starostlivosti. Tá mala od apríla zaviesť do praxe poplatky za návštevu lekára a hospitalizácie v nemocnici, avšak ani v závere marca nemala väčšina riaditeľov jasno v tom, akým spôsobom by mali poplatky vyberať. Jedným z odôvodnení R. Schustera pritom bola práve absencia vykonávacích predpisov, ktoré by určovali presný a jednotný spôsob výberu poplatkov za stravu a takzvané hotelové služby v zdravotníckych zariadeniach.
"Tento problém ešte nemáme v našej nemocnici definitívne vyriešený. Čo sa týka ambulantnej časti, tam to je jednoduchšie - pristúpime ku kupónovému systému. To znamená, že si pacienti zakúpia v pokladni kupón skladajúci sa z troch častí, pričom jedna ostane im, ďalšia bude dokladom pre nemocnicu a tretia sa nalepí do zdravotnej dokumentácie. U hospitalizovaných pacientov je to ale zložitejšie. Zákon je formulovaný tak, že umožní občanom uhradiť poplatky do desiatich dní po prepustení, čo ale situáciu veľmi komplikuje. Keďže zdravotnícke zariadenie nemôže vymáhať peniaze pred prijatím do nemocnice alebo počas hospitalizácie, po prepustení sa ich už nemusí dočkať," hovorí František Remeňár, námestník riaditeľa Fakultnej nemocnice s poliklinikou pre zdravotné posiťovne.
Snahou nemocnice síce bude vyberať zálohové platby pred hospitalizáciou, ale tie pacienti nemusia uhradiť. A keď peniažky nezaplatia ani do desiatich dní od prepustenia, nastane problém.
"Po uplynutí tohto času si nemocnica môže pohľadávky vymáhať na základe exekučného titulu, pričom môžeme účtovať penále a pohľadávku odstúpiť exekútorovi na vyrovnanie. Pritom ale musíme zaplatiť exekučné poplatky, ktoré pre nás môžu predstavovať vyššie náklady ako samotná pohľadávka," vysvetľuje F. Remeňár, ktorý osobne veľmi vysoko hodnotí postoj Rudolfa Schustera k spomínamému zákonu. "Prezident ako jediný naplno povedal, že na Slovensku žije dvanásť percent občanov pod hranicou chudoby!" poznamenáva námestník.
Vo Fakultnej nemocnici L. Pasteura takisto ešte nevedia, ako poplatky vyberať.
"V našej nemocnici je to ešte komplikovanejšie vzhľadom na pavilónový systém, nemáme jediný monoblok ako väčšina zdravotníckych zariadení. Zavedenie platieb pacientov chce serióznu prípravu. Predpokladáme, že ministerstvo zdravotníctva predsa len vydá vykonávacie predpisy, pretože takýto krok by nemal byť v každom zdravotníckom zriadení riešený inak," konštatovala Kornélia Betáková z referátu pre vonkajšie vzťahy.
Ako nás informoval hovorca ministerstva zdravotníctva Tomáš Szalay, ministerstvo vypracovanie vykonávacích predpisov zváži. Keďže ide o nižšiu právnu formu, do novely zákony sa tieto zapracovávať nebudú. Malo by ísť o vyhlášku, prípadne interné smernice. Minister Rudolf Zajac sa už vyjadril, že verí v opätovné schválenie novely zákona o zdravotnej starostlivosti a v prípade, že parlament schváli vypracovanie vyhlášky na upresnenie spôsobu vyberania peňazí od pacientov, ministerstvo ju pripraví.
Parlament bude o zákone hlasovať na svojej schôdzi koncom apríla. Pokiaľ novela znovu prejde, účinnosť by mohla nadobudnúť začiatkom júna.
Prečo prezident zákon nepodpísal:
- Chýbajú presé pravidlá na vyberanie popolatkov
- Okruh ľudí oslobodených od týchto platieb treba podľa R. Schustera rozšíriť
- Platby v zdravotníctve sa zavádajú v čase, keď vyše desať percent obyvateľov žije v chodobe
- Na občanov dopadajú tvrdé reštrikčné opatrenia (v januári sa zvýšili ceny energie a potravín), čo zaťažuje predovšetkým rodiny s malými deťmi a dôchodcov
- Novela zákona o zdravotnej starostlivosti nei je v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.