Autosalón slávnostne otvoril 6. marca švajčiarsky prezident, ale už dva dni predtým bol autosalón prístupný pre novinárov. Ženevský autosalón je výnimočný tým, že sa koná na neutrálnej pôde a to neutrálnej nie len z politického hľadiska (Švajčiarsko si stýále zachováva renomé neutrálnej krajiny), ale aj takpovediac z automobilového hľadiska, pretože Švajčiarsko nemá žiadneho významnejšieho výrobcu automobilov (firmy Sbarro a Rinspeed sú vlastne len dizajnérskymi a inžinierskymi firmami). Švajčiari si teda nemôžu kúpiť "domáce auto, takže všetky svetové automobilky majú na náročnom švajčiarskom trhu rovnaké šance. Mimochodom, aj inak veľmi bohaté Švajčiarsko prežíva v súčasnosti určitú recesiu, čo sa prejavilo aj na poklese predaja nových automobilov, ktorých sa vlani predalo len 295 109, čo je o 6,9 % menej ako v roku 2001. Pozoruhodné pritom je, že pokles zaznamenal dovoz zo všetkých krajín s výnimkou dvoch dovoz áut, vyrobených v Južnej Kórei, stúpol vlani o 16,4 %, dovoz českých áut (teda škodoviek) stúpol o 12,1 %. O tom, že tých najbohatších Švajčiarov sa nejaká tá hospodárska recesia vôbec netýka, svedčí ale fakt, že predaj drahých športových vozidiel Maserati stúpol vlani o 71 % a predaj vozidiel Porsche o 9,2 %.
Ústredným sloganom tohtoročného autosalónu je heslo "svet automobilov, automobily sveta, čo má evokovať univerzalitu celosvetovej prehliadky automobilov v Ženeve. Na novinky, predstavené na jarnom ženevskom autosalóne (i keď tohto roku by sme skôr mohli hovoriť o zimnom autosalóne), sa každoročne príde pozrieť okolo 700 000 návštevníkov, z toho približne 44 % pricestuje z asi stovky zahraničných krajín. Je to skutočne úctyhodný počet, najmä keď si uvedomíme, že samotné mesto Ženeva nemá ani 200 000 obyvateľov (v celej ženevskej aglomerácii žije však asi pol milióna ľudí). Tohto roku sa autosalón po prvý raz konal na rozšírenej výstavnej ploche 110 000 m2, keď bol doterajší areál rozšírený o novú halu s plochou 21 000 m2, ktorá bola nákladom 157 miliónov švajčiarskych frankov postavená (za tri roky) priamo nad príjazdovou diaľnicou. Možno ešte spomenúť, že na rozdiel od auosalónov vo Frankfurte, Paríži a Turíne, ktoré sa konajú s dvojročnou periodicitou, je autosalón v Ženeve jedinou väčšou európskou prehliadkou automobilov, ktorá sa koná každý rok. Podľa oficiálnych tlačových materiálov má v Ženeve svetovú premiéru približne 50 nových automobilov, pričom v mnohých prípadoch ide len o nové verzie už existujúcich modelov. Počas dvoch tlačových dní sa na autosalóne konalo okolo 50 tlačových konferencií jednotlivých vystavovateľov v priemere každú štvrťhodinu jedna. Novinári teda museli starostlivo zvažovať, kedy ktorý stánok navštíviť, pretože niektoré novinky boli skutočne odhalené až na tlačovej konferencii a aj tlačové materiály boli k dispozícii až po nej. Dva dni a kilometre chodenia po jednotlivých halách skutočne len tak-tak stačili na to, aby sa mi podarilo získať tlačové informácie prakticky od všetkých vystavujúcich automobiliek (nie však už od vystavovateľov príslušenstva, ktorí mali vyhradenú jednu halu). Našťastie mnohé firmy už poskytujú informácie výhradne na cedéčku, takže každý rok vláčim zo Ženevy menej a menej "kíl papierových tlačových správ. Veľká väčšina noviniek, ktoré mali v Ženeve premiéru, bola už predstavená vo virtuálnom svete internetu, lenže jedno je vidieť obrázok nového modelu na monitore počítača a druhé je možnosť vidieť ho v skutočnosti, posedieť si v ňom a "ohmatať jeho detaily. Mnohé v Ženeve vystavované novinky sme na tejto strane už predstavili, takže sa teraz sa sústredime na ďalšie, ešte na motostrane nepredstavené novinky.
Taliansky koncern Fiat predstavuje v Ženeve dve novinky, ktoré boli až do otvorenia autosalónu známe len pod číselným kódovým označením a ktoré by mali tejto firme výraznou mierou pomôcť dostať sa zo súčasných problémov. Prvou z nich je prvý kompaktný minivan firmy Fiat, známy doteraz ako projekt 350 a v Ženeve predstavený už pod jednoduchým názvom Idea. Tento minivan alebo, ak chcete, viacúčelové vozidlo (MPV) patrí do rovnakej triedy ako Punto a je postavený na podvozku s rázvorom 2 510 mm. Fiat Idea je dlhý niečo menej ako štyri metre, široký 170 cm a vysoký 166 cm. Toto vozidlo, ktoré by sa na trh malo dostať koncom tohto roka, môže byť vystrojené až šiestimi nafukovacími vankúšmi a vyznačuje sa variabilným vnútorným priestorom. Na pohon nového Fiatu budú zatiaľ slúžiť dva motory 1,4- litrový a 1,3-litrový, obidva štvorvalce so 16 ventilmi. Neskôr bude sortiment motorov rozšírený o 1,2-litrový 16-ventilový motor a 1,9-litrovú turbodieselovú jednotku. Snáď ešte významnejšou novinkou ako Idea je nový malý kompaktný automobil, donedávna známy len ako projekt 169 a v Ženeve odhalený ako Gingo. Toto vozidlo patrí do segmentu, v ktorom bola automobilka Fiat takpovediac vždy doma spomeňme len aj u nás dobre známe modely 600, 500, 126, Panda, Cinquecento a Seicento. Nové Gingo nahradí model Seicento i už "fúzatú Pandu (tá mala premiéru v roku 1980 práve v Ženeve) a bude sa vyrábať v Poľsku. Dĺžkou 3 540 mm je Gingo o 200 mm dlhšie ako Seicento. Šírka novej malej fiatky je 158 cmm, jej výška je 153 cm, batožinový priestor má objem skromných 200 litrov. Karosériu nového Ginga navrhlo renomované štúdio Bertone, interiér je dielom inštitútu I.DE.A. Fiat Gingo sa zatiaľ bude vyrábať v päťdverovej verzii, neskôr pribudne trojdverová verzia a verzia s pohonom všetkých kolies. Pre toto nové malé vozidlo budú spočiaktu k dispozícii tri pohonné jednotky, pokrývajúce výkonový rozsah od 40 kW do 51 kW. Firma Fiat dúfa a verí, že výroba tohto vozidla postupne narastie až na 500 000 kusov ročne. Do koncernu Fiat patriaca firma Lancia sa v Ženeve prezentuje novým malým luxusným mestským vozidlom, ktoré je pomenované podľa 20. písmena gréckej abecedy Ypsilon. Toto vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 390 mm a je dlhé len 3 760 mm. Lancia Ypsilon môže byť vystrojená robotizovanou prevodovkou Dualmode, dvojzónovou klimatizačnou sústavou, snímačom dažďa, automaticky sa rozsvecujúcimi svetlometmi, ultrazvukovou parkovacou pomôckou i navigačným systémom. Keď sme už u talianskych firiem, možno spomenúť novinku firmy Lamborghini (tá ale už patrí, podobne ako firmy Bugatti či Bentley, do koncernu Volkswagen) "malý športový automobil Gallardo. Gallardo vyzerá tak trochu ako zmenšenina Murcielaga a na jeho pohon slúži päťlitrový vidlicový desaťvalec výkonu 368 kW. Pohonom všetkých štyroch kolies a šesťstupňovou prevodovkou vystrojené gallardo zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť vyše 300 km/h. Odrazom stále rastúcej popularity kabrioletov na automobilovom trhu bola ženevská premiéra niekoľkých nových otvorených vozidiel z nich sme už na tejto strane predstavili Opel Speedster Turbo i Mercedes CLK. Švédska firma Saab si zvolila Ženevu za miesto svetovej premiéry svojho kabrioletu radu 9-3. Toto vozidlo je poháňané vpredu naprieč uloženým prepĺňaným dvojlitrovým švorvalcom, ktorý sa dodáva v dvoch výkonových verziách (129 kW a 155 kW). S výkonnejším motorom dosiahne tento kabriolet maximálnu rýchlosť 230 km/h. K bezpečnsotným prvkom nového kabrioletu patria do predných sedadiel integrované bezpečnostné pásy, štyri airbagy, aktívne opierky hlavy a vysúvateľné ochranné oblúky za zadnými sedadlami. Saab 9-3 kabriolet sa bude vyrábať v rakúskej firme Magna Steyr a na trh sa dostane koncom leta. Na stánku francúzskej frmy Renault pútalo pozornosť kupé- kabriolet, odvodené od limuzíny Mégane. Toto vozidlo je vraj prvým sériovo vyrábaným autom na svete, ktoré je vysrojené sklápacou tuhou strieškou zo skla (ide o špeciálne 4 mm hrubé sklo Vénus 35). Elektrohydraulický mechanizmus premení uzavreté kupé na kab
Ďalšie sériové novinky (najmä ázijských výrobcov) i koncepčné automobily a štúdie (najmä diela talianskych dizajnérov) predstavíme postupne na tejto strane. Napokon, do nedele večer máte ešte šancu všetky na tohtoročnom ženevskom autosalóne vystavované novinky vidieť na vlastné oči autom je to do Ženevy z Košíc len takých 1 600 kilometrov..
Autor: Ženeva
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.