Korzár logo Korzár
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Nové pravidla by mali dať formule jeden nový rozmer

Už roky je formula jeden postavená na úzko zošnurovaných pravidlách, ktoré z nej robia priam sterilnú priemyselnú disciplínu. Samozrejme, že všetko

má svoje čaro a tak aj my sme si v posledných rokoch zvykli na jej striktný harmonogram. Vývoj sa však opäť posúva ďalej a formula jeden v snahe udržať si sledovanosť urobila radikálne opatrenia, ktoré jej majú dodať nový rozmer. Pomôže to? Porovnajme si zámerne doterajšie a nové usporiadanie súťažného víkendu F1, ktoré priniesli zmeny športových pravidiel.

Do dejiska pretekov tímy štartujú zvyčajne asi sedem dní pred konaním podujatia. Do stredy je v paddocku všetko rozbalené a pripravené na príchod hlavných aktérov. Vo štvrtok sa na scéne objavujú pretekári, novinári a vedenie tímov. Medzi 10.00 a 16.00 miestneho času sa uskutočňuje preberanie vozidiel technickými komisármi, ktorí dôsledne sledujú dodržanie všetkých predpisov. Potiaľ by v zásade zostávalo všetko ako doposiaľ až na skutočnosť, že doteraz mohli tímy na race víkend prihlásiť tri kompletné monoposty a jeden náhradný podvozok. Nové pravidlá však obmedzujú počet vozidiel iba na dve, čím sa zakazuje náhradný monopost! O 16.00 sa teda končí preberanie prihlášok na preteky a nasleduje tlačová konferencia s vybranou trojicou pilotov a trojicou zástupcov tímov.

Radikálne zmeny začínajú v piatok. Doteraz formula jeden jazdila počas piatku iba dva voľné tréningy od 11.00 do 12.00 a po hodinovej prestávke od 13.00 do 14.00. Nasledovala kvalifikácia F3000 a doplnkové preteky Porsche SuperCup. Pre pilotov F1 však deň pokračoval sériou tlačoviek v jednotlivých "motorhoumoch", respektíve oficiálnou tlačovkou FIA o 16.00 pre ďalšiu vybranú trojicu pilotov a zástupcov tímov. Nové pravidlá však piatkové dopoludnie otvárajú už o 8.30, kedy sa začínajú dvojhodinové testovacie jazdy pre tímy, ktoré sa zaviazali pred začiatkom sezóny, že v jej priebehu nebudú testovať v súčte viac ako desať dní (doteraz sú to tímy Jordan, Renault, Minardi a Jaguar). Ostatné tímy sa budú môcť iba prizerať a prvýkrát sa na trať dostanú až počas jedinej hodiny voľného tréningu od 11.00 do 12.00! Potom už nasleduje rovno prvá kvalifikácia (14.00 15.00), ktorá sa jazdí na jedno ostré kolo! Pochopiteľne, že výhodu budú mať tímy, ktoré sa z traťou lepšie zoznámia už v testovacích jazdách a budú mať podstatne jasnejšie vo voľbe pneumatík. Po skončení úvodnej kvalifikácie bude nasledovať tlačovka s najrýchlejšími pretekármi, ktorí do sobotňajšej kvalifikácie vyštartujú ako poslední (jazdiť sa bude tak, že na trati bude vždy iba jeden monopost). Dôležité však je, že tímy budú môcť na vozidlách pracovať ešte celú noc (ak bude treba).

Sobota už ale taká milosrdná nebude. Deň pred pretekom sa bude začínať známou kombináciou voľných tréningov medzi 9.00 9.45 a 10.15 11.00 miestneho času. Potom sa však jednohodinová kvalifikácia z pôvodnej trinástej hodiny posúva na hodinu štrnástu a piloti majú opäť iba jediné ostré kolo na dosiahnutie dobrého postavenia na štarte. Po skončení oboch kvalifikácií (piatkovej aj sobotňajšej) sa potom vezme do úvahy jeden lepší čas a ten určí postavenie na štarte. Pravidlo 107 percent, limitujúce posledného pilota, zostáva naďalej v platnosti, no za mimoriadnych okolností (môžu sa zmeniť poveternostné podmienky, či pilot môže havarovať) o povolení štartovať rozhodnú komisári FIA, ktorí zohľadnia aj časy dosahované vo voľných tréningoch. Ak bude štart povolený, pretekár sa bude môcť postaviť na chvost celého poľa. Veľmi zásadnou zmenou však bude, že po sobotňajšej kvalifikácii sa uplatní zákaz akejkoľvek práce na vozidle vrátane tankovania, či prezúvania pneumatík až do pretekov! Monoposty tak budú musieť do závodu štartovať s rovnakými pneumatikami a obsahom nádrže ako mali v sobotu. Zaujímavé preto bude sledovať ako rýchlo zamieria do boxov, aby prezuli a dotankovali a dočkáme sa tak ďalší zaujímavých taktických variant. Zgustne si na nich maranelský tím?

Otázny stále zostáva nedeľný dopoludňajší "zahrievací" tréning, ktorý sa doteraz jazdil od 9.30 do 10.00. Nový návrh uvažuje o jeho skrátení na pätnásť minúť (9.45-10.00). O jedenástej zostane na programe tradičná "driver paráda" a nič sa už do pretekov neuskutoční. Samotný štart zostáva na stabilnej 14.00 hodine miestneho času (až na niektoré výnimky ako MAL, GB, CAN, USA a JAP). Dodajme ešte, že od skončenia kvalifikácie až do začiatku pretekov budú monoposty pod neustálym dohľadom komisárov FIA a ak to dovolia podmienky, tak budú parkovať výhradne na spoločnom parkovisku (parc fermé). Prípadné práce na vozidle (za mimoriadnych okolností, ako napr. havária v tréningu) budú pod dohľadom. Zaujímavé je tiež pravidlo, že po výjazde z boxov, cestou na štartový rošt, môže auto urobiť iba jedno jediné kolo. Ak si spomeniete, tak práve Michael Schumacher bol zvyknutý za zmienených pätnásť minút, počas ktorých je pit line pred štartom otvorená, urobiť niekoľko kôl a dokonca zmeniť monopost. Myslíte, že ho zmieňované zmeny športových pravidiel zastavia na ceste k ďalšiemu titulu? Väčšina odborníkov tvrdí, že nie. Rozhodne to však nebude mať také jednoduché ako doteraz a o to práve išlo.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  3. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  4. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  5. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 062
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 253
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 610
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 853
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 841
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 127
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 438
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 343
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 3 090
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 860

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Covid-19 je po vakcíne kašlíček a soplíček
  2. Milan Tkáč: 5 znakov toho, že rastiete
  3. Soňa Bulbeck: Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice…
  4. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  5. Martin Šteinübel: Tisíc odtieňov šedej
  6. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  7. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  8. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 899
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 954
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 698
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 393
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 625
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 915
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 571
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 401
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Otázky a odpovede.


24. sep
Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje v minútach.


19 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Covid-19 je po vakcíne kašlíček a soplíček
  2. Milan Tkáč: 5 znakov toho, že rastiete
  3. Soňa Bulbeck: Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice…
  4. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  5. Martin Šteinübel: Tisíc odtieňov šedej
  6. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  7. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  8. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 899
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 954
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 698
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 393
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 625
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 915
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 571
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 401
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu