možnosť vyskúšať si ho na krátkej trase v okolí Košíc. Pretože sme novú á-osmičku na tejto strane už podrobne predstavili, zopakujeme len niektoré základné informácie. Podobne ako v januári 1994 predstavené Audi A8 prvej generácie má aj nový model hliníkovú karosériu, ktorej základom je tuhý priestorový rám. Táto nosná časť karosérie má hmotnosť len 215 kg, takže Audi A8 patrí medzi najľahšie vozidlá v kategórii luxusných limuzín. K najdôležitejším technickým inováciám nového Audi patrí jeho pružiaci systém, tvorený vzduchovými pružinami a tlmičmi s variabilnou charakteristikou tlmenia. Vodič môže podľa stavu vozovky alebo osobných preferencií zvoliť jednu z troch charakteristík tlmenia (Automatic, Dynamic a Comfort). Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 944 mm a je dlhé 5 051 mm, široké 1 894 mm a vysoké 1 444 mm. Na pohon vozidla sú zatiaľ k dispozícii dva vidlicové osemvalcové motory. Slabší z nich má zdvihový objem 3,7 litra a jeho najvyšší výkon je 206 kW pri 6 000 ot/min. Výkonnejší 4,2-litrový motor vyvíja výkon 246 kW pri 6 500 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 430 Nm. Maximálna rýchlosť oboch verzií je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Šesťstupňová automatická prevodovka umožňuje aj ručné sekvenčné radenie, a to buď pákou na strednom tuneli alebo dvomi páčkami za volantom. Do bezpečnostného výstroja vozidla patrí celkovo osem nafukovacích vankúšov a aktívne opierky hlavy na predných sedadlách. Nebudeme tu spomínať, čím všetkým je nové Audi vystrojené - auto má všetko to, čo majú mať luxusné vozidlá a čo prispieva k pohodlnej, bezproblémovej a bezpečnej jazde. Medzi zaujímavé prvky príplatkovej výbavy patrí tempomat s radarovým systémom na automatické dodržiavanie bezpečného odstupu od vpredu idúceho vozidla.
Krátka skúšobná jazda s novým Audi A8 patrila k tým príjemným - ba až veľmi príjemným - motoristickým zážitkom. Vzduchové pruženie nám aspoň na chvíľu umožnilo "zabudnúť", že naše cesty sú také, aké sú. K príjemnej jazde prispievalo mimoriadne ticho v interiéri - len pri prudkom stlačení pedálu akcelerátora dával motor miernym "bručaním" najavo, že plní vodičovu požiadavku na zvýšenie výkonu. Pre ľudí, citlivých na prievan, je skutočným požehnaním temer absolútne bezprievanovo fungujúca klimatizačná sústava. Trochu sme sa "pohrali" aj s centrálnym otočným ovládačom na strednom tuneli, ktorým sa volia parametre funkcie jednotlivých systémov vozidla (príspušné údaje sa zobrazujú na centrálnom farebnom displeji, ktorý slúži aj ako monitor navigačného systému). O práci s týmto ovládačom platí to známe - keď to človek vie, je to hračka.
O kvalitách nového Audi A8 svedčí aj to, že v ankete Najlepšie autá 2003, ktorú zorganizoval nemecký motoristický časopis Auto motor und sport a ktorej sa zúčastnilo temer 110 000 čitateľov, získalo toto auto prvenstvo v luxusnej triede, a to pred Mercedesom S a BMW radu 7. Možno ešte doplniť, že na blížiacom sa ženevskom autosalóne predstaví Audi predĺženú verziu A8L, ktorej rázvor je o 13 cm väčší ako rázvor normálnej verzie a ktorá môže byť vzadu vystrojená dvomi samostatnými sedadlami. Novinkou je aj rozšírenie sortimentu pohonných jednotiek o štvorlitrový turbodieselový motor výkonu 202 kW.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.