krídla a možno aj podvozkového priestoru. Vo štvrtok to oznámili vyšetrovatelia nehody z 1. februára, pri ktorej zahynuli všetci siedmi astronauti na palube. Vyšetrovacia komisia zároveň oznámila, že tepelné poškodenie zapríčinené chýbajúcou izolačnou kachličkou by nemohlo spôsobiť neobvyklý nárast teploty zaznamenaný vo vnútri Columbie niekoľko minút pred tým, ako sa rozpadla.
Komisia skonštatovala, že nárast teploty spôsobil prienik plazmy do raketoplánu. Plazma - plyn s teplotou okolo 1100 stupňov Celzia - vzniká pri vstupe raketoplánov do atmosféry následkom trenia o vzduch. Vyšetrovatelia teraz skúmajú, kde a ako mohla osudová trhlina vzniknúť. Komisia neuviedla, či mohlo ísť o následok konštrukčného poškodenia hliníkového rámu Columbie, alebo či išlo o dieru spôsobenú troskami, ktoré zasiahli raketoplán. Komisia sa nevyjadrila ani k otázke, kedy počas 16-dňovej misie k poškodeniu došlo.
Vyšetrovatelia sa doteraz sústredili na nezvyčajne veľký kus izolačnej peny, ktorá z hlavnej nosnej rakety odpadla 80 sekúnd po štarte a zasiahla časť ľavého krídla - vrátane spevnenej nábehovej hrany a izolačných kachličiek na kryte priestoru pre ľavý podvozok. Tiež sa objavili indikácie, že raketoplán mohol byť zasiahnutý na obežnej dráhe vesmírnym odpadom alebo malým meteoroidom. Oznámenie pozornosť opäť nasmerovalo na možné zlyhania v podvozkovom oddelení. Vyšetrovatelia si nie sú istí, či takéto poškodenie mohlo narušiť vonkajší plášť Columbie. Komisia zamietla úvahy, že počas návratu na Zem bol v rýchlosti viac ako 19 000 kilometrov za hodinu spustený ľavý podvozok. NASA predtým oznámila, že jeden senzor 26 sekúnd pred zničením Columbie indikoval spustenie podvozku, tieto dáta však boli istotne nesprávne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.