Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že pre dopravcu je nákladná doprava na týchto tratiach zisková, stratu vykazujú len dve trate.
Príloha k materiálu, ktorý ministerstvo dopravy predložilo 20. decembra vláde a kabinet ho ešte neprerokoval, ale hovorí, že strata z nákladnej dopravy na všetkých regionálnych tratiach je vyše 270-miliónov korún. Železnice však zrušili len osobnú dopravu.
Minister dopravy Pavol Prokopovič pred pár dňami obhajoval rušenie lokálok otázkami, či je morálne, aby "doplácali ostatní občania Slovenska na dopravu na týchto tratiach, kde je obslužnosť územia zabezpečená autobusmi". Hovoril, že peniaze na pokrytie straty na týchto tratiach by išli na úkor zdravotníctva, školstva a iných vecí. Nákladnou dopravou sa na regionálnych tratiach vozia náklady zväčša pre súkromné firmy. Ak je stratová, občania z daní dotujú súkromníkov.
V stredu sme ministrovi dopravy Prokopovičovi posielali otázky týkajúce sa strát z nákladnej dopravy, ale zatiaľ na ne neodpovedal.
Nedávny štrajk železničiarov bol namierený proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť zo štátneho rozpočtu dostala menej peňazí a rozhodla sa osobnú dopravu obmedziť. "Ak je stratová aj nákladná doprava, mal by to vysvetľovať pán minister a vedenie železníc," hovorí predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt: "Treba si však uvedomiť, že osobná doprava je stratová všade. My nehovoríme, že musí byť každá regionálna trať zachovaná v plnej dĺžke, ale treba diskutovať čo ďalej."
"Naši analytici vypočítali zisk z nákladnej dopravy na regionálnych tratiach. Ak minister predložil na vláde materiál, že doprava na nich je stratová, zrejme vychádzal zo starších materiálov a pravdepodobne to robil Výskumný ústav dopravný z podkladov Železníc SR. Čiže pravdepodobne bol iný prístup pri počítaní. Ale pre našu firmu - Železničnú spoločnosť, je to ziskové," povedal Čikovský.
Železničná spoločnosť prevádzkuje vlaky, Železnice SR majú na starosti koľajnice. Je pravdepodobné, že stratu z týchto tratí majú len Železnice SR.
Autor: rf
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.