Korzár logo Korzár

Poháňajú ho motory, zapísané do Guinnessovej knihy rekordov

V pondelok odštartovalo z firemného letiska americkej firmy Boeing na svoj vôbec prvý let najnovšie dopravné lietadlo 777-300ER. Ide o verziu modelu

777-300, ktorej doplnkové označenie ER znamená extended range, čiže predĺžený dolet. Lietadlo má rozpätie krídiel 64,8 metra, čo je o 3,96 m viac ako je rozpätie základnej verzie -300. Dĺžka lietadla je neuveriteľných 73,8 metra, jeho výška po hornú hrany smerovky je 18,44 m (približne ako šesťpodlažný dom). Maximálna vzletová hmotnosť je 340 ton, maximálny dolet lietadla je 13 400 kilometrov - to umožňuje vykonávať lety bez medzipristátia napríklad zo západného pobrežia USA do európskych miest. Z technického hľadiska sú na novom Boeingu najzaujímavejšie jeho dva motory. Ide o najvýkonnejšiu verziu motora typu GE90, ktorého výrobcom je americká firma General Electric Aircraft Engines. Táto verzia s označením GE90-115B bola vyvinutá podľa špecifikácií firmy Boeing a jej nominálny ťah je 513 kN. Motor je skutočne poriadne "hebedo" - jeho priemer je 342 cm, celková dĺžka je 729 cm. Počas záverečného certifikačného testovania, ktoré vyžaduje americký Federálny úrad pre letectvo (FAA), sa tomuto motoru podaril takpovediac parádny kúsok - namerali mu maximálny ťah 569 kN. Ide o rekordnú hodnotu, ktorou tento motor prekonal svoj doterajší maximálny ťah 547 kN, ktorý bol doteraz uvedený v Guinnessovej knihe rekordov. Rekordný ťah 569 kN bol dosiahnutý počas intenzívneho, približne 60 hodín trvajúceho skúšobného chodu, počas ktorého bežal motor za podmienok "troch červených čiarok" - otáčky dúchadla, otáčky vysokotlakovej turbíny a teplota výfukových plynov boli na maximálnych hodnotách, ktoré zvyknú byť na prístrojoch označené červenými čiarkami. Možno by bolo dobré vysvetliť, čo vlastne údaj o ťahu motora znamená. V podstate nejde o nič iné, než o ťažnú silu, ktorou motor lietadlo "ťahá". Podľa medzinárodnej a aj u nás platnej normy ISO je jednotkou sily jeden newton (symbol pre newton je N), tisícnásobne väčšou jednotkou je kilonewton kN). 6e si neviete predstaviť, asi aká sila je 1 N či 1 kN? Tu pomôže návrat ku kedysi používanej jednotke kilopond, čo je - povedané veľmi jednoducho - sila, ktorou na podložku tlačí závažie hmotnosti 1 kg. No a ten kilopond sa rovná 9,81 N. Podľa tohto prepočtu bol rekordný ťah motora GE90-115B neuveriteľných 58 000 kp, čo je vlastne sila, ktorou by na svoj záves pôsobilo závažie hmotnosti 58 ton. Lietadlo B777-300ER je teda svojimi motormi poháňané tak, ako keby ho - obrazne povedané - ťahali dve laná, na ktorých by kdesi vpredu viseli závažia hmotnosti po 58 ton. Motory spomenutého typu budú slúžiť aj na pohon verzie 777-300LR (long range, čiže dlhý dolet), ktorá bude schopná dopraviť 250 cestujúcich na vzdialenosť až 16 330 kilometrov. Na doplnenie možno uviesť, že prvý prototyp lietadla Boeing 777 vykonal svoj prvý let 12. júna 1994, prvý komerčný let vykonalo lietadlo tohto typu 15. februára 1996. Typ 777 bol prvým dopravným lietadlom, ktoré bolo navrhnuté výlučne pomocou počítačov, bez nakreslenia jediného "papierového" výkresu. Lietadlo pozostáva z približne troch miliónov častí, ktoré dodáva 900 firiem. Žiadne iné dopravné lietadlo nebolo pred uvedením na pravidelné linky podrobené takým rozsiahlym letovým skúškam, ako práve typ 777. Testovacieho programu sa zúčastnilo deväť lietadiel, ktoré absolvovali 4 900 skúšobných letov v celkovom trvaní viac než 7 000 hodín. V apríli 1997 ustanovilo jedno lietadlo B777 rekord v svojej triede, keď bez medzipristátia absolvovalo let dĺžky 20 044 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

No a teraz by ste si mohli zatipovať, či by ste so svojím autom stačili mohutnému Boeingu, ktorý sa začína rozbiehať na štartovacej dráhe. No, potrebovali by ste na to poriadne výkonné auto. Ľahko naložený Boeing 777 totiž akceleruje z 0 na rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) za menej než šesť sekúnd...

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 094
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 118
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 842
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 160
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 945
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu