finančnom zotavení sa tradičného talianskeho výrobcu automobilov. Už pred otvorením 73. medzinárodného autosalónu v Ženeve sa vedelo, že firma Fiat si toto významné podujatie zvolila za miesto svetovej premiéry dvoch svojich nových modelov - a to superkompaktného automobilu a kompaktného viacúčelového automobilu. V predbežnej tlačovej správe však boli obidva nové modely označené len ničnehovoriacim číselným kódom, a to minifiatka ako projekt 169, vozidlo kategórie MPV ako projekt 350. Obe vozidlá boli oficiálne "pokrstené" až pri ich odhalení počas tlačovej konferencie firmy Fiat na ženevskom autosalóne.
Fiat Gingo, predtým známy len ako projekt 169 patrí do segmentu, ktorý bol vždy významnou doménou talianskeho koncernu a do ktorého patrili či patria také aj u nás známe modely, akými sú typy 600, 500, 126, Panda, Cinquecento a Seicento. Nové Gingo, ktoré nahradí modely Seicento a Panda (tá debutovala v roku 1980 práve v Ženeve a ešte stále sa vyrába), má prísť na trh v septembri. Firma Fiat tvrdí, že jej nové Gingo predstavuje v súčasnosti technicky najpokrokovejšie vozidlo pre mestskú premávku. Toto vozidlo by malo napriek svojim malým vonkajším rozmerom poskytovať také pohodlie, na aké sme zvyknutí z väčších vozidiel. Päťmiestne Gingo je dlhé 354 cm, široké 158 cm a vysoké 153 cm, pričom batožinový priestor má na túto triedu pomerne veľký objem 200 litrov. Inováciou v tejto triede je umiestnenie radiacej páky do ergonomicky vhodnej polohy v strede prístrojového panelu. Verzie s vyšším stupňom výbavy budú vystrojené elektrickým posilňovačom riadenia. Pre Gingo sú k dispozícii tri pohonné jednotky. Nový 1,3-litrový 16-ventilový motor Multijet, ktorého výkon je 51,5 kW, debutuje práve v Gingu (ale začne sa dodávať až niekoľko mesiacov po uvedení tohto modelu na trh). Vznetový motor Multijet, vyvinutý v spolupráci s koncernom General Motors, je vystrojený vstrekovacím systémom common rail druhej generácie. Svojimi rozmermi (jeho dĺžka je menej ako 50 cm a výška je 65 cm) ide o najmenší v súčasnosti vyrábaný štvorvalcový vznetový motor so systéomu common rail. Pre zaujímavosť možno uviesť, že vývoj tohto motora stál 400 miliónov eur. Už osvedčenými pohonnými jednotkami sú 1,1-litrový motor výkonu 40 kW a 1,2-litrový motor výkonu 44 kW. Prevodovka je buď päťstupňová manuálna alebo nová automatická Dualogic s možnosťou sekvenčného radenia. Do sériovej alebo príplatkovej výbavy patrí až šesť nafukovacích vankúšov, antiblokovací sysém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily a stabilizačný systém (ESP). Gingo môže byť za príplatok vystrojené prakticky všetkými tými prvkami, ktoré sú inak bežne len vo vozidlách vyšších tried. Ide napríklad o veľké strešné okno Skydome, mechanicky ovládanú alebo automatickú klimatizačnú sústavu, ultrazvukovú parkovaciu pomôcku, audiosystém s CD prehrávačom a multifunkčný volant.
Druhým Fiatom, ktorý mal svetovú premiéru v Ženeve, bol kompaktný viacúčelový automobil Idea, ktorý sa až do otvorenia autosalónu skrýval pod označením projekt 350. Toto vozidlo kombinuje malé rozmery a dobrú ovládateľnosť kompaktného auta s modulárnou koncepciou a všestrannou využiteľnosťou viacúčelového vozidla (MPV). Fiat Idea je dlhý necelé štyri metre, široký 1,7 m a vysoký 1,66 m a je postavený na podvozku s rázvorom 2 510 mm. K dobrej využiteľnosti vnútorného priestoru prispieva aj to, že zadné sedadlá možno pozdĺžne posúvať. Vozidlo môže byť vystrojené až šiestimi nafukovacími vankúšmi. Medzi prvky aktívnej bezpečnosti patrí sériovo montovaný antiblokovací systém s elektronckým rozdeľovaním brzdovej sily a systémom podpory núdzového brzdenia. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené stabilizačným systémom, ktorého súčasťou je tzv. Hill Holder, ktorý umožňuje ľahší rozjazd do kopca (zabrzdené vozidlo sa automaticky odbrzdí pri stlačení pedálu akcelerátora). Úchyty ISOFIX umožňujú jednoduché a bezpečné upevnenie detských sedačiek. Pri uvádzaní na trh - niekedy medzi tohtoročnou jeseňou a začiatkom budúceho roka - sa Idea bude dodávať s dvomi motormi (1,4-litrový zážihový a už spomenutý 1,3-litrový vznetový Multijet), ktoré budú môcť byť kombinované s manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou Dualogic. Neskôr bude k dispozícii aj 1,2-litrový 16-ventilový motor a 1,9-litrový turbodieselový motor. Do výbavy vozidla môže patriť aj automatická dvojzónová klimatizačná sústava a tempomat. Fiat Idea je považovaný za ideálne vozidlo pre mladé rodiny s dynamickým životným štýlom, pretože je vhodné do mestskej premávky i na víkendové výlety či dlhšie cesty na dovolenku.
Podrobnejšie technické údaje nových modelov Fiat, týkajúce sa napríklad dynamických vlastností či spotreby, neboli zatiaľ zverejnené. Do vývoja a prípravy výroby modelu Idea, ktorý sa bude vyrábať v závode v Mirafiori, investovala firma Fiat okolo 430 miliónov eur. Predpokladá sa, že už v roku 2004 by sa mohlo predať 100 až 120 tisíc vozidiel Idea. Celkové investície do vývoja modelu Gingo dosiahli sumu 560 miliónov eur. Tento model sa bude vyrábať v poľskom závode firmy Fiat (v mestečku Tychy), pričom marketingové predpovede hovoria o tom, že už v budúcom roku by sa mohlo predať až 200 000 vozidiel Gingo. Terajší automobilový trh je taký nevyspytateľný a podlieha takým výkyvom, že je skutočne veľmí ťažké odhadnúť, do akej miery splnia nové modely Idea a Gingo tie nádeje, ktoré do nich vkladá konccern Fiat. Ako vždy, ukáže to až budúcnosť.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.