vámto je už zrejme zrejmé - aj Rusko, krajina s obrovskou rozlohou, chce na niektorých svojich najdôležitejších železničných tratiach zaviesť vysokorýchlosté vlakové súpravy. Prvou traťou, na ktorej by mal jazdiť nový rýchlovlak Sokol, by mala byť trať medzi Moskvou a St.Petersburgom. Pravda, kým na tejto trati bude Sokol uháňať rýchlosťou až 250 km/h, uplynie ešte niekoľko rokov - so začatím pravidlenej dopravy sa ráta až od roku 2010. Už teraz sa však intenzívne skúša prvá predsériová súprava, ktorá bola verejnosti po prvý raz predstavená v júli 1999. Podobne ako nemecký ICE alebo japonský Shinkansen nie je súprava Sokol ťahaná samostatnou lokomotívou, pretože hnacie elektromotory poháňajú priamo nápravy niekoľkých vozňov. Súprava Sokol je tvorená šiestimi vozňami, pričom vždy tri vozne tvoria jednu jednotku. Poháňané sú všetky nápravy stredného vozňa každej jednotky. Na pohon slúžia asynchrónne elektromotory výkonu 675 kW, takže celkový hnací výkon je 5 400 kW (poháňaných je osem náprav). Vlak je navrhnutý tak, aby mohol jazdiť na tratiach so striedavým prúdovým systémom 25 kV/50 Hz i s jednosmerným systémom 3 kV. Až 90 % všetkých komponentov vlaku je ruskej výroby. Skrine vozňov sú zhotovené z hliníkovej zliatiny. Vo vozňoch sú miesta 1. i 2. Triedy, pričom celkový počet miest na sedenie je 298. Cestujúci majú k dispozícii aj snack bar. Súprava je vystrojená klimatizačným systémom a modernými toaletami s tzv. vákuovým splachovaním. Na spoľahlivé zabrzdenie vlaku slúžia tri brzdové systémy - elektrodynamický, pneumatický a magnetický. Súprava Sokol ale nie je vystrojená systémom naklápania vozňových skríň v zatáčkach. Najvyššia prípustná rýchlosť prototypu je 300 km/h, neskoršie sériové verzie by mali mať maximálnu rýchlosť až 350 km/h. Prototyp vysokorýchlsotnej súpravy Sokol je dlhý 162 metrov a prázdny váži 303 ton. Pripomeňme ešte, že súprava Sokol je navrhnutá pre "ruský" rozchod 1 520 mm, takže bude môcť jazdiť len na domácich tratiach (vo väčšine európskych krajín je rozchod koľajníc 1 435 mm).
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.