- akýmsi pravzorom týchto ručných zbraní je známa nemecká "pancierová päsť" z obdobia druhej svetovej vojny. Tieto ľahké zbrane, ktoré môže hocikto odpáliť takpovediac z pleca, sa na ilegálnych trhoch so zbraňami v rôznych kútoch sveta dajú zaobstarať už za 10 dolárov. Keď takýto protitankový cieľ zasiahne cieľ, jeho špeciálne tvarovaná nálož vrhne proti pancieru ostrý prúd rozžeravenej medi. Tento prúd roztaveného kovu, pohybujúci sa rýchlosťou niekoľko kilometrov za sekundu, prenikne oceľovým pancierom, hrubým až 30 cm. Žiadne obrnené vozidlá preto nemôžu byť zo všetkých strán chránené takým hrubým pancierom, ktorý by ich dokonale chránil pred účinkami protitankových granátov. Tieto zbrane, ku ktorým sa veľmi ľahko môžu dostať rôzne teroristické skupiny, predstavujú pre všetky armády sveta veľké nebezpečie. Systém efektívnejšej ochrany obrnených vozidiel voči prerazeniu panciera protitankovými zbraňami vyvíjajú v súčasnosti vo Veľkej Británii. Britské ministerstvo obrany požiadalo špecializované laboratórium obranných technológií, aby v nasledujúcich dvoch desaťročiach vyvinulo obrnené vozidlá, ktoré by boli v porovnaní s dnešnými vozidlami o 70 % ľahšie a o 50 % menšie. Prvým výsledkom tohto komplexného vývojového programu je revolučný systém "elektrického" panciera, ktorý dobre odoláva zásahu ručných protitankových zbraní a je pomerne ľahký. O novom systéme je z pochopiteľných dôvodov známych len málo podrobností. Základná myšlienka tohto systému je však pomerne jednoduchá. Keď na obrnené vozidlo dopadá protitankový granát, jeho vonkajšie kovové časti sa pulzne nabijú (vybitím kondenzátorov) na napätie niekoľko tisíc voltov. Prichádzajúci prúd kovovej medi z protitankovej zbrane by musel prejsť cez silne zelektrizované vrstvy, kde by na neho pôsobili prúdy o intenzite niekoľkých tisíc ampérov. Pôsobením veľmi silného elektrického poľa sa však prúd medi (je to vlastne kovový vodič) rozptýli na všetky strany, pričom zvyškové úlomky zachytí bežný pancier vozidla. Celý systém pozostáva z kovového puzdra, izolácie, rozvodných vodičov a sústavy kondenzátorov a jeho hmotnosť je približne dve tony. Účinnosť systému je pritom taká, ako keby bolo vozidlo chránené prídavným oceľovým pancierom hmotnosti 10 až 20 ton. Na napájanie pulzného ochranného systému slúži vo vozidle inštalovaný bežný zdroj elektrickej energie. Tento zdroj nie je pri aktivácii systému zaťažený viac ako napríklad pri štartovaní studeného motora. Nedávne skúšky ukázali, že týmto systémom vystrojený obrnený transportér vydrží aj niekoľko zásahov protitankovými zbraňami, z ktorých každý by ho inak zničil. Vnútro transportéra, chráneného takýmto inovatívnym "elektrickým" pancierom, nebolo pritom vôbec poškodené a vozidlo bolo aj po zásahoch schopné ďalšej jazdy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.