Korzár logo Korzár

Rýchlosť A4 Mallard dlho nik neprekonal

Medzi najdokonalejšie parné lokomotívy britskej výroby sa v prvej polovici minulého storočia zaradil stroj A4 Mallard dodávaný fabrikou Doncaster. Na

prvý pohľad zaujal svojim nekonvenčným vzhľadom a navyše sa do všetkých encyklopédií zapísal ako najrýchlejší na svete. S 244-tonovým vlakom totiž išiel 3. 7. 1938 smerom do Londýna rýchlosťou 202,7 km/h a tento svetový rekord dlho nik nedokázal prekonať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rušeň meral 21,65 m a vážil 170,6 t. Aby mohol dosahovať prvotriedne výkony, musel vyrábať dostatočné množstvo pary, čo umožňovala celková odparovacia plocha 240 m2 a ešte 70 m2 na prehrievanie pary. Do parných valcov sa potom vpúšťala para pod tlakom až 1,8 MPa. Aby lokomotíva pri rýchlej jazde mala čo najmenší jazdný odpor, okolo kotlov sa upevňovali rôzne krycie plechy, až sa vozidlo nakoniec celkom zakrylo. Takýto ladný aerodynamický kryt sa začínal už od nárazníkov. Celé čelo sa zaobľovalo tak, aby sa prúd vzduchu kĺzal ku komínu, ktorý výrazne vyčnieval z krytu, a tam strhával dym z dymnice. Celková úprava vzhľadu zahŕňala i tender. Krycí plášť však prinášal niektoré technické problémy, ako nadmerné zahrievanie poháňacích častí vplyvom zlého prúdenia vzduchu, či obmedzenie rýchlosti vzhľadom na kmitajúce ojnice, spojnice a čapy. Preto väčšina týchto vozidiel premávala na veľkých hnacích kolesách - na A4 mali priemer 2032 mm, predné bežné 965 mm a zadné 1118 mm - lebo otáčky sú potom aj pri rýchlej jazde menšie.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek nepríjemnostiam, ktoré prúdnicové lokomotívy oproti svojim výhodám prinášali, neodsúdili ich konštruktéri na skorý zánik. Naopak, A4 Mallard bol dôkazom, že parná trakcia mohla pokojne ešte dlho konkurovať elektrickej. Jeho značná obľúbenosť sa podpísala pod vznik rozmanitých modelov v rôznych mierkach.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 431
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 245
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 3 867
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 495
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 015
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 608
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 788
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž 1 591
  1. Martin Šuraba: Košická električka #1 (2/2)
  2. Dávid Polák: Robia šaty človeka…?
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (15. - 21.8.1925)
  4. Martin Greguš: Je plat prezidenta Pellegriniho vo výške cca 18 000 eur mesačne primeraný slovenským pomerom?
  5. Milan Removčík: Martinské hole
  6. Jozef Huljak: Ako Trump letí na Aljašku kúpiť mier od Putina
  7. Martin Fronk: Turecký sandžak uprostred Slovenska?
  8. Štefan Šturdzík: Rakovina si nevyberá no prečo zlyhávajú ľudia, ktorí nám majú s ňou pomáhať bojovať ?
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 337
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 060
  3. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 749
  4. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 8 844
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 538
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 172
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 049
  8. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 6 635
  1. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  2. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  3. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  4. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  6. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  7. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  8. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu