Korzár logo Korzár

Unikátna záchrana družice Artemis trvala 18 mesiacov

V posledný januárový deň bola úspešne ukončená najdramatickejšia operácia na záchranu umelej družice Zeme v celej doterajšej histórii kozmonautiky.

Celá záchranná operácia trvala neuveriteľných 18 mesiacov a jej výsledkom je to, že družica Artemis sa konečne dostala na takú dráhu, na akú sa mal dostať hneď po štarte - na tzv. geostacionárnu obežnú dráhu, na ktorej je doba obehu družice okolo zeme presne 24 hodín (družica teda akoby stála nad jedným miestom na zemskom povrchu). Pretože pri štarte pred 18 mesiacmi nepracoval správne posledný stupeň rakety Ariane 5, družica sa dostala na oveľa nižšiu eliptickú dráhu, než bola plánovaná geostacionárna dráha. Apogeum (najvzdialenejší bod od Zeme) tejto dráhy bolo len 17 487 km, zatiaľ čo potrebná výška dráhy je 35 853 kilometrov. Použitím temer všetkého chemického paliva na palube sa niekoľko dní po štarte podarilo "presunúť" družicu na kruhovú dráhu vo výške 31 000 kilometrov, na ktorej už družici nehrozilo poškodenie nabitými časticami, ktoré sa v značnom počte vyskytujú v tzv. van Allenových pásoch. Stále ešte však bolo treba zvýšiť dráhu družice o ďalších približne 5 000 kilometrov. Špecialisti Európskej vesmírnej agentúry (ESA), talianskej firmy Alenia Spazio (tá je hlavným dodávateľom družice), riadiaceho centra Telespazio a firmy Astrium navrhli originálny spôsob zvýšenia dráhy družice. Na zvýšenie dráhy bol použitý iónový pohonný systém, ktorý vyvinula firma Astrium a ktorý mal pôvodne slúžiť len na korekciu náklonu družice, už "zaparkovanej" na geostacionárnej dráhe. Na rozdiel od bežných raketových motorov, ktoré vyvíjajú ťah chemickým spaľovaním paliva, iónové motory používajú na vytváranie ťahu ionizovaný plyn (xenón). Treba ale povedať, že iónové motory sú schopné vyvíjať len minimálny ťah, takže sú vhodné len na vykonávanie korekčných manévrov. Na družici Artemis sú štyri malé iónové motory , z ktorých každý má ťah len 15 mN (to je ťah, ktorým by vašu ruku ťahalo závažíčko hmotnosti len 1,5 gramu). Na to, aby tieto iónové motory mohli byž použité na iný než pôvodný účel, však bolo potrebné preprogramovať približne 20 % riadiaceho softvéru. Išlo o najväčšie preprogramovanie letového softvéru v celej doterajšej histórii používania telekomunikačných družíc, pričom na družicu Artemis bolo vyslaných okolo 15 000 slov nového softvéru. Práca na novom softvéri bola ukončená v decembri 2001a nový program bol otestovaný na simulátore družice. Vlastný proces dvíhanai obežnej dráhy družice pomocou iónových motorov začal 19. februára 2002. Pretože - ako sme už spomenuli - iónové motory majú nepatrný ťah, zvyšovanie obežnej dráhy postupovalo veľmi pomaly. Obežná dráha družice sa za deň v priemere zvýšila len o 15 kilometrov. Dňa 31. januára tohto roka dostala družica Artemis pomocou svojho chemického raketového motorčeka posledné "drcnutie", ktorým sa dostala na geostacionárnu dráhu presne nad požadovaným miestom na rovníku (21,5o východnej dĺžky) - a všetci odborníci v riadiacom centre si po 18 mesiacoch mohli vydýchnuť. Ešte počas záchrannej operácie boli skontrolované všetky komunikačné systémy družice, pričom sa konštatovala ich normálna činnosť. Dňa 20. Novembra 2001 bol po prvý raz v histórii kozmických letov vykonaný unikátny experiment, pri ktorom bolo vytvorené laserové optické spojenie medzi nízko letiacou družicou SPOT4 a družicou Artemis. Obraz, snímaný družicou SPOT4, bol laserom vyslaný na družicu Artemis a z nej do pozemného vyhodnocovacieho strediska v Toulouse. Celkove bolo vykonaných 26 takýchto optických spojení a všetky boli veľmi úspešné, pretože na každú miliardu prenesených bitov pripadal maximálne jeden chybne prenesený bit. Družica Artemis má hmotnosť 3 100 kg a jej komunikačné zariadenia sú elektrickou energiou zásobované sústavou slnečných článkov, ktoré majú výkon 2,5 kW a ktorých rozpätie je 25 metrov. Družica Artemis má ešte dosť chemického paliva na to, aby spoľahlivo pracovala desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 094
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 118
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 842
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 160
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 945
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu