jednotlivých krajinách bol pritom veľmi rozdielny, pretože napriek celkovej recesii došlo v niektorých štátoch k výraznému rastu predaja (presné štatistiky síce udávajú počet vozidiel, ktoré dostali evidenčné číslo, ale tento počet sa len veľmi málo odlišuje od počtu predaných áut). Nárast predaja zaznamenali vlani najmä severské krajiny - vo Švédsku stúpol predaj o 3,2 %, vo Fínsku o 7 % a v Dánsku dokonca o 15,3 %. Predaj nových vozidiel stúpol aj vo Veľkej Británii, a to o 4,3 %. Najväčší "spotrebiteľ" nových áut, Nemecko, však zaznamenalo pokles predaja na 3 253 402 áut (-2,6 %). Citeľne poklesol záujem o kúpu nových áut aj v Španielsku (-6,6 %), Taliansku (-5,9 %) a Írsku (-5,2 %). V priestore, ktorý sa konvenčne nazýva západná Európa a ktorý okrem krajín EÚ zahrnuje aj Nórsko a Švajčiarsko, poklesol vlani predaj celkovo o 2,9 %. Na celkový pokles predaja v západoeurópskom regióne doplatili citeľným znížením odbytu mnohé automobilky. Najväčší prepad zaznamenal už aj tak vo finančnej kríze sa zmietajúci taliansky koncern Fiat, ktorý vlani predal o 16,8 % menej áut ako predvlani. Nedarilo sa ani firme Opel, ktorá zaznamenala (vrátane svojej sesterskej firmy Vauxhall) pokles predaja o 10,7 %, a ani britskému Roveru, ktorý sa tiež musel zmieriť s poklesom predaja o 10,4 %. Rok 2002 nebol dobrým rokom ani pre koncern Volkswagen, ktorý predal len 2 653 104 vozidiel, čo je pokles o 5,1 % v porovnaní s rokom 2001. Na tomto poklese sa najviac podieľala samotná materská značka Volkswagen, ktorej predaj klesol o 7,1 %. Sedempercentný pokles zanznamenal aj španielsky Seat, zatiaľ čo česká Škoda dokázala udržať pokles predaja na hodnote 3,3 %. V rámci koncernu VW bola "plusová" len značka Audi, i keď jej nárast predaja bol minimálny (1,5 %). Koncern DaimlerChrysler zaznamenal vlani nárast predaja o 1,7 %, pričom predaj Mercedesov sa prakticky nezmenil (stúpol len o 0,1 %), zatiaľ čo predaj malých Smartov , ktorým sa hneď po uvedení na trh nie veľmi darilo, v podstate prekvapujúco stúpol o 5,8 %. Nepriaznivý vývoj predaja nových áut v západoeurópskom regióne sa ale vôbec nedotkol nemeckej firmy BMW, ktorá vlani v tomto regióne predala 618 394 vozidiel, čo je nárast o 13,8 % v porovnaní s rokom 2001.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.