Korzár logo Korzár

Čo je častou príčinou leteckých katastrof

Napriek mnohým obavám patrí letecká doprava k najbezpečnejším na svete. Podľa údajov Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) pripadá na

prekonanú vzdialenosť menej nehôd, ako pri železničnej a autobusovej doprave. Ak porovnáme počet obetí, výsledok je alarmujúci. V roku 1984 pri leteckých katastrofách zahynulo približne 200 ľudí, v tom istom roku na cestách okolo 10-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa celosvetovej štatistiky bolo v civilnej doprave najviac leteckých nešťastí v roku 1985. Dodnes ostáva záhadou, čo mohlo byť príčinou, že jedna katastrofa prichádzala za druhou. Pokúsime sa popísať následky viacerých od seba nezávislých katastróf, či medzi nimi niekde nenájdeme súvislosť.

SkryťVypnúť reklamu

Po niekoľkominútovom lete asi 200 kilometrov od pobrežia Írska zmizol 23. júla 1984 z radaru Boeing 747 spoločnosti Air India. Na morskom dne sa podarilo nájsť čiernu skrinku, ktorá veľa o katastrofe neprezradila. Došlo k náhlemu výpadku elektrickej energie a tým záznam skončil. Údajne sa na palubu dostala výbušnina, ktorá lietadlo zničila. Neprežil nikto z 329 ľudí na palube.

Na pristávacej dráhe v Dallase sa 2. septembra toho istého roku roztrieštil obrovský trojmotorový Lockheed L-1011. Zobral si so sebou antény navádzacieho systému, automobil a jednu z letištných budov. Príčina havárie je presne známa, stroj sa stal obeťou riedkého meteoroologického javu s náhlou zmenou sily a smeru vetra. Nepriaznivé atmosférické podmienky stroj doslova strhli k zemi. Riadiaca veža dala príkaz na opakovanie pristávacieho manévru, ale pilot už nestačil zareagovať. Výsledok bol dosť smutný, 131 obetí, katastrofu prežilo 33 cestujúcich

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou obeťou sa stal Boeing 747-100 SR, ktorý po niekoľkominútovom lete narazil do svahu Osutaka. Pri lete 123 došlo k strate hydraulickej energie a stroj sa stal neovládateľným. Odborníci zistili, že tragédiu spôsobila pretlaková prepážka, ktorá oddeľuje kabínu od zvyšnej časti trupu. Japonské ministerstvo dopravy nariadilo okamžitú kontrolu všetkých Boeingov spoločnosti Japan Air Lines. Japonský minister dopravy mal šťastie, lebo letel s Boeingom tesne pred katastrofou. Podľa údajov spoločnosti Boeing sa v Japonsku v roku 1985 o tieto stroje vôbec nestarali a patrili k najstarším na svete.

Havarované lietadlo malo pred katastrofou nalietaných 18-tisíc cyklov prakticky bez údržby. V roku 1978 prešlo opravou zadnej časti a opravu urobili nekvalifikované osoby. Ďalší Boeing 747 havaroval 2. decembra na letisku v Rio De Janeiro. Ledva sa stihol dotknúť pristávacej dráhy skončil na bruchu v nákladnom priestore letiska. Nikto nebol zranený, lietadlo opustilo všetkých 278 cestujúcich núdzovým východom. Jeden motor horel, požiarníci oheň rýchlo zahasili. Prasklo lanko, ktorým sa ovládal jeden z motorov, škoda na lietadle bola 700-miliónov frankov.

SkryťVypnúť reklamu

V štatistike hromadných katastrof si Boeing 747 zabezpečil svetové prvenstvo v roku 1985. Zrážka dvoch strojov tohto typu v roku 1977 si vyžiadala 612 obetí. Pri štarte na letisku v Manchestri havaroval Boeing 737-200, vďaka pohotovému zásahu požiarnikov sa podarilo 89 cestujúcich zachrániť. Na palube zahynulo 54 cestujúcich, čo je dosť vysoký počet. Katastrofu zavinil jeden z deviatich spaľovacích komôr turbomotora JT8D-15. Motor vyrobila firma Pratt and Whitney, zodpovednosť v tomto prípade niesol výrobca motora a celého lietadla.

Pri štarte stroj spoločnosti Midwest Expres Airlines stratil niekoľko súčiastok z motora. Napriek tomu nabral výšku, ale v krátkom čase začal zmätene manévrovať. Stroj stratil motor a asi tri kilometre od konca dráhy zahynulo všetkých 31 cestujúcich na palube. V skutočnosti z desiatich prípadov u deviatich sú príčinou havárie nepriaznivé poveternostné podmienky a zlyhanie ľudského faktora...

Zaujímavosti

Prezidentka Islandu Halla Tómasdóttir.

Najlepšie sa spoznáme, keď zažijeme inú kultúru.


Redakcia Korzára
Finále McDonald's Cup: Radosť z prvého miesta. Teší sa ZŠ Spojová Banská Bystrica.

Stretli sa tí najlepší z najlepších.


Redakcia Korzára

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 841
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 167
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 543
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 434
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 065
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 666
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 426
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 535
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 390
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 982
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 929
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 933
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 187
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 851
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 306
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 390
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 982
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 929
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 933
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 187
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 851
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 306
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu