Korzár logo Korzár

V Malajzii prvý triumf Räikkönena v kariére

Svojho prvého víťazstva vo formule jeden sa v nedeľu na okruhu v Sepangu dočkal konečne nástupca Miku Häkkinena, Kimi Räikkonen. Vo veku 23 rokov,

päť mesiacov a šesť dní sa stal zároveň druhým najmladším víťazom histórie kráľovskej disciplíny, keď za legendárnym Brucom McLarenom síce zaostal o viac ako jeden rok, no predbehol Michaela Schumachera o dva mesiace. Zaslúženou odmenou pre Fína je tak vedenie v priebežnom poradí majstrovstiev sveta, kde vystriedal Davida Coultharda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nebol to však iba Räikkonen kto v Sepangu prepisoval históriu. O prekvapenie sa postarala už sobotňajšia kvalifikácia, keď favorizované monoposty ferrari do druhého radu odsunula dvojica pilotov z tímu Renault! Pole position si nečakane prisvojil iba dvadsať jeden ročný (sedem mesiacov a 22 dní) Španiel Fernando Alonso, ktorý týmto poskočil do čela historických tabuliek ako absolútne najmladší poleman histórie (predtým Barrichello 22 rokov, 3 mesiace a päť dní v daždivom Spa 1994). Zaujímavé bolo tiež nalistovať posledný podobný úspech tímu Renault a vysvitlo, že francúzsky tím sa z prvého radu naposledy radoval pred dvadsiatimi rokmi, presnejšie 17. apríla 1983, keď v Dijone kraľovali Alain Prost a Eddie Cheever. Pochopiteľne, že modro-žltý tím žiaril radosťou a vysielal signály, že to ešte nebolo posledné slovo a v pretekoch má rovnako vysoké ambície. Odborníci však ostávali zdržanliví, pretože nový systém kvalifikácie umožňuje zotrieť výkonnostné rozdiely (stačí napríklad natankovať menej paliva) a dezorientuje pri odhade skutočného potenciálu. Pravda sa teda mala ukázať v pretekoch.

SkryťVypnúť reklamu

Predpoklad, že renaulty majú menej paliva potvrdzovali aj prvé metre po štarte, pretože ani Michael Schumacher (tretí v kvalifikácii), ani výborne štartujúci Coulthard na francúzske autá nestačili a k tlačenici došlo až v esíčku za cieľovou rovinkou. Zatiaľ však, čo Alonso suverénne ustál vedúcu pozíciu, tak Trulli sa priplietol do cesty Schumacherovi, ktorý už nestačil dobrzdiť a došlo ku kontaktu, ktorý Taliana roztočil a Nemec sa musel vyhýbať až po tráve. Vďaka tomu sa obaja následne prepadli v štartovom poli. Michael Schumacher naviac poškodil predný spoiler a už v treťom kole musel do boxov. Na zmieňovanú kolíziu doplatili aj Montoya s Pizzoniom, keď na Kolumbijčanove prudké brzdenie už neskúsený Pizzonia nestačil včas zareagovať a odrazil williamsu zadné krídlo. Podobne ako vlani, aj v tomto roku teda dvaja najväčší favoriti (MS a JPM) stratili šance na víťazstvo už v prvom kole a priestor sa uvoľnil pre súperov. Nekritickú kolegialitu však prejavil Coulthard, ktorý už v treťom kole vzdal pre poruchu elektroniky a jediným "el matadorom" na špici zostal iba Barrichello. Vďaka tomu sa teda veľká ceny Malajzie do histórie zapíše ako pretek v ktorom nastúpila nová generácia. Mladučký Alonso aj napriek zdravotným problémom, ktoré ho sužovali celý víkend (teplota okolo 38 stupňov a príznaky chrípky) a problémom s elektronikou (od druhej PIT STOP musel radiť ručne) absolvoval výborné preteky. O vedenie ho pripravila zastávka v boxoch v 14. kole, keď jeho najväčší rival - Räikkonen, dokonalo využil nižšiu spotrebu motora Mercedes, tankoval o šesť kôl neskôr a vyjazdil si náskok potrebný na udržanie pozície po návrate z boxov. Chvíľu sa vo vedení síce objavil aj Barrichello, ale po dotankovaní na Fína nestačil a o poradí na pódiu bolo rozhodnuté už v polovici pretekov (samozrejme za predpokladu, že nič mimoriadne sa už neudeje).

SkryťVypnúť reklamu

A nestalo sa. Vpredu sa utriaslo relatívne stabilné poradie a pozornosť sa presunula do zadných radov, odkiaľ sa dopredu systematicky predierali Trulli a Michael Schumacher. V 34. kole sa Talian objavil už na piatej priečke a Nemec o kolo neskôr bol siedmy. Na oboch však čakala ešte jedna plánovaná zastávka v boxoch, no treba dopovedať, že pre Schumachera to mala byť už štvrtá, pretože po výmene spoilera v treťom kole musel absolvovať trestný prejazd boxovou uličkou v desiatom kole (za zavinenie kolízie v úvode pretekov) a po tretíkrát navštívil depo v 26.kole, keď realizoval konečne aj prvú plánovanú zastávku. Ešte predtým sa však päťnásobný majster sveta predviedol výbornou jazdou, keď v priamom súboji v 41. kole pokoril najprv Trulliho a v poslednej zákrute aj Buttona a objavil sa na piatom mieste. Po štvrtej zastávke sa však opäť prepadol na siedmu pozíciu a začínal odznova. V závere pretekov potom vyrobil chybu najprv Trulli (možno aj pod vplyvom vyčerpávajúcej horúčavy vzduch 35°C) a na rovnakom úseku v poslednom kole a poslednej zákrute aj Button, čím staršiemu Schumacherovi pomohol k šiestemu miestu. Favorizovaný Montoya, ktorý výmenou zadného spoilera v úvode pretekov stratil tri kolá, dojazdil na dvanástom mieste úplne dehydrovaný, pretože mu naviac zlyhal aj prívod tekutín. Naopak dobrý výsledok dosiahol Ralf Schumacher, ktorý v kvalifikácii sedemnástym miestom úplne zlyhal, no vývoj okolností a správna stratégia ho pretlačila na konečné štvrté miesto.

SkryťVypnúť reklamu

Dva preteky a dve víťazstvá mclarenov, to pred sezónou nikto nečakal. Je však potrebné dopovedať, že tímu Ferrari sa úvod ročníka veľmi nevydaril a v súdoch by sme sa nemali unáhliť. Prvé tri preteky bývajú zvyčajne prezentáciou ambícií a naostro sa šampionát roztočí až v apríli na veľkej cene San Marína v Imole. Ešte predtým sa však najpopulárnejšia disciplína automobilového športu zastaví v Brazílii na okruhu v Interlagos.

Výsledky GP Malajzie: 1. Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren-Mercedes 1:32:22,195 h, 2. Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari +0:39,286, 3. Fernando Alonso (Špan.) Renault +1:04,007, 4. Ralf Schumacher (Nem.) Williams-BMW +1:28,026, 5. Jarno Trulli (Tal.) Renault, 6. Michael Schumacher (Nem.) Ferrari, 7. Jenson Button (V. Brit.) BAR-Honda, 8. Nick Heidfeld (Nem.) Sauber-Petronas, 9. Heinz-Harald Frentzen (Nem.) Sauber-Petronas, 10. Ralph Firman (V. Brit.) Jordan-Cosworth (všetci +1 kolo). (PP: Alonso 1:37,044, NK: M. Schumacher 1:36,412 v 45. kole nový rekord. Viedli: 1. - 13. kolo - Alonso, 14. - 19. k. Räikkonen, 20. - 22. k. - Barrichello, 23. - 56. k. - Raikkonen). Priebežné poradie MS: 1. Räikkonen 16 bodov, 2. Coulthard 10, 3. Montoya 8, 4. Barrichello 8, 5. Alonso 8, 6. M. Schumacher 8, 7. Trulli 8, 8. R. Schumacher 6, 9. Frentzen 3, 10. Button 2, 11. Heidfeld 1. Tímy: 1. McLaren-Mercedes 26 bodov, 2. Ferrari 16, 3. Renault 16, 4. Williams-BMW 14, 5. Sauber 4, 6. BAR 2 b.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  4. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  5. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  6. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  8. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  1. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  2. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  3. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  6. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 9 807
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 690
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 5 617
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 5 303
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 779
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 326
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 483
  8. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu 1 763
  1. Ján Škerko: Zvon svätého Jakuba: Hlas stáročí a nová nádej
  2. Martina Paulenová: Si statočný, aj keď to nezvládaš
  3. Martin Fronk: Kúsok riviéry na pevnine a romantika za ktorou netreba do Francúzska
  4. Monika Albertiová: V tieni geopolitiky: Prečo 42 % Slovákov túži po vojne bez zbraní aj za cenu chudoby?
  5. David Talian: Smiech cez slzy iných
  6. Miro Jankes: Júl 2025
  7. Matúš Grznár: Zaplaťte si za zdravie, alebo čakajte mesiace. Chaos v slovenských ambulanciách na vlastnej koži.
  8. Viktor Pamula: Ako docieliť viac empatie v spoločnosti ?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 39 367
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 32 537
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 414
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 138
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 617
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 472
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 098
  8. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 5 707
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu