Korzár logo Korzár

Do nových modelov Gingo a Idea vkladá Fiat veľké nádeje

Takpovediac až po uši zadĺžený taliansky koncern Fiat uvedie na trh v blízkej budúcnosti dva nové modely, ktoré by mohli zohrať kľúčovú úlohu pri

finančnom zotavení sa tradičného talianskeho výrobcu automobilov. Už pred otvorením 73. medzinárodného autosalónu v Ženeve sa vedelo, že firma Fiat si toto významné podujatie zvolila za miesto svetovej premiéry dvoch svojich nových modelov - a to superkompaktného automobilu a kompaktného viacúčelového automobilu. V predbežnej tlačovej správe však boli obidva nové modely označené len ničnehovoriacim číselným kódom, a to minifiatka ako projekt 169, vozidlo kategórie MPV ako projekt 350. Obe vozidlá boli oficiálne "pokrstené" až pri ich odhalení počas tlačovej konferencie firmy Fiat na ženevskom autosalóne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Fiat Gingo, predtým známy len ako projekt 169 patrí do segmentu, ktorý bol vždy významnou doménou talianskeho koncernu a do ktorého patrili či patria také aj u nás známe modely, akými sú typy 600, 500, 126, Panda, Cinquecento a Seicento. Nové Gingo, ktoré nahradí modely Seicento a Panda (tá debutovala v roku 1980 práve v Ženeve a ešte stále sa vyrába), má prísť na trh v septembri. Firma Fiat tvrdí, že jej nové Gingo predstavuje v súčasnosti technicky najpokrokovejšie vozidlo pre mestskú premávku. Toto vozidlo by malo napriek svojim malým vonkajším rozmerom poskytovať také pohodlie, na aké sme zvyknutí z väčších vozidiel. Päťmiestne Gingo je dlhé 354 cm, široké 158 cm a vysoké 153 cm, pričom batožinový priestor má na túto triedu pomerne veľký objem 200 litrov. Inováciou v tejto triede je umiestnenie radiacej páky do ergonomicky vhodnej polohy v strede prístrojového panelu. Verzie s vyšším stupňom výbavy budú vystrojené elektrickým posilňovačom riadenia. Pre Gingo sú k dispozícii tri pohonné jednotky. Nový 1,3-litrový 16-ventilový motor Multijet, ktorého výkon je 51,5 kW, debutuje práve v Gingu (ale začne sa dodávať až niekoľko mesiacov po uvedení tohto modelu na trh). Vznetový motor Multijet, vyvinutý v spolupráci s koncernom General Motors, je vystrojený vstrekovacím systémom common rail druhej generácie. Svojimi rozmermi (jeho dĺžka je menej ako 50 cm a výška je 65 cm) ide o najmenší v súčasnosti vyrábaný štvorvalcový vznetový motor so systéomu common rail. Pre zaujímavosť možno uviesť, že vývoj tohto motora stál 400 miliónov eur. Už osvedčenými pohonnými jednotkami sú 1,1-litrový motor výkonu 40 kW a 1,2-litrový motor výkonu 44 kW. Prevodovka je buď päťstupňová manuálna alebo nová automatická Dualogic s možnosťou sekvenčného radenia. Do sériovej alebo príplatkovej výbavy patrí až šesť nafukovacích vankúšov, antiblokovací sysém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily a stabilizačný systém (ESP). Gingo môže byť za príplatok vystrojené prakticky všetkými tými prvkami, ktoré sú inak bežne len vo vozidlách vyšších tried. Ide napríklad o veľké strešné okno Skydome, mechanicky ovládanú alebo automatickú klimatizačnú sústavu, ultrazvukovú parkovaciu pomôcku, audiosystém s CD prehrávačom a multifunkčný volant.

SkryťVypnúť reklamu

Druhým Fiatom, ktorý mal svetovú premiéru v Ženeve, bol kompaktný viacúčelový automobil Idea, ktorý sa až do otvorenia autosalónu skrýval pod označením projekt 350. Toto vozidlo kombinuje malé rozmery a dobrú ovládateľnosť kompaktného auta s modulárnou koncepciou a všestrannou využiteľnosťou viacúčelového vozidla (MPV). Fiat Idea je dlhý necelé štyri metre, široký 1,7 m a vysoký 1,66 m a je postavený na podvozku s rázvorom 2 510 mm. K dobrej využiteľnosti vnútorného priestoru prispieva aj to, že zadné sedadlá možno pozdĺžne posúvať. Vozidlo môže byť vystrojené až šiestimi nafukovacími vankúšmi. Medzi prvky aktívnej bezpečnosti patrí sériovo montovaný antiblokovací systém s elektronckým rozdeľovaním brzdovej sily a systémom podpory núdzového brzdenia. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené stabilizačným systémom, ktorého súčasťou je tzv. Hill Holder, ktorý umožňuje ľahší rozjazd do kopca (zabrzdené vozidlo sa automaticky odbrzdí pri stlačení pedálu akcelerátora). Úchyty ISOFIX umožňujú jednoduché a bezpečné upevnenie detských sedačiek. Pri uvádzaní na trh - niekedy medzi tohtoročnou jeseňou a začiatkom budúceho roka - sa Idea bude dodávať s dvomi motormi (1,4-litrový zážihový a už spomenutý 1,3-litrový vznetový Multijet), ktoré budú môcť byť kombinované s manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou Dualogic. Neskôr bude k dispozícii aj 1,2-litrový 16-ventilový motor a 1,9-litrový turbodieselový motor. Do výbavy vozidla môže patriť aj automatická dvojzónová klimatizačná sústava a tempomat. Fiat Idea je považovaný za ideálne vozidlo pre mladé rodiny s dynamickým životným štýlom, pretože je vhodné do mestskej premávky i na víkendové výlety či dlhšie cesty na dovolenku.

SkryťVypnúť reklamu

Podrobnejšie technické údaje nových modelov Fiat, týkajúce sa napríklad dynamických vlastností či spotreby, neboli zatiaľ zverejnené. Do vývoja a prípravy výroby modelu Idea, ktorý sa bude vyrábať v závode v Mirafiori, investovala firma Fiat okolo 430 miliónov eur. Predpokladá sa, že už v roku 2004 by sa mohlo predať 100 až 120 tisíc vozidiel Idea. Celkové investície do vývoja modelu Gingo dosiahli sumu 560 miliónov eur. Tento model sa bude vyrábať v poľskom závode firmy Fiat (v mestečku Tychy), pričom marketingové predpovede hovoria o tom, že už v budúcom roku by sa mohlo predať až 200 000 vozidiel Gingo. Terajší automobilový trh je taký nevyspytateľný a podlieha takým výkyvom, že je skutočne veľmí ťažké odhadnúť, do akej miery splnia nové modely Idea a Gingo tie nádeje, ktoré do nich vkladá konccern Fiat. Ako vždy, ukáže to až budúcnosť.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 229
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 800
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 531
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 216
  5. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 3 932
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 729
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 747
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 086
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 159
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 034
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 172
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 627
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 126
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 681
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 974
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 159
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 034
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 172
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 627
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 126
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 681
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 974
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu