ako v Prahe, Brne a v Bratislave. Pokusy s nimi sa robili aj v iných mestách, Košice a Prešov nevynímajúc. Halové modely sa vyznačovali veľmi malou letovou hmotnosťou, pohybujúcou sa od niekoľkých gramov až po púhy gram. Ich pohon zabezpečovala gumová niť, ktorá poháňala pomalobežnú vrtuľu. Naši modelári v sieňových modeloch patrili za onoho času medzi svetovú špičku. Medzi nich patrili o. i. Igor Maňka, Jozef Gábriš, Jozef Sitár, Ing. Karol Rybecký a ďalší. Aj keď súťažne lietanie s halovými resp. sieňovými modelmi klasickej konštrukcie pretrvalo až do dneška, vzhľadom na náročnosť stavby modelov ako aj na eliminovanie prievanu v hale je toto lietanie doménou iba niekoľko desiatok modelárov.
Naopak v dôsledku miniaturizácie elektroniky sa klasické rádiom ovládané motorové modely z elektrických pohonom postupne zbavovali svojej hmotnosti až do tej miery, že ich prevádzka sa mohla realizovať v uzavretom priestore - v hale. Takéto modely sú síce o čosi ťažšie ako klasické sieňové modely, ale majú tú prednosť, že sa ich let dá ovládať pomocou vysielačky. Okrem toho takéto modely sú čo do svojho vzhľadu veľmi pestré, takže o jednotvárnosti tu niet ani reči. Nakoniec to môže posúdiť sám čitateľ tohto článku. Stačí len, aby sa sám alebo so svojou rodinou zúčastnil v nedeľu 30. marca 2003 od 9.00 do 12.00 hod. medzinárodnej letecko-modelárskej show, ktorá sa uskutoční v mestskej športovej hale Prešov pod záštitou primátora mesta Ing. Milana Benča. Toto úspešné ročníkové podujatie organizuje pobočka Slovenského leteckého zväzu Prešov a jeho súčasťou bude okrem iného aj statická výstava modelov. Vstupné pre návštevníkov je dobrovoľné. Príďte preto so svojími ratolesťami alebo známymi a uvidíte, že ste sa rozhodli správne. Čakajú na vás totiž nezabudnuteľné zážitky a príjemná atmosféra modelárskeho prostredia!
Autor: lv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.