východnému rítu. Najväčšia časť obyvateľstva však vyznáva islam. Zakladateľom tohto učenia je Prorok Mohamed. Narodil sa v roku 570 v Mekke. Potom, čo mal zjavenia, bol vyhlásený za proroka. Podarilo sa mu vytvoriť slušne organizovaný a ozbrojený štát s jedinou vierou a kódexom - Koránom. Túto jednotu krátko po Mohamedovej smrti narušili vnútorné rozbroje. No postupne, schopný kalif Abú Bakra zjednotil moslimov a porazil Peržanov i Byzantíncov. Obsadil Sýriu, Irak a Egypt a v Damašku roku 661 začal budovať svoje sídlo. Umajovská dynastia vládla ríši siahajúcej od Pyrenejí po Indus sto rokov. Potom sa centrum kalifátu presunulo do Bagdadu. Jedno z najslávnejších miest v Sýrii, spojené s počiatkami učenia Mohameda Proroka a jeho kódexom Koránom, je mesto Bosra.
Jazda s karavanom pomerne dobrou diaľnicou (za ktorú sa neplatí) z Damašku smerom na juh prechádza púšťou. S priblížením sa k jordánskej hranici odbočujeme vľavo do mesta Bosra. Diaľnica pokračuje ďalej do Ammánu k Červenému moru, do prístavného mesta a letoviska Akaba a do Saudskej Arábie. Za križovatkou zastavujeme na parkovisku, kde miestni predavači ponúkajú zvlášť sladké melóny dopestované v púšti. Cestu do štyridsať kilometrov vzdialenej Bosry, ležiacej v oblasti Hawram, prekonávame asi za hodinu. Na prvý pohľad mesto upúta návštevníka čiernymi bazaltovými kameňmi, ktoré sú pozostatkom sopečnej činnosti. Zmieňujú sa o ňom už faraóni v 14. storočí pred n. l. V 2. storočí pr. n. l. mesto osídlili Nabatejci. Helenisti nazývali mesto Bustrou. Rímsky cisár Trajan v roku 106 pr. n. l. urobil z neho hlavné mesto arabskej provincie a zároveň aj mesto prosperity s križovatkou karaván.
Bosra zohrala dôležitú úlohu aj v časoch nastupujúceho kresťanstva a islamu. Najnavštevovanejšou časťou Bosry je zrekonštruovaný rímsky amfiteáter z 2. stor. pr. n. l. pre 15 tisíc divákov, postavený na mieste bývalej pevnosti. Je jeden z najkrajších a najzachovalejších na svete. Osem metrov široké a 45 metrov dlhé javisko hostí každý rok počas festivalu domáce i zahraničné folklórne tanečné a hudobné súbory. Jeden z jeho pracovníkov mi povedal, že boli tu už aj viaceré folklórne skupiny zo Slovenska a Čiech. V moslimskej citadell al-Qulajba vedľa amfiteátra, je 36 miestností z obdobia Ajjubovcov. Zároveň je to múzeum staroveku a tradičného umenia. Najrozsiahlejší je komplex, zbytky a ruiny mesta Nabatejovcov. Orientácia v rozsiahlom meste ruín je ťažká a turistovi ochotne pomôžu domorodí sprievodcovia. Vstup do historického areálu je voľný. Prechádzal som rozsiahlymi reťazami hradieb, domov, verejných kúpeľov, brán a popri rímskom víťaznom oblúku. Mnohé zo stĺpov, ktorých ozdoby sú neporušené, pevne stoja na svojich miestach. Byzantská katedrála (dnes mešita) už síce zmenila svojho majiteľa, no pôvodná architektúra prezrádza jej pôvod. Z kostola mnícha Bahajru, ktorý Mohamedovi predpovedal jeho poslanie, sú už len zbytky. Najstaršou mešitou je Umarova mešita.
Z historického mesta som vychádzal na ulicu, na konci ktorej je slávna mešita Al-Mabrak. Je pomerne nízka, vedľa nej je moslimský cintorín. Výber miesta pre stavbu mešity úzko súvisí s osvojením a prijatím islamského náboženstva na sýrskom území. Miesto, na ktorom stojí, poslúžilo k odpočinku ťave, ktorá po dlhej úmornej ceste horúcou púšťou práve tam odpočívala. Nebola to hocijaká ťava. Na svojom chrbte priniesla do Sýrie prvý výtlačok Koránu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.