Malév zaradí na svoje linky do konca roka 2005. Pôjde pritom o modely 737-700, 737-800 a 737-600, ktoré patria do najnovšej generácie rodiny Boeingov 737. Dvojmotorové sedemstotridsaťsedmičky sú najpopulárnejšími prúdovými dopravnými lietadlami na svete - firma Boeing dodala leteckým spoločnostiam na celom svete už okolo 5 000 týchto lietadiel (z nich jedno, patriace Českým aerolíniám, nesie meno Košice). V porovnaní s prvou generáciou Boeingov 737 (modely -300, -400 a -500) sa nová generácia týchto lietadiel vyznačuje väčšími krídlami, dlhším doletom a vyššou rýchlosťou. Rozpätie krídiel sa zväčšilo približne o 5 metrov, čím celková plocha krídiel vzrástla o 25 % (na 125 m2). Zväčšenie krídiel umožnilo zväčšiť palivové nádrže, ktoré teraz pojmú až 26 136 litrov paliva. Väčšia zásoba paliva umožnila zvýšiť dolet lietadla až na približne 6 000 kilometrov. Moderný profil krídla s veľmi dobrými aerodynamickými vlastnosťami umožnil zvýšiť cestovnú rýchlosť z 0,745M (M je rýchlosť zvuku) na 0,785M, čo je okolo 850 km/h. Boeingy 737 novej generácie môžu lietať vo výške až 12 500 metrov (letová hladina 410), čo je o 1 200 metrov vyššie, než doterajšie modely - na preplnenom európskom leteckom nebi je možnosť lietať vo väčších výškach nezanedbateľnou výhodou. Do novej generácie radu 737 patria štyri modely, odlišujúce sa najmä dĺžkou trupu a teda aj kapacitou kabíny. Najmenší člen tejto rodiny nesie označenie 737-600 a je určený na prepravu 110 až 132 cestujúcich. Prvé lietadlo tohto typu bolo dodané v treťom štvrťroku 1998 škandinávskej leteckej spoločnosti SAS. Model 737-700 je určený na dopravu 126 až 149 cestujúcich a ako prvá ho začala používať americká spoločnosť Southwest Airlines v decembri 1997. Na jar 1998 sa nemecká spoločnosť Hapag-Lloyd stala prvým dopravcom, ktorý začal používať verziu 737-800 s kapacitou 162 až 189 cestujúcich. Najdlhší model 737-900 sa začal dodávať v máji 2001 a v jeho kabíne možno prepravovať 177 až 189 cestujúcich.
Boeing 737-700, ktorý nedávno začal lietať na linkách spoločnosti Malév, má rozpätie krídiel 34,3 m, je dlhý 33,6 m a vysoký 12,5 m. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory CFM56-7, z ktorých každý má ťah 108 kN, čo je približne o 10 % viac, než je ťah motorov, poháňajúcich staršie verzie B737. Nové motory majú navyše nižšiu spotrebu, nižšie náklady na údržbu a vyvíjajú nižší hluk. V štandardnom usporiadaní má kabína dve triedy - v obchodnej triede je v každom rade päť sedadiel, v turistickej triede je vedľa seba šesť sedadiel. Konfiguráciu kabíny však možno veľmi rýchlo zmeniť, pretože výmena jedného radu sedadiel (z päťmiestneho na šesťmiestny alebo naopak) trvá vraj len jednu minútu. S novými Boeingami bude Malév lietať do destinácií v Európe, severnej Afrike a na Blízkom Východe. Možno spomenúť, že Malév používa výhradne lietadlá z produkcie americkej firmy Boeing - doteraz tvorili jeho flotilu dve lietadlá B767 (používané najmä na linkách do USA) a 15 lietadiel typu 737-300, 737-400 a 737-500. Všetkých 18 nových Boeingov 737 získa Malév prenájmom od špecializovanej lízingovej firmy ILFC. Malév má podľa slov jeho riaditeľa Józsefa Váradiho ambície mať najmodernejšiu flotilu dopravných lietadiel zo všetkých spoločností v strednej Európe.
Mimochodom, rozšírenie svojej flotily chystajú aj České aerolínie. Tie by vraj mali k dvom Airbusom A310, používaným na diaľkových linkách, zaradiť už na jar tretie lietadlo tohto typu, ktoré by umožnilo rozšíriť počet spojov z Prahy do New Yorku.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.