Korzár logo Korzár
Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Riaditelia tímov F1 a FIA dospeli k dohode

Minulý týždeň sme vám už avizovali, že v Paríži vrcholia jednania medzi šéfmi a technickými riaditeľmi tímov formuly jeden a zástupcami Medzinárodnej

automobilovej federácie na čele s prezidentom Maxom Mosleyom. K dohode došlo konečne v uplynulý utorok (21. 1.) a nové pravidlá, respektíve presnejšie definované pravidlá staré vstupujú do platnosti v nasledujúcom znení.

S okamžitou platnosťou je zakázaná telemetria (prenos informácií) z boxov do vozidla. Naďalej zostalo v platnosti (argumentom je, že okamžitý zákaz by bol nákladnejší) povolenie telemetrie z vozidla do boxov, avšak s tým, že sa tiež zakazuje od začiatku sezóny 2004. Povolené zostalo rádiové spojenie medzi pretekárom a depom, ale za predpokladu dodržania zákazu ostatných prenosov (pod spojením sa rozumie ústny dohovor) a otvorenia kanálu pre FIA a televízne spoločnosti. Následne sa tiež uvažuje o možnom využívaní štandardných systémov pre všetky tímy. K dohode sa dospelo aj v otázke použitia náhradného tretieho monopostu. Ten budú môcť tímy využiť iba v prípade, že ostrý štartový monopost nebude možné do začiatku pretekov opraviť. V tom prípade sa však náhradný monopost zaradí na koniec štartového poľa bez ohľadu na pilotom dosiahnutý čas. Druhým prípadom použitia náhradného monopostu je situácia, keď pretekárske auto zlyhá tesne pred štartom. V takom prípade však bude náhradný monopost štartovať z boxov a na trať bude musieť vyraziť ešte predtým, než vedúci pilot dokončí druhé kolo pretekov.

Zaujímavé je tiež nové pravidlo, ktorá hovorí, že po kvalifikácii budú autá tímom odobraté, respektíve umiestnene v tímovej garáži pod stálym dohľadom až do štartu pretekov. Akékoľvek práce na monoposte mimo povolený rozsah prác budú potom podliehať schváleniu FIA. Do kvalifikácie sa tak bude nastupovať s rovnakým autom ako do pretekov a to môže byť ozaj zaujímavé. Ešte zaujímavejšie však bude sledovať ako sa tímy budú snažiť toto pravidlo obísť. V tejto súvislosti je však otázna budúcnosť nedeľňajšieho warm-upu. Mosley navrhol, aby sa zahrievací tréning pred pretekmi zrušil a rozdelil na dva pätnásť minútové pre piatkovou aj sobotňajšou kvalifikáciou, čím by sa zväčšil priestor na prípravu a doladenie vozidla. Tento bod však zostal nateraz otvorený.

Mimoriadne dôležité sú však nasledujúce pravidlá týkajúce sa trakčnej kontroly, štartovacieho systému a automatickej prevodovky. FIA pôvodne trvala na okamžitom zákaze všetkých elektronických pomôcok, no nakoniec urobila kompromis a ustúpila s tým, že automatická prevodovka a trakčná kontrola bude zakázaná až od polovice sezóny 2003, presnejšie od veľkej ceny Anglicka a štartovací systém sa automaticky zakáže, keď všetky tímy budú schopné ovládať spojku opäť manuálne. Dodržiavanie zákazu spomínaných systémov bude FIA kontrolovať pomocou špeciálnych senzorov a softwarovej inšpekcie. Všetky ostatne úpravy pravidiel o ktorých sme si už vraveli v minulom vydaní Motozóny zostali nezmenené.

Jasným cieľom rozsiahlych zásahov do pravidiel F1 bola snaha znížiť rýchlo rastúce náklady a vrátiť konkurencieschopnosť aj menším tímom. Vďaka všestrannému pochopeniu situácie sa nakoniec výsledkom zložitých jednaní kompromis, keď vo väčšine boli prijaté takmer všetky návrhy FIA s tým, že sa upravil iba ich časový harmonogram. Tímy tak dostali čas potrebný na prispôsobenie sa novým zmenám. Čo to bude znamenať pre obyčajného diváka? Hlavne to, že od novej sezóny by sme mali vidieť zaujímavejšie preteky v ktorých šancu na úspech bude mať viac pretekárov.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  3. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  6. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  9. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 673
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 498
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 137
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 992
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 918
  6. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 3 698
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 606
  8. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 525
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 351
  10. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Jaromír Čižnár počas tlačovej besedy.

Vo funkcii skončil ešte skôr, ako zvolili jeho nástupcu.


9 h
Slovenský dvojkajak v zložení Samuel Baláž (vpredu), Adam Botek.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop