denne prejde mestom a ktorú si mnohí turisti vyfotografujú. Táto električka je súčasťou unikátnej logistickej koncepcie tzv. sklenenej manufaktúry firmy Volkswagen v Drážďanoch. V tomto presklenom závode sa montujú - a to temer výhradne ručne, teda manufaktúrnym spôsobom - luxusné limuzíny Phaeton. Drážďanský závod je však výlučne montážnym závodom, takže všetky časti a montážne moduly, potrebné na zmontovanie Phaetonov, sa doň musia dovážať z iných závodov firmy Volkswagen a zo závodov subdodávateľov. Na zhotovenie jedného Phaetona treba do manufaktúry doviezť 1 200 dielov a 34 modulov. Pritom napríklad motory sa dovážajú zo Salzgitteru, nápravy z Braunschweigu a predná časť z Merana. Všetky tieto časti na najprv dovážajú do logistického centra pri nákladnej stanici Friedrichstadt na okraji mesta. No a práve medzi týmto centrom a sklenenou manufaktúrou premávajú desať ráz denne dve nákladné električkové súpravy, naložené potrebnými montážnymi dielmi a modulmi. Každá zo súprav, nazvaných CarGoTram, má dĺžku 60 metrov a odvezie 60 ton nákladu, čo je štvornásobok nosnosti bežnej elektrikčy. Ak by sa tieto električky nepoužívali, znamenalo by to dodatočné zaťaženie cestnej siete v Drážďanoch jazdou 60 nákladných automobilov denne. Do manufaktúry sa teraz nákladnými autami privážajú len tie najväčšie a "najháklivejšie" diely - karosérie Phaetonov. Električky CarGoTram jazdia po koľajovej sieti verejnej električkovej dopravy a päť kilometrov dlhú trasu z logistického centra do montážneho závodu absolvujú za 18 minút. Vodiči týchto električiek sú zamestnancami Drážďanských dopravných podnikov a prešli špeciálnym školením. Nákladné električkové súpravy boli firmou Schalker Eisenhütten Maschinenfabrik vyvinuté a vyrobené špeciálne pre poreby spoločnosti Volkswagen. Každá z oboch súprav, ktoré môžu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 50 km/h, stála 1,75 milióna eur.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.