len čo začnú trochu vnímať obraz. Oveľa skôr, než sa naučia čítať a písať.
Kým dospelý často sleduje televízny program iba okrajovo - popri inej činnosti - dieťa si ho naozaj "odsedí". Mnohým rodičom takýto spôsob využívania voľného času dieťaťa vyhovuje. Vtedy je "dobré" a nemusia mu venovať pozornosť. Z psychologického hľadiska však takáto pasivita v činnosti a nevýberová konzumácia programov môže spôsobovať problémy vo formovaní a vývine detskej osobnosti. Súvisí to aj s obsahovou náplňou programov, ktorý by deti mali alebo nemali pozerať.
Nemali by sme zabúdať, že pre deti je televízny program - hra, film a podobne, až príliš skutočný. Často nevedia, že na konci všetko dobre dopadne a hlboko prežívajú celý dej. Deti veľmi prežívajú situácie, keď postave, ktorú si obľúbili a s ktorou sa často stotožňujú, hrozí nebezpečenstvo. Majú veľkú predstavivosť a priam cítia bolesť, keď napr. ich miláčik pes Lassie stúpi na medvediu pascu...
Veľmi nevhodné sú pre deti nižšieho veku horory alebo tzv. akčné filmy plné brutality. Po takomto filme v nich dlho prežíva strach z tmy, strašidelných tieňov a pod. Dieťa nedokáže ako dospelý riešiť rozpory medzi hodnotami vo filme a hodnotami, ktoré si žiada každodenný život. Často sa snaží prenášať hodnoty z filmov do života a výsledkom môže byť, že sa dostane do rozporu so zákonom.
Niektorým rodičom takmer nezáleží na tom, ako dlho ich deti vysedávajú pri televízore a na čo sa pozerajú. Iní im zakazujú iba programy pre dospelých. Nájdu sa aj rodičia, ktorí až priveľmi úzkostlivo sledujú programovú ponuku a dieťaťu dovoľujú pozerať iba detské programy. Je to na škodu, lebo je veľa relácií, ktorým deti síce ešte nemôžu dokonale rozumieť, ale dávajú im možnosť orientácie, motivujú poznávaciu činnosť. Sú to rôzne prírodopisné seriály, populárno-vedecké filmy a tiež rôzne súťažno-zábavné programy. Tie možno sledovať spolu s deťmi a podrobnejšie im vysvetľovať javy a udalosti, ktoré sú dospelým jasné, a preto ich ani obraz ani komentár bližšie nevysvetľuje. Niekedy dieťa nestačí porozumieť ani veľmi rýchlym obrazovým sekvenciám, preto je preň takéto spolusedenie a vysvetľovanie veľmi dôležité.
Načrtnutý problém je však oveľa širší. Súvisí napríklad s kvalitou televíznej tvorby, čo sa najvýraznejšie prejavuje práve v programoch pre deti. Jedno je isté - nie všetko, čo magická skrinka ponúka na svojej lákavo rozžiarenej obrazovke je vhodné pre oči, uši a vnemy našich detí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.