všimol, že vťahovanie podvozku trvalo dlhšie, ako býva zvykom. Neobvyklé zasunutie podvozku si všimol aj druhý pilot Andrew Morley a tretí pilot Craig Mathieson. Airbus A 340 spoločnosti Virgin sa vydal na cestu do Londýna s tým, že všetko je v najlepšom poriadku. Lietadlo na palube s 98 cestujúcimi a šiestimi členmi posádky sa 5. novembra 1997 po jedenástich hodinách letu začal pripravovať v Londýne na letisku Heathrow na pristátie.
Vypúšťanie podvozku je vo väčšine prípadov pre pilotov bežnou rutinnou záležitosťou. Morley stlačil spínač, otvorili sa kryty a podvozok sa začal vysúvať z trupu. Posádka o chvíľu stŕpla, lebo sa rozsvietili iba dve zelené kontrolky pre prednú a zadnú časť podvozku. Pod ľavým krídlom sa rozsvietila červená kontrolka, čo signalizovalo posádke, že podvozok sa nevysunul. Stroj medzitým klesol na 200-metrovú výškovú hladinu. Kapitán začal opäť naberať výšku a bol nútený podvozok vtiahnuť.
Posádka nemala vážnejšie obavy, lebo mali skúsenosti s poruchou signalizačného systému. Na podvozok nevideli, nemohli sa presvedčiť, či sú všetky podvozky vysunuté. Tretí pilot vliezol do malej komôrky s riadiacou elektronikou a skúšal nájsť nejaké riešenie vážneho problému, ktorý ohrozoval posádku a cestujúcich. Počas predĺženého letu spotrebovali väčšinu paliva, veľkú rezervu už nemali. Preleteli nad riadiacou vežou, Personál zistil, že ľavá časť podvozku sa nevysunula - situácia bola kritická.
Cestujúci začali tušiť, že niečo nie je v poriadku lebo dosť dlho krúžili nad letiskom. Medzi nimi bol aj bankový úradník Colin Mitchell, ktorý sa vracal domov do Londýna. Kapitán sa vo voľnom čase venoval leteckej akrobacii, v tejto disciplíne sa stal majstrom Veľkej Británie. Posádka sa z veže dozvedela, že podvozok sa nevysunul a palivo dochádza. Museli sa rýchlo rozhodnúť, čo ďalej, ak chcú bezpečne pristáť.
Posádka sa spojila s Robinom Coxom, špecialistom na lietadlá typu Airbus. Poradil im, aby sa pokúsili na okamih s vysunutým podvozkom dotknúť pristávacej dráhy. Predpokladal, že sa zablokované koleso vplyvom úderu uvoľní. Vyskúšali aj preťaženie, Barnby stočil lietadlo dole a potom ho prudko zdvihol. Žiadna z metód nezaberala. Ostalo pre kapitána iba to najhoršie: pristáť na strednú a pravú časť podvozku. Jedno z najrušnejších letísk bolo pripravené na núdzové pristátie. V riadiacej veži práve slúžil Alan Haines. Vedel, že musí zvládnuť aj takú ťažkú situáciu.
Pri núdzovom pristátí zrušili všetky prílety aj odlety. Pozdĺž pristávacej dráhy stáli požiarnické a vyslobodzovacie vozidlá. Z pasažierov vybrali štyroch dobrovoľníkov, ktorí pomáhali organizovať núdzové pristátie. Presne o 16. hodine 14. minúte išlo do "tuhého". Dispečer povolil kapitánovi Barnbymu pristátie. V rádiu sa ozval hlas "Povoľujem pristátie, dráha 27, južný vietor s rýchlosťou 14 uzlov, záchranné čaty pripravené".
Kapitán odpojil automatického pilota a mal osud lietadla vo vlastných rukách. Vo výške asi 60 metrov vyzvali pasažierov aby sa pripravili na núdzové pristátie. Cestujúci sa predklonili a pritlačili si vankúše k tvári. Kapitán pri klesaní zdvihol čelo, aby šetril prednú časť podvozku. Snažil sa čo najdlhšie ostať vo vzduchu, aby pri kontakte so zemou mal čo najmenšiu rýchlosť.
Napokon 150-tonový stroj dosadol najprv na pravú časť podvozku. Ihneď vypli motory, aby znížili riziko požiaru. Pravé krídlo kleslo, ľavé sa zdvihlo. Pravé motory sa treli o zem a lietali z nich lavíny iskier (na snímke). Požiarnícke autá čakali na zásah, lietadlo v každej chvíli mohlo vybuchnúť. Lietadlo začalo naplno brzdiť až po šestnástich sekundách. Pravé kolesá sa zablokovali, vzápätí praskali pneumatiky. Kovové obruče sa zaryli do betónu, plamene šľahali v okolí stroja naplno. Stroj sa ešte chvíľku kĺzal na bruchu, požiarnici ihneď začali striekať hasiacu penu. Lietadlo sa zastavilo.
Cestujúci začali stroj opúšťať núdzovými východmi po nafukovacích kĺzačkách. Lietadlo bolo za necelú minútu prázdne, lebo hrozil výbuch. Odborníci pri vyšetrovaní zistili, že po štarte v Los Angeles z brzdného systému vypadol kovový čap. Celý mechanizmus klesol a zabránil otváranie krytu ľavej časti podvozku. Cestujúci sa nezranili, po oprave sa Airbus vydal na svoje ďalšie cesty...
Autor: Ing. Lórant KULÍK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.