777-300, ktorej doplnkové označenie ER znamená extended range, čiže predĺžený dolet. Lietadlo má rozpätie krídiel 64,8 metra, čo je o 3,96 m viac ako je rozpätie základnej verzie -300. Dĺžka lietadla je neuveriteľných 73,8 metra, jeho výška po hornú hrany smerovky je 18,44 m (približne ako šesťpodlažný dom). Maximálna vzletová hmotnosť je 340 ton, maximálny dolet lietadla je 13 400 kilometrov - to umožňuje vykonávať lety bez medzipristátia napríklad zo západného pobrežia USA do európskych miest. Z technického hľadiska sú na novom Boeingu najzaujímavejšie jeho dva motory. Ide o najvýkonnejšiu verziu motora typu GE90, ktorého výrobcom je americká firma General Electric Aircraft Engines. Táto verzia s označením GE90-115B bola vyvinutá podľa špecifikácií firmy Boeing a jej nominálny ťah je 513 kN. Motor je skutočne poriadne "hebedo" - jeho priemer je 342 cm, celková dĺžka je 729 cm. Počas záverečného certifikačného testovania, ktoré vyžaduje americký Federálny úrad pre letectvo (FAA), sa tomuto motoru podaril takpovediac parádny kúsok - namerali mu maximálny ťah 569 kN. Ide o rekordnú hodnotu, ktorou tento motor prekonal svoj doterajší maximálny ťah 547 kN, ktorý bol doteraz uvedený v Guinnessovej knihe rekordov. Rekordný ťah 569 kN bol dosiahnutý počas intenzívneho, približne 60 hodín trvajúceho skúšobného chodu, počas ktorého bežal motor za podmienok "troch červených čiarok" - otáčky dúchadla, otáčky vysokotlakovej turbíny a teplota výfukových plynov boli na maximálnych hodnotách, ktoré zvyknú byť na prístrojoch označené červenými čiarkami. Možno by bolo dobré vysvetliť, čo vlastne údaj o ťahu motora znamená. V podstate nejde o nič iné, než o ťažnú silu, ktorou motor lietadlo "ťahá". Podľa medzinárodnej a aj u nás platnej normy ISO je jednotkou sily jeden newton (symbol pre newton je N), tisícnásobne väčšou jednotkou je kilonewton kN). 6e si neviete predstaviť, asi aká sila je 1 N či 1 kN? Tu pomôže návrat ku kedysi používanej jednotke kilopond, čo je - povedané veľmi jednoducho - sila, ktorou na podložku tlačí závažie hmotnosti 1 kg. No a ten kilopond sa rovná 9,81 N. Podľa tohto prepočtu bol rekordný ťah motora GE90-115B neuveriteľných 58 000 kp, čo je vlastne sila, ktorou by na svoj záves pôsobilo závažie hmotnosti 58 ton. Lietadlo B777-300ER je teda svojimi motormi poháňané tak, ako keby ho - obrazne povedané - ťahali dve laná, na ktorých by kdesi vpredu viseli závažia hmotnosti po 58 ton. Motory spomenutého typu budú slúžiť aj na pohon verzie 777-300LR (long range, čiže dlhý dolet), ktorá bude schopná dopraviť 250 cestujúcich na vzdialenosť až 16 330 kilometrov. Na doplnenie možno uviesť, že prvý prototyp lietadla Boeing 777 vykonal svoj prvý let 12. júna 1994, prvý komerčný let vykonalo lietadlo tohto typu 15. februára 1996. Typ 777 bol prvým dopravným lietadlom, ktoré bolo navrhnuté výlučne pomocou počítačov, bez nakreslenia jediného "papierového" výkresu. Lietadlo pozostáva z približne troch miliónov častí, ktoré dodáva 900 firiem. Žiadne iné dopravné lietadlo nebolo pred uvedením na pravidelné linky podrobené takým rozsiahlym letovým skúškam, ako práve typ 777. Testovacieho programu sa zúčastnilo deväť lietadiel, ktoré absolvovali 4 900 skúšobných letov v celkovom trvaní viac než 7 000 hodín. V apríli 1997 ustanovilo jedno lietadlo B777 rekord v svojej triede, keď bez medzipristátia absolvovalo let dĺžky 20 044 kilometrov.
No a teraz by ste si mohli zatipovať, či by ste so svojím autom stačili mohutnému Boeingu, ktorý sa začína rozbiehať na štartovacej dráhe. No, potrebovali by ste na to poriadne výkonné auto. Ľahko naložený Boeing 777 totiž akceleruje z 0 na rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) za menej než šesť sekúnd...
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.