami, ktoré nás zaskočia, ak sa celý rok nezaujímame ako to dieťaťu v škole ide
Out:
- ignorovať možnosti dieťaťa a žiadať od neho maximum napriek faktu, že ho nemôže dosiahnuť. U detí môže ísť napríklad o poruchy učenia, ktorá vyžaduje špeciálneho pedagóga
In:
- vyrovnávať psychickú záťaž v škole fyzickým relaxom spoločne s dieťaťom (návšteva plavárne, prechádzky)
Out:
- v prípade že máte doma hyperaktívne dieťa, ktoré sa nedokáže sústrediť, neobsedí na jednom mieste a preto neprosperuje, odkladať návštevu odborníka. V neskoršom veku sa k traume so školy pridajú depresie a neriešený problém naberie na rozmeroch
In:
- v prípade hyperaktivity, porúch správania či podozrení na poruchu učenia (na ktorú by mal upozorniť učiteľ) sa obrátiť na detského psychológa či špeciálneho pedagóga
Out:
- povýšiť povinnosti v škole na prioritu číslo jeden a vlastným prehnanými nárokmi zmeniť predtým zdravé a veselé dieťa na neurotického žiaka s traumou zo školy.
In:
- overiť si, nakoľko sú poznámky v žiackej knižke opodstatnené návštevou učiteľa, sledovať správanie dieťaťa a riešiť ho hneď za horúca návštevou odborníka. Nervozita, nechuť do jedla, nespavosť, časté bolesti brucha či hlavy sú somatické signály, že v škole nie je niečo v poriadku
Autor: las
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.