motorom. Nový model, označený Mini One D, mal svetovú premiéru na nedávnom medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Na pohon nového Mini slúži kompaktná vznetová jednotka, vyvinutá v priebehu dvoch rokov v spolupráci s japonskou firmou Toyota. Ide o 1,4-litrový štvorvalcový motor, vystrojený vstrekovacím systémom comon rail druhej generácie. Motor je vystrojený turbodúchadlom a chladičom stláčaného vzduchu a jeho najvyšší výkon je 55 kW pri 4 000 ot/min. Maximálnu hodnotu krútiaceho momentu (180 Nm) dosahuje motor už pri 2 000 ot/min. Vozidlo je vystrojené rovnakou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, aká sa montuje do športového modelu Cooper S, odstupňovanie prevodov je však prispôsobené charakteristike vznetového motora. Mini One D zrýchli z 0 na 100 km/h za 13,8 sekundy a dosiahne úctyhodnú maximálnu rýchlosť 165 km/h. Mimoriadne silnou stránkou použitého vznetového motora je jeho úspornosť, čo sa prejavuje na tom, že priemerná spotreba v tzv. kombinovanom cykle EÚ je len 4,8 litra nafty na 100 km. To znamená, že s plnou nádržou - tá má objem 50 litrov - môže vozidlo teoreticky prejsť až 1 000 kilometrov. Odvrátenou stranou mince úspornosti tohto motora však je to, že motor produkuje veľmi málo odpadového tepla, ktoré sa inak chladičom odvádza do okolia a ktoré slúži aj na ohrev interiéru. Preto musel byť dieselový Mini vystrojený doplnkovým elektrickým kúrením, ktoré za studených zimných dní "pomáha" klasickému vykurovaciemu systému. Základný motor sa vyrába v japonskom závode firmy Toyota, časti špecifické pre Mini sa na motor montujú v montážnom závode v britskom Oxforde. Vďaka použitiu kvalitných olejov sa podarilo servisný interval motora predĺžiť až na 25 000 km, pričom konkrétny interval závisí na podmienkach a spôsobe jazdy. Do sériového výstroja vozidla patrí štvorsnímačový antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, stabilizačný systém a systém trakčnej kontroly (ASC+T). K bezpečnosti cestujúcich prispievajú dva čelné a dva bočné nafukovacie vankúše. Vodič sedí na výškovo prestaviteľnom sedadle a pred sebou má výškovo prestaviteľný volant. Nový model Mini je ´dalej vystrojený posilňovačom riadenia, elektricky ovládanými zrkadlami a bočnými oknami, vyhrievateľným zadným oknom, centrálnym zamykacím systémom s diaľkovým ovládaním, indikátorom defektu pneumatík a znehybňovačom. Navonok sa dieselová verzia odlišuje od ostatných verzií Mini najmä väčšími otvormi na vstup chladiaceho vzduchu v prednej časti a za zadným nárazníkom ukrytou koncovkou výfuku. Nový model Mini One D sa bude predávať najmä v tých európskych krajinách, v ktorých sú "nafťáky" veľmi obľúbené - ide napríklad o Nemecko, Francúzsko, Veľkú Britániu a Španielsko. Dieselový Mini sa však nebude predávať v Japonsku a v USA. Našim čitateľom zrejme netreba pripomínať, že britská značka Mini patrí v súčasnosti už nemeckému koncernu BMW.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.