Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Dnes večer začne neobmedzený štrajk na železnici

Bratislava - Hodinu pred polnocou sa na slovenských železniciach opäť zastaví život. Železničiari už druhýkrát v tomto týždni vstúpia do štrajku.

Prídu síce na svoje pracoviská, ale pracovať nebudú.

Ako dlho bude štrajk trvať, nevie povedať nikto. Odborári vravia, že dovtedy, kým vláda neodsúhlasí ich požiadavky.

Za najdôležitejšie železničiari považujú, aby sa nezrušila osobná doprava na 25 regionálnych tratiach a aby sa neznižoval počet vlakov na hlavných ťahoch. Tieto opatrenia prijala vláda na návrh vedenia Železničnej spoločnosti a majú ušetriť 640 miliónov korún.

Včera o štrajku rokovali odboroví predáci z ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom. Minister však z rokovania odišiel s tým, že táto otázka patrí do kompetencie železničných spoločností. Predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt tvrdí, že minister na rokovaní jasne povedal, že nemá dôvod zmeny odkladať.

Prokopoviča včera telefonicky oslovil aj prezident Rudolf Schuster a požiadal ho o oddialenie rušenia osobnej železničnej dopravy. Minister mu povedal, že v záujme celej spoločnosti sa nemôže podriaďovať jednostrannému nátlaku.

Odborári požiadali o stretnutie aj premiéra Mikuláša Dzurinda, podľa Schmidta ale na výzvu vôbec nezareagoval. Premiérov hovorca Martin Maruška povedal, že sociálnym partnerom štrajkového výboru železničiarov sú orgány železničnej spoločnosti.

S predstaviteľmi oboch železničných spoločností protestujúci síce hovorili, ale o tom, ako bude štrajk prebiehať.

Každý deň štrajku bude podľa odhadov Železničnej spoločnosti znamenať stratu až 60 miliónov korún. Ak by teda štrajk trval dlhšie ako 10 dní, spôsobil by škody, ktoré prevyšujú plánované úspory z opatrení, proti ktorým železničiari protestujú. Štrajk však môže spôsobiť aj straty železničným spoločnostiam v okolitých štátoch, ktoré budú napokon musieť zaplatiť slovenské železnice.

České dráhy pripravujú podľa hovorkyne Zdenky Celej opatrenia, aby ich straty zo štrajku na Slovensku boli čo najmenšie. Nákladnú dopravu sa snažia presmerovať a svojich obchodných partnerov upozorniť na možné meškanie dodávok. Zároveň sa budú usilovať, aby počas štrajku zostalo na Slovensku stáť čo najmenej českých vlakov. Až po skončení štrajku bude možné určiť, aké veľké škody im vznikli, podľa toho sa České dráhy rozhodnú, či budú od slovenských železníc požadovať náhradu.

Tranzitnú nákladnú dopravu počas štrajku presmerujú mimo územia Slovenska. Okolité štáty na tom získajú, takže je ťažké vyčísliť, akú škodu im štrajk naozaj spôsobí.

Železniciam však podľa hovorkyne ministerstva dopravy Márie Mikovej hrozí aj dlhodobá strata, pretože môžu prísť aj o dôveru zákazníkov, ktorí začnú využívať iné formy dopravy.

Miková tvrdí, že ministerstvo dopravy zvažuje všetky možnosti ako štrajku zabrániť. Jednou z nich je aj podanie na súd o nezákonnosti štrajku.

Zákon hovorí, že každý štrajk, ktorý sa netýka kolektívneho vyjednávania je nezákonný. Právnik Pavol Biksadský však vraví, že Európska sociálna charta, ktorá platí aj na Slovensku, zakotvuje právo na štrajk bez obmedzenia. Ak medzinárodná zmluva zaručuje viac práv než zákon štátu, má pred ním prednosť.

Ak by súd predsa len rozhodol o nezákonnosti štrajku, odborová organizácia by bola zodpovedná za všetky škody, ktoré štrajkom spôsobila. Železnice by mohli od odborárov požadovať náhradu skôd.

* * *

Riziká štrajku:

o každý deň štrajku spôsobí stratu 50 až 60 miliónov korún

o pri neobmedznenom štrajku hrozí odklon medzinárodnej dopravy zo Slovenska

o prechod zo železničnej dopravy na cestnú dopravu - preplnené cesty a zvýšená nehodovosť

o strata dôvery zákazníkov

o železnice musia platiť za všetky vozne, ktoré počas štrajku zostanú na našom území

o náhrady môžu požadovať aj železnice z okolitých štátov a firmy, ktorým vzniknú straty

Kto nemôže štrajkovať:

o sudcovia

o prokurátori

o príslušníci ozbrojených síl a ozbrojených zborov

o príslušníci Zboru požiarnej ochrany

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  2. Aj panelák môže byť Smart
  3. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  4. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  5. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  6. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 965
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 202
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 5 774
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 317
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 498
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 016
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 838
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 435
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 696
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo 1 569
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Novinárka Monika Tódová.

Písali o svedkovi Petrovi Tóthovi.


1 h
Z 23 ľudí s covidom na Jednotkách intenzívnej starostlivosti je len jeden zaočkovaný.

Do piatka pre covid skončilo v nemocniciach 283 pacientov.


17. sep

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu