vyšetrovateľom. Egyed podľa nej podpísal nevýhodné úvery pre železnice z rôznych bánk, napríklad aj z Veľkej Británie. Andrej Egyed hovorí, že ide o konštrukciu, hrozí mu však až päťročné väzenie.
Vedeli ste o vyšetrovaní?
"Nie. Nebol som pozvaný na finančnú políciu na vypočutie, dozvedám sa to z tlače a musím to poprieť."
Ako to bolo v rokoch 2000 až 2001 s úvermi?
"V takej veľkej firme, ako sú železnice, neschvaľuje úvery jedna osoba. Podmienky úveru posudzuje finančný úsek, prerokúva sa to vo vedení spoločnosti. Schvaľovala to dokonca správna rada."
Pamätáte si na úvery, ktoré by mohli byť predmetom preverovania?
"Železnice boli v situácii, že mali obrovské úverové zaťaženie, bolo treba splácať úvery a mzdy, každý mesiac a načas. Bez úverov to nebolo možné. Železnice dokonca museli robiť netradičné krátkodobé úvery, aby sa vôbec mohli hradiť náklady a mzdy."
Krátkodobé úvery asi nie sú veľmi výhodné.
"Samozrejme, že keď niekto posudzuje úrokovú sadzbu, ktorá bola v tom čase bežná, z dnešného pohľadu, a neberie to do úvahy, môže si vytvoriť rôzne konštrukcie."
Pamätáte si tie úvery?
"Nemôžem si pamätať každý úver, ale správna rada dostávala každý mesiac informácie o prevzatých úveroch, spôsobe ručenia a podmienkach."
Znamená to, že ak preverujú vás, mali by preverovať aj správnu radu?
"Celé vedenie. Tvorili ho generálny riaditeľ, jeho zástupca s rovnakými právami a asi štyria námestníci. Samozrejme, že úverovú zmluvu podpisoval riaditeľ, ale po príprave na finančnom úseku."
Pamätáte si úver z Veľkej Británie?
"Na túto otázku nemôžem odpovedať bez dokumentácie."
V minulosti vás polícia preverovala napríklad pre zmenky za 26 miliárd korún, ktoré ste mali podpísať.
"O tom bolo povedané dosť, záležitosť je uzavretá, myslím, že to odložili."
Chceli ste pre železnice vybudovať sídlo za pol miliardy?
"Železničná spoločnosť, ktorá má vyše 20-tisíc zamestnancov a patrí k najväčším zamestnávateľom, má právo postaviť si na svojom pozemku sídlo, aby nemusela platiť vysoké nájomné. Pol miliardy je nepresný údaj. Rámcová zmluva hovorila o štyristo miliónoch s tým, že pri projektovaní sa spresní výška nákladov."
Čo hovoríte na štrajk železničiarov? Niektorí politici povedali, že za stav na železnici ste zodpovedný vy.
"Čísla hovoria o niečom inom. Postupne sme znižovali stratu. To, že železnice sú zadlžené, je preto, lebo štát sa staval k osobnej doprave macošsky."
Súhlasíte so zrušením lokálok?
"Treba to riešiť, ale postupne."
V médiách odznelo, že ste poradcom Českých dráh a beriete mesačne milióny, je to tak?
"Požiadal som vedenie Českých dráh, aby to oficiálne dementovali. Veľmi rád by som robil poradcu za desať miliónov ročne, ale žiaľbohu."
Autor: mož
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.