Korzár logo Korzár

Vlani sa na celom svete vyrobilo 58 miliónov áut

Jedným z indikátorov ekonomickej situácie jednotlivých krajín a kúpyschopnosti ich obyvateľstva je dopyt po nových osobných automobiloch. Poklesu či

nárastu dopytu sa musí pružne prispôsobovať aj výroba, pretože výrobcovia neradi vyrábajú takpovediac na sklad. Štatistiky výroby motorových vozidiel za vlaňajší rok ukazujú, že v niektorých regiónoch sveta produkcia stagnuje či dokonca klesá, v iných naďalej rastie. Zatiaľ čo Európa zaznamenala mierny pokles výroby áut, americký kontinent zaznamenanal mierny a ázijský dokonca výrazný nárast výroby. Pozrime sa ale na konkrétne čísla. Na celom svete sa vlani vyrobilo 57 961 495 motorových vozidiel, čo je nárast o 4,4 % v porovnaní s rokom 2001. Z uvedeného počtu bolo 49 530 951 osobných automobilov (medzi tie sa v Amerike rátajú aj ľahké úžitkové vozidlá, najmä pikapy), zvyšok tvorili úžitkové automobily (teda nákladné automobily, autobusy a špeciálne vozidlá). V krajinách Európskej únie bolo vlani vyrobených 14 788 330 osobných vozidiel, čo je o jedno percento menej ako predvlani. Nemecko, ktoré je najväčším európskym výrobcom automobilov, vyrobilo vlani 5,12 mil. osobných áut, čo je o 3,4 % menej ako v roku 2001. Naproti tomu vo Francúzsku, ktoré je európskou dvojkou, stúpla výroba o 3,2 %, a to na 3,28 mil. áut. Tretie Španielsko zaznamenalo počtom2,27 mil. vyrobených áut nárast o 2,5 %, zatiaľ čo štvrté Spojené kráľovstvo dokázalo zvýšiť produkciu o 9,1 % a vyrobilo vlani 1,63 mil. áut. V problémoch sa zmietajúci koncern Fiat má na svedomí pokles automobilovej produkcie v Taliansku o plných 11,5 %, a to na len 1,13 mil. vozidiel. Slabý výkon ekonomiky krajín EÚ viedol vlani k zníženiu dopytu po úžitkových vozidlách, čo viedlo k poklesu ich výroby o 6,7 %, na 2,1 mil. kusov. Vo východoeurópskych (teda bývalých socialistických) krajinách sa vlani vyrobilo 2 273 017 osobných áut, čo je nepatrný nárast (o 0,2 %) v porovnaní s rokom 2001, V Poľsku klesla vlani výroba o 20 %, v Česku o 3,4 % (na 441 312 vozidiel). Podľa štatistiky, ktorú zverejnilo nemceké Združenie automobilového priemyslu, sa vlani na Slovensku vyrobilo 202 519 osobných áut (v závode Volkswagen Bratislava), zatiaľ čo predvlani to bolo len 88 733 áut. To predstavuje medziročný nárast výroby o rekordných 128,2 % - žiadna iná krajina na svete sa nemôže pochváliť takým zvýšením výroby osobných áut v priebehu jediného roka (ešteže tu ten Volkswagen máme...). Zaujímavé je, že aj výroba úžitkových vozidiel vzrástla vlani vo východoeurópskom regióne o rovnaké percento (0,2) ako výroba osobných áut. Celkovo bolo vlani v Európe vyrobených 17 061 347 osobných a 2 420 960 úžitkových vozidiel. Najväčším výrobcom osobných automobilov na svete sú i naďalej Spojené štáty - americké automobilky vyrobili vlani 12 016 660 áut, čo je nárast o 7,6 % v porovnaní s rokom 2001. Analytici však upozorňujú, že toto zvýšenie výroby neznamená aj zvýšený dopyt, pretože desaťtisíce vlani vyrobených áut stále odpočívajú na parkoviskách predajcov a čakajú na kupujúcich. V Kanade vlani vyrobili 2,6 mil. áut (nárast o 3,8 %), v Mexiku 1,75 mil. áut (pokles o 3,1 %). Zaujímavé je, že v USA bolo vlani vyrobených len 258 257 úžitkových automobilov, čo je podstatne menej ako napríklad v Nemecku, Francúzsku či Taliansku. Najväčším juhoamerickým výrobcom motorových vozidiel je Brazília, ktorá vlani vyrobila 1,55 osobných áut. Regiónom, ktorý vlani zaznamenal pomerne výrazný nárast výroby motorových vozidiel, je Ázia. Najväčším ázijským výrobcom automobilov a tradičnou svetovou dvojkou je Japonsko, na území ktorého sa vlani vyrobilo 8 618 728 osobných áut, čo predstavuje medziročný nárast o 6,2 %. K oveľa výraznejšiemu nárastu výroby osobných áut však vlani došlo v Číne, teda v krajine, v ktorej ani nie tak dávno bolo súkromné vlastníctvo áut nemysliteľné. V Číne vlani po prvý raz výroba osobných automobilov prekročila hranicu jedného milióna kusov, čo predstavuje nárast o plných 55 % v porovnaní s rokom 2001. Málokto vie, že Čína je najväčším svetovým producentom úžitkových vozidiel - vlani sa ich tam vyrobilo 2,16 mil. kusov, čo je o 32 % viac

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Možno ešte dodať, že celkový počet osobných automobilov, jazdiacich na cestách celého sveta, sa odhaduje na 565 miliónov - z toho približne 44 % jazdí v Európe.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 741
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 916
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 352
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 839
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 806
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 454
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 902
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 536
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 160
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 888
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 972
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 285
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 902
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 536
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 160
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 888
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 972
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 285
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu