Korzár logo Korzár

Koľaje - podstata modelovej železnice

Koľaje nášho modelového koľajiska by mali byť pevné, najlepšie trvalo primontované k základnej doske. Ak nemáme dostatočné skúsenosti, pracujeme s

koľajivom iba jedného typu (výrobcu). Vyhneme sa tým mnohým problémom, pretože každé koľajivo má svoju základnú geometriu, napr. rôzne polomery oblúkov a ich delenie, rôzne dĺžky vyrovnávacích koľají pre zložitejšie zostavy, pričom takou zostavou je aj zdvojkoľajená trať pomocou dvoch výhybiek. Uvedené informácie patria len k záklaným údajom o koľajach, ktoré majú byť známe každému železničného modelárovi. Celkovo je problematika oveľa obsiahlejšia.

Dôležitou skutočnosťou je, že práve v rozhodujúcich detailoch, akými je spôsob spájania koľají a základných rozmerov výšky koľajnice a pražcových podloží, má takmer každý výrobca iné riešenie. Pre začiatok je vhodné postupovať podľa rôznych už vypracovaných koľajových plánov, ktorými zväčša disponujú skúsení železniční modelári, ale dajú sa získať aj iným spôsobom (burzy, obchody). Plániky, zostavené podľa modelovej veľkosti, zvyknú obsahovať presný zoznam použitých koľají a presné vyznačenie ich polohy v koľajisku. Koľaje sa nesmú v nijakom prípade klásť na koberec alebo podobnú textilnú podložku. Všadeprítomné vlasy totiž dokážu zničiť aj ten najdrahší a najlepšie vyhotovený model. Asi nikto si nepraje, aby niekedy musel odstraňovať vlas, nakrútený na ložisko alebo hriadeľ motora. Čistota na koľajisku je prvoradým predpokladom dlhej a spoľahlivej funkčnej schopnosti modelu.

Koľaje je potrebné spájať a rozpájať tlakom alebo ťahom v smere osi koľají v mieste spoja, teda nie šikmo alebo pomocou vzájomného natáčania alebo kývania. Iba tak si uchováme na dlhý čas pevnosť a pružnosť spájacích prvkov, nevyhnutnú pre mechanickú stabilitu a elektrickú spoľahlivosť. Dôsledkami nesprávneho spájania a rozpájania koľají je nepokojný chod vozidiel, vykoľajovanie, strata elektrickej vodivosti v mieste spojenia, čo následne zapríčiní zastavenie alebo nepravidelný chod vozidla. Položená koľaj má byť priama alebo musí mať plynulý oblúk, čelá koľají majú na seba dokonale doliehať a osi koľají v mieste spojenia sa nesmú lámať.

Na záver ešte jedna dobrá rada. Mnohí modelári si totiž pri nedostatku miesta pomáhajú pri stavaní oblúkov násilným stlačením oblúka na menší priemer, napríklad vynechaním jedného koľajového segmentu oblúka. To je veľká chyba, ktorej môžeme predísť tým, že oblúky budeme vždy zostavovať z predpísaného počtu segmentov. V opačnom prípade vzniknú v koľaji zlomy, ktoré zapríčiňujú všetky poruchy uvedené vyššie, nehovoriac o tom, že pri najmenších vyrábaných polomeroch cez takýto zlom neprejdú dlhšie lokomotívy, pretože polomer je v tomto mieste omnoho menší.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 752
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 506
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 443
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 630
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 525
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 468
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 266
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
  1. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  2. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  3. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  4. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  5. Marek Tocimák: Prelomenie
  6. Michal Ježek: Nedeľný príhovor súdruha Blahu
  7. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  8. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 197
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 873
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 530
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 149
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 143
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 768
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 501
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  2. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  3. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  4. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  5. Marek Tocimák: Prelomenie
  6. Michal Ježek: Nedeľný príhovor súdruha Blahu
  7. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  8. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 197
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 873
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 530
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 149
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 143
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 768
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 501
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

VÝSLEDKY VOLIEB 2024
SkryťZatvoriť reklamu