Dorman Long. Hlavnému architektovi predložili sedem rôznych návrhov. John Bradfield si vybral ten najmenej ozdobný- jednoduchý oblúk s veľkými piliermi na obidvoch stranách. Pre Bredfielda boli piliere a jednoduchý oblúk najdôležitejšími architektonickými prvkami, lebo symbolizujú bránu Austrálie.
Budovanie mosta trvalo osem rokov. Oblúk dlhý 503 metrov otvorilo vysunutie dvoch protiľahlých konzolových nosníkov. Tie boli ukotvené na brehu 128 oceľovými lanami. Ďalšie dielce z kremíkovej ocele kládli dva 120-tonové pohyblivé žeriavy. Obyvatelia Sydney obdivovali prácu robotníkov v nebezpečnej výške. Pracovali s nitmi, ktoré vážili viac než tri a pol kilogramu. Na pravé miesto ich zasadzovali pomocou pneumatického kladiva.
Stavba pokračovala, úspech bol na dosah ruky. Ostávalo iba vyplniť poslednú medzeru medzi oboma nosníkmi. Stavbárom sa to podarilo v roku 1930. Most slávnostne otvorili o deväť mesiacov neskôr. V období hospodárskej krízy štát vynaložil na túto stavbu 10-miliónov libier. Most oficiálne otvorili v roku 1932, čím sa Sydney zaradilo k svetovým veľkomestám. Vďaka úspešnej stavbe sa most v Austrálii stal symbolom učebníc mostného inžinierstva.
Pri slávnostnom otváracom ceremoniáli zaplnili obyvatelia most do posledného milimetra. Nápad sprístupniť most pre verejnosť dostal v roku 1990 Paul Cave, zakladateľ spoločnosti Bridge Climb. Pre organizované stretnutie mladých manažérov chcel ponúknuť čosi výnimočné. Odborníci urobili obhliadku objektu a sprístupnenie pre turistov považovali za realizovateľné. Prvý pokus obhliadky mostu so 670-timi manažérmi bol úspešný. Výhradné práva na výstupy získali až po ôsmich rokoch. Záujem o novú atrakciu rástol, prvý rok predali viac než 100 tisíc vstupeniek.
Svoje výsostné postavenie má dodnes. Najveľkolepejší ohňostroj sa konal pri oslavách roku 2000 práve medzi oblúkmi mosta. Tieto neopakovateľné momenty mohli sledovať na televíznych obrazovkách stámilióny divákov. Most v Sydney pokladajú Austrálčania za symbol domova. Budova Opery je nádherná, ale do celkovej architektúry mesta zapadá aj most oceľovej konštrukcie. V roku 1992 pod prístavom otvorili tunel, napriek tomu denne po moste prejde asi 200 tisíc áut. Most spájajúci Sydney so severným pobrežím pripomína časy, keď si Austrália razila cestu od kolonizácii k národnému uvedomeniu. Dodnes má významné postavenie a patrí k symbolom Austrálie...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.