Odborársky predák Ivan Saktor si nežije zle. Dostáva 56-tisíc mesačne, má päťizbový služobný byt a miliónové auto Nissan Maxima so šoférom. Dobre sa má však aj manažment železníc.
Generálny riaditeľ jednej z dvoch železničných spoločností na Slovensku Ladislav Saxa (ŽSR) dostáva 100-tisíc mesačne, má k dispozícii služobný byt a ešte luxusnejšie vozidlo so šoférom - Audi A 8. To využíva na služobné účely a na súkromné mal tiež jedno auto, to však rýchlo vrátil. "Lebo boli reči," povedal. Jeho námestníci sa vozia na Audi A 6 a každý prednosta traťovej správy na železnici má služobnú Oktáviu.
Ani to, že železnice stavajú luxusné byty pre ľudí z manažmentu, sa podľa Saxových slov nezmení. "Nebudem s tým nič robiť, ja tu nie som na to."
Najvyšší kontrolný úrad pred niekoľkými dňami skonštatoval, že železnice pri bytovej politike porušujú vnútorné smernice. Argumentoval najmä príkladom výstavby luxusného bytu na Bazovej ulici v Bratislave, ktorý sme už v decembri 2001 zverejnili. Išlo o byt, ku ktorému sa pristavoval aj výťah, a hovorilo sa, že by mal patriť bratovi premiéra Miroslavovi Dzurindovi.
Premiér Mikuláš Dzurinda dal celú vec prešetriť NKÚ a výsledok je na svete. Verzie, na čo sa byt bude používať, kompetentní stále menia. Vrátane generálneho riaditeľa Saxu.
Hovorca železníc Čikovský v decembri 2001 povedal, že na Bazovej 2 ide o sociálne byty. O niekoľko dní už hovoril, že byty sa budú využívať na služobné účely. Vtedajší námestník ŽSR pre technický rozvoj o ďalší týždeň povedal, že "byt nebude pridelený nikomu, železnice ho budú využívať na reprezentačné účely pre návštevy riaditeľov či vysokých funkcionárov železníc z iných štátov".
Dnes pod tlakom verejnej mienky Saxa hovorí: "O ten byt nemal nikto záujem, ani ja, lebo je veľký a zariadiť celý byt je finančne náročné. Zmenili sme ho na nebytový priestor. Budeme ho využívať ako reprezentačné priestory. Bude sa využívať na porady alebo na rokovania." Výsledok kontroly NKÚ komentuje takto: "Nebudem s tým nič robiť, nie som tu na to. Je to celé čudné. Pozrite, všetky štátne orgány môžu robiť to, čo im zákon dovoľuje, ľudia môžu robiť to, čo im zákon nezakazuje. NKÚ nemá právo posudzovať morálku, môže povedať, či bol, alebo nebol porušený zákon."
To, že NKÚ hovorí "len" o porušovaní vnútorných smerníc manažmentom železníc pri bytovej politike, zrejme šéfa ŽSR príliš netrápi, rovnako ako to, že zariadenie najluxusnejšieho bytu na Bazovej 2 vyšlo 2 581 270 korún. Len luster tu stál viac než
120-tisíc. Saxa: "Tá suma, samozrejme, je vysoká, ak si to porovnáte s lustrom doma. Luster tu nad nami, v mojej kancelárii, má pravdepodobne miliónovú hodnotu. Je z roku 1923 a je historický."
Mimochodom, pointa na záver. Hoci niektoré médiá písali, že Miroslav Dzurinda na Bazovej 2 v Bratislave nebýva, zistili sme, že to nie je pravda. Býva tam, len v inom byte. Či preto, že, ako hovorí Saxa, "o ten byt nemal nikto záujem, lebo je veľký", alebo z iných dôvodov, nevedno. Dzurinda, člen predstavenstva Železničnej spoločnosti, nám po predstavení sa zložil telefón.
Stratové železnice a ich úsporné opatrenia pri zariaďovaní bytu za 2,5 milióna:
luster v jedálni: 125 706
sedacia súprava: 164 882
elektronika: 145 829
obrazy, 8 ks: 270 600
práčka so sušičkou: 61 992
doplnky do kuchyne: 137 767
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.