Korzár logo Korzár

Dnes večer začne neobmedzený štrajk na železnici

Bratislava - Hodinu pred polnocou sa na slovenských železniciach opäť zastaví život. Železničiari už druhýkrát v tomto týždni vstúpia do štrajku.

Prídu síce na svoje pracoviská, ale pracovať nebudú.

Ako dlho bude štrajk trvať, nevie povedať nikto. Odborári vravia, že dovtedy, kým vláda neodsúhlasí ich požiadavky.

Za najdôležitejšie železničiari považujú, aby sa nezrušila osobná doprava na 25 regionálnych tratiach a aby sa neznižoval počet vlakov na hlavných ťahoch. Tieto opatrenia prijala vláda na návrh vedenia Železničnej spoločnosti a majú ušetriť 640 miliónov korún.

Včera o štrajku rokovali odboroví predáci z ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom. Minister však z rokovania odišiel s tým, že táto otázka patrí do kompetencie železničných spoločností. Predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt tvrdí, že minister na rokovaní jasne povedal, že nemá dôvod zmeny odkladať.

Prokopoviča včera telefonicky oslovil aj prezident Rudolf Schuster a požiadal ho o oddialenie rušenia osobnej železničnej dopravy. Minister mu povedal, že v záujme celej spoločnosti sa nemôže podriaďovať jednostrannému nátlaku.

Odborári požiadali o stretnutie aj premiéra Mikuláša Dzurinda, podľa Schmidta ale na výzvu vôbec nezareagoval. Premiérov hovorca Martin Maruška povedal, že sociálnym partnerom štrajkového výboru železničiarov sú orgány železničnej spoločnosti.

S predstaviteľmi oboch železničných spoločností protestujúci síce hovorili, ale o tom, ako bude štrajk prebiehať.

Každý deň štrajku bude podľa odhadov Železničnej spoločnosti znamenať stratu až 60 miliónov korún. Ak by teda štrajk trval dlhšie ako 10 dní, spôsobil by škody, ktoré prevyšujú plánované úspory z opatrení, proti ktorým železničiari protestujú. Štrajk však môže spôsobiť aj straty železničným spoločnostiam v okolitých štátoch, ktoré budú napokon musieť zaplatiť slovenské železnice.

České dráhy pripravujú podľa hovorkyne Zdenky Celej opatrenia, aby ich straty zo štrajku na Slovensku boli čo najmenšie. Nákladnú dopravu sa snažia presmerovať a svojich obchodných partnerov upozorniť na možné meškanie dodávok. Zároveň sa budú usilovať, aby počas štrajku zostalo na Slovensku stáť čo najmenej českých vlakov. Až po skončení štrajku bude možné určiť, aké veľké škody im vznikli, podľa toho sa České dráhy rozhodnú, či budú od slovenských železníc požadovať náhradu.

Tranzitnú nákladnú dopravu počas štrajku presmerujú mimo územia Slovenska. Okolité štáty na tom získajú, takže je ťažké vyčísliť, akú škodu im štrajk naozaj spôsobí.

Železniciam však podľa hovorkyne ministerstva dopravy Márie Mikovej hrozí aj dlhodobá strata, pretože môžu prísť aj o dôveru zákazníkov, ktorí začnú využívať iné formy dopravy.

Miková tvrdí, že ministerstvo dopravy zvažuje všetky možnosti ako štrajku zabrániť. Jednou z nich je aj podanie na súd o nezákonnosti štrajku.

Zákon hovorí, že každý štrajk, ktorý sa netýka kolektívneho vyjednávania je nezákonný. Právnik Pavol Biksadský však vraví, že Európska sociálna charta, ktorá platí aj na Slovensku, zakotvuje právo na štrajk bez obmedzenia. Ak medzinárodná zmluva zaručuje viac práv než zákon štátu, má pred ním prednosť.

Ak by súd predsa len rozhodol o nezákonnosti štrajku, odborová organizácia by bola zodpovedná za všetky škody, ktoré štrajkom spôsobila. Železnice by mohli od odborárov požadovať náhradu skôd.

* * *

Riziká štrajku:

o každý deň štrajku spôsobí stratu 50 až 60 miliónov korún

o pri neobmedznenom štrajku hrozí odklon medzinárodnej dopravy zo Slovenska

o prechod zo železničnej dopravy na cestnú dopravu - preplnené cesty a zvýšená nehodovosť

o strata dôvery zákazníkov

o železnice musia platiť za všetky vozne, ktoré počas štrajku zostanú na našom území

o náhrady môžu požadovať aj železnice z okolitých štátov a firmy, ktorým vzniknú straty

Kto nemôže štrajkovať:

o sudcovia

o prokurátori

o príslušníci ozbrojených síl a ozbrojených zborov

o príslušníci Zboru požiarnej ochrany

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 036
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 824
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 545
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 941
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 385
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 369
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 913
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 576
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 453
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 035
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 332
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 453
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 035
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 332
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu