najväčším favoritom tím Citroen, no nezabúdajme, že konkurenčný Peugeot v Karlstade víťazil v posledných troch ročníkoch a za jeho volantom opäť sedia dvaja škandinávsky špecialisti (Gronholm a Rovanpera). Bude to však stačiť na odvetu? "Nejazdím so Xsarou dlho, no myslím, že uspieť môžeme aj tu," zastrája sa im Carlos Sainz, ktorý už neraz dokázal, že mu špecifické severské podmienky vyhovujú a možno práve teraz ako prvý prelomí hegemóniu škandinávskych posádok.
Švédska rely je v šampionáte jedinečná tým, že sa celá jazdí na snehu a ľade. Napriek tomu sú priemery dosahované v jednotlivých rýchlostných skúškach veľmi vysoké a vozidlá neraz lietajú rýchlosť až dvesto kilometrov za hodinu! To všetko si však vyžaduje poriadny kufor skúseností a odvahy. Zaujímavá je taktiež technika jazdy medzi snehovými bariérami, ktoré domáce posádky bravúrne využívajú na čo najrýchlejší prejazd zákrut. "Ak sa totiž autom o sneh opriete príliš, tak sa zaboríte a nemusíte sa už vrátiť na trať," vysvetľuje fínsky pretekár Toni Gardemeister štartujúci za tím Škoda Motorsport. "Ľudia sa tiež zvyknú čudovať, že na takejto šmykľavej trati dosahuje také vysoké rýchlosti," pridáva sa jeho tímový kolega, Francúz Didier Auriol. "Odpoveď je jednoduchá. Je to vďaka pneumatikám Michelin. Vo Švédsku sa totiž používajú úzke pneumatiky, ktoré sa zaboria do snehu a získavajú vysokú priľnavosť. Naviac sú tieto pneumatiky opatrené kovovými hrotmi, ktoré sa zahryznú do snehu a umožňujú lepší prenos hnacej sily medzi kolesom a vozovkou. Vďaka tomu máme potom väčšiu istotu v ovládaní auta a môžeme jazdiť na maxime. Je to neuveriteľné, ale na tejto trati sme "prilepení" k vozovke viac, než na väčšine ostatných šotolinových tratiach." Lenže podmienky sa menia v závislosti na počasí a neraz odmäk a agresívne slnko spôsobili posádkam poriadne starosti. Tento rok sú však zo Švédska hlásené vytrvalé mrazy okolo mínus dvadsať stupňov a nemali by poľaviť počas celých pretekov.
Už sme si zvykli, že centrom miestnej rely je mesto Karlstad a nebude tomu inak ani v tentoraz. Ešte dnes dopoludnia medzi ôsmou a dvanástou hodinou absolvujú posádky shakedown a o devätnástej hodine budú na Main Square preteky otvorené slávnostným ceremoniálom. Ostrý štart je potom naplánovaný na piatkové ráno, keď o šiestej hodine vyrazia prvé posádky na 660 kilometrov dlhú úvodnú etapu. Usporiadatelia pre nich pripravili šesť rýchlostných skúšok (126,3 km), ktoré podvečer zakončí 1,8 kilometrový "šprint" na štadióne v Hagfors. Ešte náročnejší však bude druhý deň, ktorý meria 770 kilometrov a eresky majú dĺžku 140,6 km. Mimochodom tiež ho ukončí Hagforský "šprint". Rozhodovať sa však bude pravdepodobne až v nedeľu, keď pretekári absolvujú posledných päť rýchlostných skúšok (120,7 km). Celková dĺžka podujatia je podľa usporiadateľov 1935 kilometrov, pričom sedemnásť eresiek predstavuje dĺžku 387 km.
Vedúca značka šampionátu, Citroen, nastupuje v nezmenenej zostave Loeb, Colin McRae a Sainz, zatiaľ čo v tíme Peugeot sa ku Gronholmovi a Burnsovi pripojil Rovanpera, ktorý nahradil asfaltového špecialistu Panizziho. Ford zostavu Markko Martin a Francois Duval posilnil fínskou zostavou Hirvonen Lehtinen. Hyundai síce zostal pri klasickej formácii Schwarz Loix, no aj tento tím si prizval škandinávsku posádku Valimaki Tero Gardemeister, ktorí sa nedávno dobre prezentovali na známej Arctic rally (debutujúci Mika Häkkinen na Mitsubishi tam skončil devätnásty). Pri dvoch posádkach zostali iba tímy Škoda a Subaru. Český tím nasadzuje zostavu Auriol a Gardemeister, zatiaľ čo britský tím zostal pri posádkach Mäkinen-Lindstrom a Solberg-Mills. Nás bude zaujímať, že okrem Romana Krestu, ktorý jazdí za tím Bozian Racing na Peugeote 206 WRC sa v štartovom poli objavuje aj jediné slovenské meno. Je ním Jozef Béreš, ktorý by mal štartovať na Toyote Corolla WRC v tíme Stylex Tuning Motorsport. Z domácich matadorov, ktorí sa preslávili vo svete by sa na trati mal znovu objaviť "nesmrteľný" Stig Blomqvist, ktorý spolu s Anou Goni bude jazdil Subaru N4 v tíme Davida Suttona. Blomqvistovmu niekdajšiemu rivalovi Bjornovi Waldegardovi sa tentoraz ušlo iba miesto predjazdca s číslom "0".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.