Vyúčtovanie býva často neprehľadné a ľudia sa v účtoch nevyznajú.
Potvrdzujú to skúsenosti spotrebiteľských združení, na
ktoré sa mnohí obracajú so žiadosťou, aby im pomohli
skontrolovať, či je účet vystavený správne. Ľudia veľakrát nevedia, koľko vlastne majú zaplatiť a za čo. Častou otázkou sú reklamácie.
Ročné vyúčtovanie treba reklamovať u vlastníka domu alebo bytu či jeho správcu. Niektorí však nemajú dobré skúsenosti so správcami domu a radšej sa prídu poradiť na združenie spotrebiteľov. "Ľudia sa nás pýtajú, či je v účte jasne vidno, za čo všetko platia, či je vyúčtovanie urobené tak, ako má byť," vraví Božena Stašenková, prezidentka Asociácie spotrebiteľských
subjektov Slovenska.
Spotrebiteľská asociácia sa bude pokúšať o zavedenie
jednotnej šablóny so stanovením údajov, ktoré musia všetky účty za služby spojené s užívaním bytu obsahovať - aby boli prehľadné a zrozumiteľné. Na to je treba zmeniť vyhlášku ministerstva hospodárstva. Mala by sa týkať aj reklamácií.
Keď spotrebiteľ nesúhlasí so sumou, ktorú od neho pýtajú, postup je bežne taký, že najprv musí peniaze zaplatiť, až potom môže účet reklamovať. Podľa Stašenkovej to však nemá žiadnu oporu v zákone. Žiadny právny predpis nehovorí, ako ani dokedy majú byť
reklamácie za služby spojené s užívaním bytu vybavené. Preto podľa Stašenkovej treba v právnych predpisoch presne vymedziť a stanoviť aj ďalšie pravidlá pre vyúčtovanie tepla a teplej vody, ktoré sa týkajú asi polovice slovenských domácností napojených na centrálne zásobovanie.
Ďalším problémom sú neúmerne vysoké zálohy. Preplatky aj 10-tisíc korún svedčia o tom, že záloha je neprimeraná a výšku predpísanej zálohy treba rklamovať. Skúsenosti spotrebiteľov hovoria, že správcovia či vlastníci domov reklamácie uznali a výšku zálohy znížili. Keby niekto pri reklamácii výšky zálohy
nepochodil, môže sa obrátiť na Správu finančnej kontroly.
Najproblematickejšie vraj bývajú účty za teplo. Tí
spotrebitelia, ktorí majú prístup na internet, môžu navštíviť stránku www.teplo.host.sk, kde nájdu viac informácií o cenách tepelnej energie, ale aj jednoduchý návod na reklamáciu vyúčtovania.
Bezplatné spotrebiteľské poradne:
Stará Ľubovňa:
Asociácia spotrebiteľských subjektovUl. 17. novembra 14
Košice:
Slobodné občianske združenie ochrany spotrebiteľaSvornosti 7
Banská Bystrica:
Asociácia užívateľov bytovTHK 28
Bratislava:
Klub ochrany spotrebiteľaRužinov, Pavlovova 3
Nitra:
Združenie na ochranu práv spotrebiteľovNábrežie mládeže 1
Poprad:
Združenie na ochranu práv spotrebiteľovŠrobárová 2676/30
Prešov:
Združenie na ochranu práv spotrebiteľov v Prešoveobec Víťaz
Autor: zoh
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.