názov podľa 4 300 metrov vysokého kopca v štáte Colorado, na vrchole ktorého je cieľ každoročne v júni konaných pretekov do vrchu. Trať pretekov, nazvaných Pikes Peak International Hill Climb Race, má dĺžku 21 kilometrov, a okrem rovných úsekov, na ktorých sa dá jazdiť rýchlosťou až 200 km/h, je na nej aj 156 zatáčok so šotolinovým povrchom. Audi má na tieto preteky tie najlepšie spomienky, pretože jej vozidlá v nich zvíťazili tri razy. V roku 1985 sa víťazkou stala Francúzka Michéle Moutonová, o rok neskôr zvíťazil legendárny americký pretekár Bobby Unser a v roku 1987 sa Walter Röhrl so svojím Audi Sport quattro S1 postaral o vytvorenie nového traťového rekordu.
Štúdia Pikes Peak quattro je predzvesťou nového sériového vozidla s pohonom všetkých štyroch kolies a patriaceho do kategórie "crossover", ktorá predstavuje kríženca medzi cestovnými vozidlami (tourer) a športovo-úžitkovými vozidlami. Predpokladá sa, že ročne by sa mohlo vyrábať až 50 000 týchto vozidiel, ktoré by sa predávali najmä v USA. Treba spomenúť, že vozidlo podobného charakteru chystá aj firma Mercedes-Benz (bude odvodené od koncepčného vozidla GST). Dizajn štúdie Audi sa vyznačuje čistými líniami a veľkými plochami, pričom mohutne pôsobiacej prednej časti dominuje vodorovne delená mriežka chladiča. Xenónové reflektory za hladkými krycími sklami sú doplnené hmlovými svetlami, tvorenými sústavou LED. Technickou zaujímavosťou sú kľučky dverí, ktoré sa vysunú až vtedy, keď snímač zaregistruje v svojej blízkosti prítomnosť elektronického kľúča (súčasne sa zapne osvetlenie kľučiek). Ďalšou novinkou je miniatúrna kamera, umiestnená v pravom vonkajšom zrkadle a snímajúca priestor pri pravom prednom kolese, kam vodič nevidí. Obraz zo spomenutej kamery sa premieta na malý displej na prístrojovej doske a vodičovi môže pomôcť pri zdolávaní nebezpečných úsekov, keď dobre nevidí na pravý okraj cesty. Časti podvozku boli prevzaté z modelu VW Touareg. Štúdia Pikes Peak jazdí na mohutných päťramenných ráfikoch, na ktorých sú namontované pneumatiky Michelin PAX, umožňujúce núdzový dojazd na vzdialenosť až 200 rýchlosťou do 80 km/h. Zadné dvere vozidla sa otvárajú elektricky, malé predmety možno do batožinového priestoru vkladať cez otvárateľné zadné okno. Na pohon štúdie Pikes Peak slúži známy dvomi turbodúchadlami prepĺňaný vidlicový osemvalec, poháňajúci aj model RS6. Použitím systému priameho vstrekovania paliva bol však maximálny výkon tohto motora zvýšený na 368 kW. Maximálny krútiaci moment 630 Nm je k dispozícii už od 2 000 ot/min a na maxime zostáva v širokom rozsahu otáčok. Označenie quattro znamená, že vozidlo je vystrojené systémom pohonu všetkých štyroch kolies, pričom za dobrých adhéznych podmienok je krútiaci moment rozdeľovaný pol na pol na obe nápravy. Elektronická uzávierka diferenciálu zabezpečuje prívod krútiaceho momentu na to predné koleso, ktoré má lepšiu trakciu. Štúdia Audi zrýchli z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd a jej maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Vozidlo je vystrojené adaptívnym systémom vzduchového pruženia, ktorý umožňuje meniť svetlú výšku vozidla, a to až na maximálnu hodnotu 280 mm, čo uľahčuje prejazd ťažším terénom. Pri jazde vysokou rýchlosťou dôjde k automatickému zníženiu svetlej výšky.
Interiér vozidla má usporiadanie 4+2, čo znamená, že sú v ňom tri rady po dvoch sedadlách, pričom zadné sedadlá sú určené len pre deti. Všetky sedadlá sú potiahnuté kožou a dajú sa elektricky prestavovať. Medzi prednými sedadlami je mohutná konzola, medzi stredným párom sedadiel je menšia zasúvateľná konzola s ovládacími prvkami zábavnej elektroniky, chladeným odkladacím priestorom a držiakmi nápojov. Cestujúci na druhom a treťom rade sedadiel môžu sledovať program z prehrávača DVD na dvoch obrazovkách rozmeru 173 mm x 130 mm, ktoré sa vyklápajú spod strechy. Multifunkčný športový volant má na zadnej strane dve páčky na sekvenčné ovládanie prevodovky. Sklopením operadiel stredných a zadných sedadiel možno batožinový priestor zväčšiť až na 1 950 litrov. Dekoračné prvky interiéru sú z kefovaného hliníka a japonského jaseňa. Inovatívnym bezpečnostným prvkom je systém, nazvaný "lane departure warning system", čiže systém varovania pri opúšťaní jazdného pruhu. Tento systém pomocou optických snímačov sníma vodorovné značenie, oddeľujúce jednotlivé jazdné pruhy, a pri prechode cez toto značenie varuje vodiča akustickým signálom a miernym "roztrasením" volantu. Vozidlo je vystrojené aj adaptívnym tempomatom, ktorý udržuje bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla.
Štúdia Pikes Peak quattro je bezpochyby zaujímavým vozidlom, ktoré prináša do kategórie športovo-úžitkových vozidiel nové prvky.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.