O motívoch, ktoré vedú ľudí k spotrebe či úsporám sme hovorili s psychologičkou JÚLIOU ŠTERMENSKOU.
Čo nás vedie do obchodov, keď máme dosť peňazí?
Čím viac majú ľudia peňazí, tým viac u nich rastie vnútorná potreba zvyšovať si životný štandard, čo však vonkoncom neznamená robiť zo seba "bossa". Životná úroveň tu bola niekoľko rokov nízka a ak mali ľudia teraz k dispozícii viac peňazí, chcú si dopriať slušnejší štandard.
Podľa ekonómov sa ale ľudia napríklad vlani nesprávali úplne racionálne, keď celý prírastok príjmov minuli na spotrebu.
Otvárajú sa hypermarkety, ľudia sú ovplyvňovaní akciovými cenami a neustále konfrontovaní s masívnou reklamou. To všetko podporuje človeku vlastnú túžbu žiť na slušnej úrovni. Rastúca ponuka tovarov a služieb mu umožňuje ju napĺňať.
Prečo sa ľudia nezabezpečili pred neistou budúcnosťou, zvlášť keď vedeli, že rok 2003 prinesie úsporný balíček?
U nás, ak si chce človek nasporiť na väčšiu vec, musí sporiť dlhší čas. Je to teda cieľ vzdialený, ale u človeka viac vyhrávajú blízke ciele. Niekto si radšej kúpi auto, ktoré bude splácať dva roky, ako dom, ktorý by splácal aj desať rokov.
Autor: jj
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.